Сряда, 03 юли 2024

03.07.2024

Последвайте ни

Предприемачът от Добрич Михаил Стойчев на корицата на новия брой на Forbes

Млад предприемач и IT специалист от Добрич бе определен от Forbes за истински бизнес шампион. Михаил Стойчев и съдружникът му Георги Петров са лицата на корицата на първия за годината брой на престижното бизнес списание за България за 2023 г. „Започваме силно с корица, която представя двама истински бизнес шампиони – Георги Петров и Михаил Стойчев. Без да вдигат много шум, двамата успяха да изградят и продадат компанията си SMSBump за около 35 млн. долара. Интересното е, че те паралелно изграждат и намират инвеститори за втори свой проект – NitroPack. Буквално преди месеци Петров и Стойчев излязоха оперативно от единия бизнес, за да се посветят напълно на втория. С екипа вярваме, че историята им ще ви вдъхнови“, пишат от Forbes.

Бизнескласацията „Гепард“ на „Капитал“ пък определи компанията на двамата млади предприемачи NitroPack за най-бързо растящата технологична компания в България за 2021 г.

„След три години работа за Yotpo решихме, че е време да насочим този опит към друг наш проект“, казва Михаил Стойчев | Снимка: Дилян Марков

Михаил Стойчев е от Добрич. Учил е в Американския университет в Благоевград. Специализирал е в САЩ. Когато се прибира от Щатите, се връща в Добрич, където се включва в семейния бизнес. Но решава, че за него ще е най-добре да отиде в София. Там, заедно със състудента си Георги Петров, поставят началото на iSenseLabs с идеята  да е конкуренция на платформа за имейл маркетинг и автоматизация. Без да вдигат много шум, двамата успяват да изградят и продадат компанията си SMSBump за около 35 млн. долара на американската Yotpo, която към днешна дата вече е еднорог, т.е. стартъп, оценен на над 1 млрд. долара.

„Буквално на 30 ноември излязохме от офиса на Yotpo, а на 1 ноември започнахме на пълен работен ден в NitroPack“, споделя Михаил Стойчев пред  Forbes.

Според Бизнес класацията „Гепард“ на „Капитал“NitroPack е най-бързо растящата технологична компания в България за 2021 г. Тя разработва продукт за ускоряване на скоростта на сайтове, като приходите за 2021 година растат с 458% до 5.17 млн. лв. Бизнесът на NitroPack е буквално "скорост", затова звучи логично, че именно стартъпът за оптимизиране на уебстраници е най-бързо растящата технологична компания за 2021 г. През последната година приходите на дружеството "НитроПак" са нараснали с 458%, скок с 927 хил. лв. през 2020 г. до 5.17 млн. лв. през 2021 г. Конкуренцията дори не е близо - класираните на второ място български дружества на Flips и Payhawk са със съответно с 288 и 267%. Освен всичко друго скоростта явно е и печеливш бизнес, защото през 2021 г. печалбата на NitroPack се е увеличила над 27 пъти, от 41 хил. лв. до 1.19 млн. лв.

Декември 2022 година бележи и друг важен момент за Петров и Стойчев. Макар да запазват позициите си на съветници в Yotpo – компанията, на която продадоха SMS Bump за около 35 милиона долара, двамата вече не са заети оперативно с бизнеса. Това им дава възможност да се съсредоточат върху друг свой проект, който засега показва обнадеждаващи резултати – NitroPack. Георги Петров и Михаил Стойчев искат да изстрелят мултимилионния си продукт Nitropack към върха на невротизиращия пазар за оптимизация на сайтове, пише Forbes.

NitroPack предлага софтуер, който може да увеличи значително скоростта на един уебсайт, оптимизирайки всичко от компресията и размерите на изображенията, до кода на скриптовете, които задвижват страницата.

Михаил Стойчев (вляво) и Георги Петров | Снимка: Дилян Марков

NitroPack расте със скоростта, с която ускорява уебсайтовете на своите клиенти. Финансовите резултати на американската компания не са публични, но през 2021 година над 400% ръст на приходите до 5.2 млн. лв. От тях 1,2 млн. лв. са отчетени като чиста печалба. Петров и Стойчев твърдят, че очакват удвояване на приходите през 2022 г. Това не е никак лош резултат, като се има предвид, че компанията в сегашния си вид  съществува от около 4 години. Но Петров и Стойчев вече имат опит в това да създават стартъп и да изстрелват приходите му в стратосферата за отрицателно време. Когато бизнесът с SMSBump избухва, усилията на двамата собственици малко или много се насочват натам. Въпреки това през 2018 г. решават да прехвърлят SMSBump към SaaS модел. Бюджетират проекта, договарят инвестиция от 200 000 евро от фонда за рискови инвестиции и се хвърлят в начинанието.

Работеща версия на продукта се появява в края на 2019 година. Когато  NitroPack достига до пазара, Петров и Стойчев вече са на път да подпишат сделка с Yotpo за SMS Bump. Като част от сделката остават в управлението на SMS Bump.

Всъщност – NitroPack не е нов продукт. Историята му може да се проследи чак до 2012 година. Тогава двавамата съдружници виждат, че собствениците на уеб сайтове търсят инструменти, с които да ги оптимизират. Избират името заради нитро системите, които любителите на високи скорости използват, за да ускоряват автомобилите си.

В началото продават – NitroPack. Като поредния модул на Open Cart, после им идва идеята да го разработят като SaaS и да го отварят за други платформи. Преминаването към модел софтуер като услуга има няколко предимства. Във финансово изражение най-важното е, че гарантира повтарящи се плащания от клиенти.

Оказва се, че това е офертата, която много онлайн търговци търсят. Още през първата си цяла календарна година на пазара /2020 г./, повторяемите приходи на NitroPack достигат 1 милион

Засега NitroPack се съсредоточана върху оптимизация на сайтове. Но Петров и Стойчев вярват, че могат да работят в посока, в която продуктът не само зарежда страници по-бързо, но и кара потребителите да купуват повече.

През 2022 година растежът продължава, макар да не се очаква  да достигне "експлозивните" нива от 2021 г.  Най-голямата част от бизнеса е в Северна Америка, т.е. САЩ и Канада. Те са над 50%. Оттам нататък има няколко горещи точки: Великобритания, Германия, Израел, Австралия, Бразилия, Индия, Пакистан. Компанията няма търговско представителство извън България. Няма дори екип по продажби, защото не й се налага и продуктът сам се продава, но пък част от съпорт екипа е във Филипините, а има и продуктов мениджър от Полша.

 До 2025 година светът ще харчи над 7.5 трилиона долара годишно за онлайн покупки: повече от брутния вътрешен продукт на Германия и Индия, взети заедно. Търговците се подготвят за тази нова реалност. През 2020 година инвестициите в софтуер за електронна търговия са били 7 млрд. долара. Очаква се пазарът да надхвърли 20милиорда долара през  2027 година, без да показва признаци на задъхване. Никога не е било по-подходящо за компании като NitroPack да започнат да играят с новите момчета. Точно това планират да направят съоснователите й. „Искаме да почукаме на вратата на по-големите клиенти“, споделя Михаил Стойчев, пред  Forbes. 

https://pronewsdobrich.bg/2021/02/07/kompaniyata-na-it-spetsialista-ot-dobrich-mihail-stoychev-be-prodadena-za-37-miliona-dolara/
c