Сряда, 03 юли 2024

03.07.2024

Последвайте ни

ОбС Добрич одобри план-сметката за чистотата след едночасов дебат

План-сметката за разходите по дейност „Чистота“ за 2023 година бе приета от Общинския съвет на Добрич с 20 гласа „за“, нула „против“ и 14 „въздържал се“. План-сметката е в общ размер на 16 860 429 лева, в това число за община Добрич се планират 12 936 929 лева.

Дебатът по представената за одобрение план-сметка продължи час. Председателят на постоянната комисия по устройство на територията към ОбС арх. Емилия Добрева подчерта, че план-сметката се увеличава в сравнение с предходната година, при положение, че населението е намаляло, а и няма положителни отзиви за чистотата в града. Тя изтъкна, че едва половината от необходимите средства се събират от такса смет – около 6 млн. лв., а другата половина се налага да я плаща общината.

Арх. Добрева предложи да се набележат мерки за разширяване на обхвата на гражданите, които плащат такси. По думите й, има живеещи в незаконни жилища или в блокове, които не са влезли в експлоатация и които не плащат.

Още няколко съветници споделиха притеснението, че за поредна година план-сметката се увеличава, а количеството на битовите отпадъци расте, което не кореспондира с намаляването на броя на населението според статистическите данни. Детелина Николова заяви, че качеството на дейност „Чистота“ не отговаря на увеличаването на средствата за нея и предложи да се направи анализ защо това е така.

Съветници попитаха колко бързо се реагира на сигнали за нерегламентирано изхвърляне на отпадъци, какви санкции се налагат, расте ли процентът на разделно събиране и поискаха да има повече контрол. Заявиха, че трябва да има абсолютна нетърпимост към изхвърлянето на боклук на нерегламентирани сметища.

Зам.-кметът Пенчо Керванов заяви, че не са малко трудностите, които среща администрацията в тази дейност, вкл. с работната ръка. По думите му Общината не отчита работата на сметопочистващата фирма „Уейст Солюшънс България“ ЕООД, ако тя не е извършена качествено. Той посочи, че има наложени санкции, но това трябва да става по по-облекчен режим, без да се търсят свидетели, както е сега.

В залата бе обърнато внимание на почистването на графити и как това се контролира. Инж. Керванов обеща информация, но посочи, че Общината не може да чисти частни сгради с публични средства. Зам.-кметът д-р Емилия Баева добави, че преди всеки празник се чистят от графити паметниците. Керванов допълни, че се водят разговори с търговски обекти да не пълнят с кашони контейнерите, предназначени за гражданите. Той изтъкна, че доста хора вече ползват новата площадка за изхвърляне на отпадъци в града, която бе открита през август. Според него се е увеличило като процент разделното събиране, особено в централната градска част. Обмисля се закупуването на техника за общинското предприятие „Устойчиви дейности и проекти“, което би могло със своите работници да почиства места в града. Керванов посочи, че се реагира на всеки сигнал за замърсяване и инспекторите от Общината са ежедневно по улиците.

Поставен бе и въпросът за изхвърлянето на отпадъци от изгаряне на твърди горива в контейнерите, което води до повреди и изгаряне на съдовете.

c