Сряда, 03 юли 2024

03.07.2024

Последвайте ни

Германската верига TEDi стъпва на пазара у нас, открива магазин в Добрич

Нова германска верига ще тества българския пазар - TEDi ще предлага стоки за дома и офиса, играчки и други продукти, много на брой и евтини.

"Първият магазин в страната ще отвори на 9 март в новия ритейл парк "Перник плаза" и ще предложи около 20 000 артикула", съобщи за "Капитал" Димитър Спасов, управител на българското дружество. Той има над 20 години опит в ритейла като изпълнителен директор на германските "Билла България" и "Кауфланд България". Сега с екип от 15 служители подготвя поредния търговски дебют в страната.

Какво е TEDi

Дискаунт веригата TEDi предлага нехранителни стоки - за бита и домакинството, декорация, играчки, за офиса и ученика, за домашни любимци, "направи си сам" артикули, картички, подаръци, опаковки, дрогерийни и козметични продукти, парти и телефонни аксесоари, за автомобили и велосипеди, батерии, електронни джаджи, енергийни напитки, бонбони, лакомства, плажни и градински артикули и др. Веригата периодично представя и сезонни предложения - например за летни барбекюта, за Свети Валентин, за началото на учебната година и др.

"Преки конкуренти на компанията в страната са "Джъмбо", KiK, "Пепко", дори "Лидл" в част от нехранителния сегмент. Това, което отличава TEDi, са големият асортимент и ниските цени", коментира за "Капитал" Димитър Спасов.

Реално германската верига TEDi е млада - на 19 години, и е в процес на експанзия. А началото на концепцията е като магазини тип €1, в които има голямо разнообразие, включително и брандирани стоки.

Как ще расте

Магазините от веригата са под наем и са разположени на минимум 850 до 1200 квадратни метра площ. "Заетите в един обект са между 10 и 12, а средната инвестиция е 150 - 200 хил. евро (без зареждането на стоките). Продуктите са едни и същи и в Хамбург, и в Барселона, и в Перник", заяви Димитър Спасов.

След дебюта в Перник вторият TEDi в страната ще отвори на 7 април в Сливен. Седмица по-късно - и в Стара Загора, следват Пазарджик (20 април), втори обект в Сливен, както и втори в Перник (на 1 юни - отново в ритейл парк). През лятото ще има обект на веригата и в столичен мол, а също и във Варна.

"Първоначално TEDi ще влезе в градове с над 50 хиляди жители, но постепенно ще се разширява и в по-малки селища. За 2023 сме планирали да отворим 10-12 магазина - в Перник, София, Пазарджик, Стара Загора, Варна, Шумен, Добрич, Видин. Обектите ще са разположени на места с добър поток от клиенти - в ритейл паркове и търговски центрове, самостоятелно, на търговски улици, в пешеходни зони", уточни Димитър Спасов.

Веригата няма склад в България. Изделията се транспортират два пъти седмично от склад в Германия до всички филиали на TEDi в Европа. Продажби онлайн засега не се предвиждат.

Германската компания

TEDi (съкращение от Top Euro Discount) е основана през 2004 г. в Дортмунд, Германия, от Tengelmann Group с идеята да предложи концепцията за магазин за един долар в Германия. Компанията е създадена като разклонение на KiK - текстилният филиал на Tengelmann, който по това време притежава 30% от акциите като миноритарен акционер. Веригата се развива бързо - три години след създаването й, през май 2007 г., открива 500-ия си обект TEDi в Германия.

Фирмата предпочита клоновете й да са в близост до други магазини на Tengelmann Group и големи търговски вериги. Целева група са влизащите клиенти, които "случайно" се отбиват и биват "спирани" от щандовете пред магазина. Поради това много обекти на TEDi са разположени в молове и малки градски центрове.

Експанзия в Европа

На 2 май 2011 г. TEDi отваря първия си задграничен клон в Грац, Австрия, а през юни 2012 - и в Словения. Компанията продължава своята експанзия в Европа с магазини в Словакия (2013), Испания (2015), Хърватия (2017), Италия и Полша (2018), Чехия, Унгария (2021), Румъния, Португалия. Днес веригата има около 2750 магазина и 26 хил. служители в 11 държави. Тази година тя се разширява с търговски обекти в България и Франция.

От десет години TEDi има и онлайн магазин, който обаче е затворен на 31 март 2019 г. В хода на пандемията от ковид-19 през лятото на 2020 г. компанията отваря магазин в eBay, а в края на годината и собствен интернет магазин, който обаче е затворен на 30 април 2022 г. Както и през 2019 г., обосновката е, че силата на веригата е в стационарната търговия на дребно. И за България на този етап няма план за онлайн продажби.

Растежът на компанията е съпътстван и с придобивания. През 2016 г. TEDi открива в Германия около 50 клона на евтината верига Black.de под мотото "Черен пазар за всеки", като планира 1000 обекта в цялата страна. Година по-късно обаче компанията майка обявява края на Black.de, а магазините преминават към TEDi.

На 27 декември 2017 г. TEDi обявява придобиването на 63 клона на холандската търговска верига за стоки за бита, декорация и артикули за свободното време Xenos в Германия. Сделката влиза в сила на 27 януари 2018 г., а магазините постепенно са преобразувани в клонове на TEDi, които по това време достигат до около 1800.

Източник: Капитал

c