Застъпническа кампания по проекта „Партньорство за развитие“
Проект „Партньорства за развитие“ е финансиран по процедура BG05SFOP001-2.025 за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ чрез подбор „Повишаване на гражданското участие в процесите на изпълнение и мониторинг на политики и законодателство“ Приоритетна ос № 2 „Ефективно и професионално управление в партньорство с гражданското общество и бизнеса на ОП „Добро управление“.
Цел 2. Ефективен диалог с гражданите, техните организации и средствата за масово осведомяване за изграждане на партньорства за интегрирани териториални инвестиции и за широка обществена подкрепа в прилагането на регионалната политика на местно ниво.
проведената в рамките на проекта кампания за привличане на местните заинтересовани страни в реализирането на политики за регионално развитие.
Паралелно община Тервел стартира изпълнението на Дейност 2 от проекта: Застъпнически действия и кампания сред местната общност за насърчаване участието на гражданите в реализирането на регионалните политики, която да се проведе в рамките на 5 месеца.
В резултат на застъпническата кампания се тества модел за ефективен диалог с гражданското общество, заинтересовани бизнеси, организации на гражданите, образователни и научни институции, медии, за да се предложат модели за партньорства на опита на община Тервел, които могат да бъдат мултиплицирани и на други територии с подобни нужди.
Застъпнически действия и кампания сред местната общност в община Тервел за насърчаване участието на гражданите в реализирането на регионални политики
Застъпническа кампания по проекта „Партньорство за развитие“ има за цел да предостави знания и да създаде умения на местната общност за същността на компостирането и производството на компост. Крайната цел е използването на биологичния отпадък да се популяризира като по този начин се ограничи обема на извозваните от Община Тервел отпадъци.
Предвижда застъпничество за превръщането на производството на компост в бизнес за семейства от малцинствени уязвими групи, с цел осигуряване на доходи на уязвими лица.
Целта на тази кампания е привличане на заинтересовани страни в прилагането на новия подход за интегрирани териториални решения.
Целевите групи са: администрация на Община Тервел, заинтересован бизнес, образователни и научни среди, които могат да си партнират на принципа „win-win“ в сферата на енергийната ефективност и опазването на околната среда, широката общественост, която е насърчена да участва и подкрепя прилагането на политиките.
Дейността кореспондира с Цел 2 на проекта: Ефективен диалог с гражданите, техните организации и средствата за масово осведомяване за изграждане на партньорства за интегрирани териториални инвестиции и за широка обществена подкрепа.
Кампания за привличане на уязвими обществени групи и широката общественост от община Тервел в действия за намаляване на растителния отпадък в общината и оптимизиране на разходвания публичен ресурс. Планирането на тази кампания се базира на статистика, която показва, че в общината се генерират големи количества растителни отпадъци. Извозването им до регионалното сметище е много скъпо поради разстоянията и липсата на площадка за компостиране.
Целеви групи на застъпническата кампания:
А) Деца от 9 детски градини и ученици от 7 начални, основни и средни училища, намиращи се на територията на общината. Тази целева група учи най-бързо, няма изградени навици и поради това най-лесно приема новостите. В игра децата научат какво е компост, за какво служи той, как се получава. Чрез децата кампанията достига до домакинствата, за да се включат жителите на община Тервел в нея и да се намали отпадъкът на ниво домакинство и да се постигнат ефектите.
Б) Семейства от малцинствата с ниски доходи или без работа. Участниците се обучават как се прави компостер, желаещите получават материали да си направят самостоятелно компостери, предоставя им се готов компост и се изтъкват ползите от неговата употреба в стопанството. Представени са практики за оползотворяване на растителния, текстилния и строителен отпадък. Участниците получават контакти за връзка в случай, че при прилагането на придобитите знания имат въпроси и нужда от консултация.
В) Заинтересовани страни в идентифицирането на потенциални партньорства за ИТИ.
Първата група се сформира на принципа на интересите, свързани с намаляването на отпадъците, депонирани от общината на Регионалното сметище за ТБО в с. Стожер, което е на разстояние от 69 км в едната посока. Разходите за депониране са твърде високи и общината търси варианти за оползотворяване на този отпадък на място.
Втората група ще бъде сформирана отново на принципа на сходни интереси между заинтересовани страни в сферата на енергийната ефективност. Причината отново са високите разходи за отопление и осветление в публичния сектор и търсенето на алтернативи за тяхното оптимизиране.
За организацията и провеждането на кампанията сред целевите групи е ангажирана Община Тервел. Екипът й направи график на срещите в детските градини и училищата и координира тяхното провеждане. Той организира двете срещи с представители на ромски семейства и определи състава на фокус-групите.
За образователните работилници се подготвят два вида сценарии – адаптирани за децата от детските градини и за учениците от начални, основни и средни училища, заедно с учебен план.
Промоционални материали: В края на кампанията са разработени два вида материали. Брошура, която предоставя методическа помощ и информация и ще подпомогне преподавателите в детските градини и училищата да продължат обучението на децата в оползотворяване на растителния отпадък. Дипляна насърчава широката общественост на общината да се включи в кампанията.
С представители на Регионалното депо за ТБО Стожер е договорено в срещите с децата и ромските семейства да участва техен служител, който, съобразено със сценария на образователните работилници, да представя информацията по подходящ начин. От депото за отпадъци са осигурени компостерите за детските градини и училищата, а също компост за предоставяне на ромските семейства, който се произвежда в депото. Общината има ангажимента да ги достави от регионалното депо в с. Стожер до местата за провеждане на кампанията.