Сряда, 03 юли 2024

03.07.2024

Последвайте ни

Стратегия за развитието на пограничен район България-Румъния се обсъди в Добрич

Общини, неправителствен сектор и институции обсъдиха приоритетите, които трябва да залегнат в Стратегията, която се разработва по Цел 5 – „Европа по-близо до гражданите“ по програма INTERREG VI-A Румъния-България 2021-2027 г.

В Областна администрация Добрич се проведе работна среща, част от поредица събития със заинтересованите страни по разработването и изготвянето на Интегрирана териториална стратегия за развитие на трансграничната зона Румъния-България.

Домакин на срещата бе областният управител Здравко Здравков, който приветства присъстващите, като подчерта, че се надява дискусията да бъде полезна, защото целта е да се развие региона от двете страни на границата и чрез възможностите, които дава програма INTERREG VI-A Румъния-България 2021-2027 г., в частност чрез надграждането на велосипедната мрежа „Евровело 6“, да се подпомогне развитието на малките и средни фирми, и не на последно място – да се популяризира културата и историята на региона. „Отправям един апел към всички Вас – бъдете активни, защото Програмата може да бъде полезна за всички нас и да помогне и за задържане на младите хора“, каза Здравков и пожела ползотворна работа.

Представители на избраната от Управляващия орган консултантска организация „Чивита“, Румъния направи кратка презентация и запозна присъстващите – представители на общини, неправителствени организации и представители на институции, с етапа, до който е стигнала работата по разработването на стратегия. Срещата имаше за цел да се направи анализ и да се прецени очертаването на граници на веломаршрут, който да залегне в Стратегията, да се обсъдят и анализират проблемите и инвестиционните нужди на населените места, които попадат в трасетата. Сред допустимите дейности ще са изграждане на паркинги за велосипеди, работилници за ремонт, места за подслон. Консултантската фирма отбеляза, че е допустимо придвижването в участък по даден маршрут да става и чрез железопътен транспорт, като бе отчетено, че северната ни съседка работи по промени в нормативната си уредба, защото засега не е допустимо качването на велосипеди във влаковете.

Представителите на различните институции и организации от област Добрич очертаха като най-сериозен проблем на българска територия инфраструктурата за придвижване и заявиха, че трябва да се предвиди достатъчен финансов ресурс. В отговор на въпрос, свързан точно с инфраструктурата на заместник областния управител Атанас Дучев – дали се извършва анализ на състоянието, бе заявено, че такъв се изготвя и приоритетно ще се планира финансиране за велоалеи в извън населените места, а вътре в тях ще се търси и разчита на финансиране от регионални фондове.

Предстоят нови две срещи в дистанционен формат, където отново ще се коментират предизвикателствата и инвестиционните нужди, за да се очертае облика на Интегрирана териториална стратегия за развитие на пограничен район, по която заинтересованите страни ще могат да подават идейни проектни предложения.

c