Вторник, 15 октомври 2024

15.10.2024

Последвайте ни

„Ремонтират“ новата транспортна схема на Добрич след бурно недоволство на гражданите

Оказа се, че досега отговорните служители не са пропътували линиите, за да разберат как жителите на кварталите могат да стигнат до болница, полиция, ДКЦ или гробищен парк

До края на юни да се прецизират пропуските и да се внесат корекции в новата транспортна схема на Добрич след като с въвеждането си на 2 май тя предизвика бурното недоволство на много от гражданите. Това стана ясно на пресконференция днес на кмета Йордан Йорданов, ресорната му заместничка инж. Росица Йорданова и управителя на общинското дружество „Градски транспорт“ Катя Петкова.

Мнението на гражданите е филтрирала и обобщила Радослава Руменчева, която бе сред първите, сигнализирали за проблемите в социалните мрежи. Пред медиите тя посочи, че има и положителни отзиви, например за линиите, свързващи кварталите, които преди не са имали връзка, като линии с номера 6, 2, 8 и 9.

Много са обаче и проблемите, предизвикали неодобрението на гражданите, които ползват градския транспорт.

„С въвеждането на новата транспортна схема част от кварталите се откъснаха и нямат връзка с важни институции, като болницата, автогара, гара. Един от по-крайните квартали „Рилци“ се откъсна от кварталите „Балик“ и „Хр. Ботев“, където има училища, където учат деца. От въпросните квартали пък има хора, които работят в и около „Рилци“ и т.нар. „Рилски блокове“. Нямат с какво да ходят на работа, на училище. Искаме да се оправят тези проблеми, както и някои по-дребни, като връзка на някои квартали директно с центъра. Има и квартали, които в събота и неделя остават без транспорт. Това е най-важното – да се осигури  на всички квартали връзка с болница, полиция“, посочи Радослава Руменчева. Друг проблем, който тя посочи, е, че сутрин доста от линиите са на много голям интервал от време, което за работещи и учащи не е удобно. Според нея е липсвала масирана и активна информационна кампания, която е закъсняла по своята същност. С повече подробна информация за линиите, маршрутите, за цялата подробна транспортна схема.

По време на пресконференцията се очертаха и други проблеми – нови спирки са разположени на кръстовища или места, които създават опасност за гражданите, движението на големите автобуси по новите линии води до нарушения на Закона за движение по пътищата.

Един от недостатъците, които хората посочват, е че много дълго време се пътува. Най-кратката линия е 9 км, а най-дългата – 14 км, но в замяна на това са обхванати всички квартали. Най-краткото време е 22 минути, а най-дългия период е 43 минути, като изключим Гробищен парк, лозята, където са на 70 минути, посочи Росица Йорданова. Друго неудобство за гражданите е т.нар. прикачване на три места – „Хр. Ботев“, Исторически музей и паметника на Хайдут Пейо, което им създава дискомфорт, за да могат пътуващите от кварталите да имат достъп до болница, ДКЦ-тата.

„Тази транспортна схема е нова за нашия град, защото повече от 30 години не е разработвана такава. Това е нелека задача, защото може да е много добра за едни, а „мащеха“ за други. Хубавото е, че транспортната схема е гъвкава и благодарение на получените сигнали ще се постараем в рамките на следващия месец да предложим промяна на Общински съвет“, посочи кметът Йордан Йорданов. Обясни, че като видял докладите и в детайли се запознал с цялата ситуация, най-лесното решение било да се върнем старата транспортна схема, с която хората са свикнали, вкл. с нейните недъзи, и да се мъчим да променяме недобрите линии. „Смятам, че е важно да вървим напред. Затова ще запазим новата транспортна схема, като ще възложа на зам.-кмета и управителя на „Градски транспорт“ сигналите, които сме получили, заедно с фирмата-разработчик, да ги коригират“, каза Йорданов. Това трябва да се случи в тясно сътрудничество с Радослава Руменчева и хората, които са подали сигнали.  

Кметът каза още, че дава срок до края на юни и след това може да се говори за оставки.

Катя Петкова обясни, че действието на новата транспортна схема се наблюдава ежедневно. Но, когато правиш нещо толкова кардинално различно и засягаш много хора, няма как да си сигурен дали вървиш в правилна посока. На Бургас са били нужни три месеца за целта. А дружеството в Добрич не разполага с валидатори, като в големите градове, които да подават информация колко хора се качват, колко слизат, къде са натоварените маршрути, за да може да се направи един обективен анализ.  

Росица Йорданова определи като слабост липсата на мащабна информационна кампания и срещи с граждани. Четири дни преди да влезе новата транспортна схема е започнало раздаване на листовки.

Тя посочи, че спирките са били съгласувани с КАТ. Има и такива, които ще претърпят промени. „Събираме всичко и анализираме, защото виждаме, че има пропуски“, каза зам.-кметът. Всяка спирка ще се обхожда и ще се съгласува с КАТ отново, за да е сигурно, че е безопасна.

Общо 12 са линиите по новата транспортна схема, а спирките са 272. Предстои до 10 юни да се въведе гласово оповестяване коя е следващата спирка, както и на 30 спирки ще има информационни табла, които ще изписват в реално време кой номер автобус кога пристига на спирката. По плана за възстановяване и устойчивост е заложено такива информационни табла да има на още 30 спирки. Ще има сайт с мобилно приложение, което също ще дава информация в реално време, каза още Росица Йорданова.  

c