Неделя, 19 май 2024

19.05.2024

Последвайте ни

Георги Георгиев: В СУ „П. Р. Славейков“ в Добрич има 100% успеваемост на завършващите

Според него началникът на РУО не е направил качествен анализ на ситуацията в образованието в Община град Добрич

Началникът на Регионалното управление по образование в Добрич Светлана Василева предлага в част от водещите общински средни училища в областния град да се закрие гимназиална степен. Това предвижда подготвения от нея проект на държавен план прием в област Добрич за учебната 2024-2025 година. Според него в СУ „Петко Р. Славейков“, СУ „Димитър Талев“ и СУ „Любен Каравелов“ следващата учебна година ще има нулев прием след седми клас, като от учебната 2028-2029 година трите учебни заведения бъдат преструктурирани в основни. Предстои план приемът да бъде разгледат от Областна комисия по заетост, която трябва да го одобри. 

РУО предлага нулев прием в VIII клас в три средни училища в Добрич и превръщането им в основни

За коментар на предложението потърсихме директора на СУ „Петко Рачов Славейков“ Георги Георгиев:

„Анализът, който е направен от началника на Регионалния инспекторат по образование, за да предложи такъв план-прием не е достатъчно точен. Само фактът, че се слага ръка на училище като нашето, което в последните три години няма нито един зрелостник, недопуснат до зрелостен изпит или скъсан. Т.е. при нас има 100% успеваемост на завършващите. Нали това е смисълът на средното училище – да завършат децата средно образование. При условие, че едно училище го постига 100%, кому е нужно да бъде преструктурирано“, коментира пред Про Нюз Добрич Георги Георгиев.

Неговите претенции към началника на РУО Добрич Светлана Василева са, че тя не е направила качествен анализ на ситуацията в Община град Добрич. Защото има много други показатели, които трябва да се имат предвид, за да се вземат такива глобални решения. „Ако говорим за някаква повторяемост на професиите или специалностите, то това касае само за професионалните звена. За профилите такова ограничение няма. Ако някой отвори учебните планове, ще види, че няма един профил, който да се повтаря. Това, че се води чуждоезиков, почти всяко училище има различен учебен план. Дори ако говорим за профила с изучаване на английски, няма нищо общо между учебния план в СУ „П. Р. Славейков“ и в Езикова гимназия“, посочи директорът.

По думите му не може да се говори за качество в образованието, ако се увеличава количеството. „Това е начина, по който можеш да вдигнеш входното ниво – когато има конкуренция. И тогава можеш да очакваш по-конкуренти деца да влязат, за да можеш да работиш на по-високо ниво“, смита дългогодишният директор на едно от най-големите училища в областта. Категоричен е, че, когато решенията се вземат без предварителен дебат и отчитане на всички плюсове и минуси, по-скоро рушим, вместо да създаваме.

„На мен ми е болно. Надявам се, все още си мисля, че ще се намерят разумни хора, които да не допуснат това да се случи. И друг път съм казвал, че има други инструменти, с които може да се регулира приема в различните училища. Те също подлежат на задълбочен анализ, примерно какъв е капацитетът на училището, колко ученици може да поеме, ако се намалят паралелки – какъв ще е крайният резултат“, каза Георги Георгиев.

Според него в условията на сегашната демографска криза най-добрият инструмент е намаляване на паралелките от първия до последния клас.

 „Нека да си представим такава картина – че миграционния процес за нашите българи, които сега са в Европа, стане обратен. И в един момент училищата започнат да не достигат. Какво ще правим тогава  ще строим ново училище, или ще възстановим само Киро“ или „Дора Габе“, които закрихме с лека ръка. Затова не ми се ще да отиваме към такива крути мерки. По-добрият начин на регулиране е чрез намаляване на паралелки. Примерно в СУ “П.Р. Славейков“ има възможност да се обучават в една смяна 40 паралелки, но ще ги намалим на 30, но от първи до последния клас. Защото седмокласникът от СУ “П.Р. Славейков“, ако не влезе в Езикова гимназия, за нищо на света няма да отиде в ТМСС. Т.е. не може да се разсъждава от такава гледна точка“, добави още директорът.

Той припомни, че правомощията за утвърждаване на план-приема в държавните училища се извършва от началника на инспектората. Но подчерта, че в случая важно е това, че началникът на РУО дава съвет на кметовете да преобразуват средните училища и обединените училища в основни. За да не се допусне това директорите търсят съдействие на народните представители, на Министерството на образованието и науката, на институциите. 

Три училища от област Добрич са с най-високи оценки по БЕЛ след 4-ти клас

Учениците от СУ "П. Р. Славейков" в Добрич за поредна година с отличен резултат на НВО в VII клас 

СУ „П. Р. Славейков“ в Добрич с три проекта за подобряване на условията за учене

Посланик Херо Мустафа откри обновен корпус в СУ "П. Р. Славейков" в Добрич

Възпитаници на СУ „П. Р. Славейков” в Добрич с номинации за награди на Фондация „Стоян Камбарев“

Добрич има световен шампион по латино танци, поредна титла за Петър Даскалов

Ученичка от СУ „П. Р. Славейков“– представител на Добрич в Съвета на децата

Връчиха наградата "Аз гарантирам щастливо детство“ на училище от Добрич

Доменик Георгиев от Добрич със злато от международно състезание по математика

Хореографът Пламена Петрова от Добрич: Радвам се, че превърнах хобито си в професия

Ученици от СУ "П. Р. Славейков" в Добрич на върха на олимпиадата по математика

c