Неделя, 30 юни 2024

30.06.2024

Последвайте ни

Взеха ли хляба „умните телефони“ на професионалните фотографи и на какво учи фотографията, разказват за БТА двама майстори на обектива

Взеха ли хляба „умните телефони“ на професионалните фотографи и на какво учи фотографията - БТА попита двама майстори на обектива – Здравко Деков, собственик на фотоателие в София и фотограф цял живот, както казва за себе си, и фоторепортера от БТА Благой Кирилов, който споделя, че професията го е отворила към хората и го е направила по-наблюдателен.
На какво възпитава фотографията?
В днешно време фотографията възпитава по-различно, отколкото в моето детство, когато съм започнал да се занимавам с нея, каза за БТА Здравко Деков. Тогава тя беше само занаят, изкуството във фотографията беше в много малка степен, тъй като самото производство на фотоизображението изискваше много труд, усилие и умения, които сега са заменени от дигиталната фотография. Днес основно говоря за фотографията само като изкуство.
Фотографията е изкуство и малко хора го осъзнават, макар и ежедневно да виждат десетки снимки и да правят още толкова с телефона или апарата си, смята фоторепортерът на БТА Благой Кирилов. Фотографията и по-конкретно репортажната, в която има вече 10 години опит, го е научила на дисциплина, точност, прецизност и умереност. Това е нещото, което успя да ме отвори към хората, направи ме по-общителен и по-наблюдателен, споделя той. Според Кирилов фотожурналистиката не е за всеки, това е едно предизвикателство, изискващо много от личното време. Неслучайно изразът "една снимка е равна на хиляда думи" се е превърнал в клише, защото фотографията се е превърнала в универсален език в световен мащаб, който всеки разбира, обясни той. И добави, че най-големите събития, трагедии, катаклизми обикновено са запечатани в снимки, които нямат нужда от превод, но въпреки това пробуждат чувства у зрителя. Именно заради това фотографията възпитава на приемственост между хора от различни националности, религии, раси, убеден е фоторепортерът.
Това, че днес повечето хора предпочитат да снимат с телефоните си, „изяде ли хляба“ на професионалистите?
- Занаятът изчезна, хората се научиха да снимат – по-рано и лоша снимка да направиш, трябва доста да си познаваш камерата, да нагласиш някои неща – вече не се обръща внимание на качеството на крайния продукт. Той много лесно се прави в наше време с телефон, с филмова лента или цифров апарат, смята Деков. И добави, че за изображението накрая е най-важно съдържанието, защото качеството го има. Съдържанието, по думите му, зависи вече от този, който е натиснал "спусъка" на апарата или на телефона. Във фотографията важат всички закони на живописта - композиция, планове (преден, заден) и основно съдържанието е важно, подчерта той.
С навлизането на цифровата фотография се създаде връзката между обществото и това изкуство - всеки с фотоапарат може да създава снимки и съответно я възприема по-близо до себе си, коментира Благой Кирилов. Хората, по думите му, са се отворили към по-естествените и непринудени кадри, започнали са да запечатват лични моменти и да фотографират ежедневието си.
Какво губят любителите-фотографи, използвайки телефона си?
С телефона и с новите техники хората правят доста повече снимки, отколкото щяха да направят някога с фотоапарата, и това съответно се отразява на качеството, отговаря Здравко Деков. По-рано можеха да се направят 36 снимки в един филм - бавно, внимателно, обмисля се всяка една, добави Деков. Той си спомня, че баща му ги е снимал със сестра му с фотоапарат с 8 кадъра. Снима ни на 24 май на училище и казва – има още 3 пози, те са за 15 септември, връща времето назад майсторът на снимките.
Благой Кирилов смята, че фотографът, като професионалист, не се определя от техниката, която използва - професионален фотоапарат или скъп телефон, а от уменията, които прилага на практика. За любителско ползване, телефонът е напълно достатъчен да запечата добър кадър.
БТА попита двамата за някоя много специална за тях снимка и ето какво си спомниха:
Да попиташ фотограф коя е любимата му снимка, е все едно да попиташ журналист, който прави десетки репортажи на седмица, кой е любимият му репортаж, обясни Благой Кирилов. Или, добави той, да попиташ писател, коя му е любимата книга, която е издал. Аз правя стотици снимки на седмица и всяка една запечатва парченце история в себе си. Трудно ми е да определя една, която смело да посоча, като любима, каза фоторепортерът на БТА.
Техниката, която пази, разказва за развитието му от ученик, който харесва да снима, до професионален фоторепортер. Първият фотоапарат, който Благой пази, е подарък от майка му, когато още е ученик. А вторият купува сам с наградата от конкурс за снимка на годината и с него успява да надгради себе си. Тези фотоапарати за мен не са просто техника, а са символ на професионалния ми път във фотографията, споделя Кирилов.
За себе си Здравко Деков казва, че е добър в занаята, снима перфектно по задание, но не е този художник, както са някои други. Моята съпруга, например, има невероятно око, тя е в пъти по-голям творец от мен, каза той. Двамата и до ден днешен пазят нейн перфектен кадър от изложба на цветя – едно топло осветление на тези цветя, което се е получило като ги е осветила с лампа за изкуствено осветление и е снимала с филм за дневно осветление. Нещо, което аз нямаше да направя, защото светлината не е правилна за този филм, но снимката излезе невероятна, хвали уменията на съпругата си Деков.
С един съвременен цифров апарат е важно човекът да има чувството какво ще види през обектива и да го запечата, каза той. За съжаление обаче вече никой не обръща внимание, че снимката има перспективна деформация - например, една висока сграда изглежда наклонена и това се публикува.
Модерни ли са фотосесиите все още?
Освен с репортажна фотография, имам опит и със снимането в студио, каза Благой Кирилов. Наскоро той решил да предизвика себе си и да се захване с ново направление на фотографията, което досега е отбягвал, а именно студийната фотография. Получих много ценен опит и се убедих, че фотосесиите в студио всъщност са забавни и предизвикват креативността на фотографа, добави той. Фотографията е рисуване със светлина и това най-много си личи в гореспоменатите фотосесии. В момента такъв тип заснемане е много търсен - основно заради високото качество на кадрите и невъзможността да бъде направено в домашни условия. Това е популярна традиция за създаване на семейни спомени около Коледа, запечатване на най-съкровените моменти около една бременност и дори фотосесии на новородени бебета, сочи опитът му. Разбира се, студийните фотосесии остават все така търсени и от публични личности и фирми, които ги използват, за да се позиционират в социалните мрежи и интернет пространството, допълва Кирилов.
Фотосесиите днес все още са модерни, смята и Деков. Но отбеляза, че лошото в днешната фотография е, че всички са се научили уж да снимат, без да си познават техниката, както трябва, снимат на око. 
Изместиха ли дигиталните снимки „предците си“ на хартия?
За хартиените снимки хората най-често се сещат, когато загубят тези на лаптопите си, на телефоните си, обясни опитният фотограф. Един колега, много добър фотограф, казва, че всички знаем, че снимката има душа - ама тялото на снимката е хартиеното копие, посочи Здравко Деков. И отбеляза, че у нас няма скъпоплатени фотографи и скъпоплащащи клиенти, както е имало едно време, защото критериите са паднали. 
Все по-често ставаме свидетели как се връщат на мода неща от миналото, отбеляза Благой Кирилов. Снимките на хартиен носител са пример именно за това - хората все повече държат на спомените, които могат да докоснат и разлистят, а не на тези, които да преместят с едно движение на екрана на телефона си. Това е доказателство за важността на спомените и как няма нищо по-ценно от мигове със семейството и приятелите, които можеш да покажеш на децата си и дори на внуците някой ден. Разбира се и снимките на хартиен носител са модернизирани - вече създаваме фотоалбуми чрез приложение на телефона или вадим снимки от фотостудио, изпращайки ги по мейл или дори чрез облачно пространство в интернет. Тяхната ценност обаче не се променя, а просто ние се развиваме, добави фоторепортерът.
Съветът на двамата професионалисти към любителите-фотографи
Моята тайна за хубави снимки с телефон е, освен да си на правилното място в правилното време, задължително да се почиства обективът на камерата преди снимка и да се използва ръчният режим на телефона, в който снимащият сам избира светлочувствителност, бленда и скорост, каза професионалистът от БТА Благой Кирилов.
Да се образоват от изобразителното изкуство, защото фотоапаратът вече е един инструмент, препоръча Здравко Деков. Да си зададат въпроса как се композира една снимка, какво трябва да има на нея, тя трябва да говори, да разказва. В кадъра самият Здравко търси интересното, това, което не е ежедневно. Той е убеден, че един предмет трябва да бъде заснет така, че да изглежда като жив.
 

c