Неделя, 05 май 2024

05.05.2024

Последвайте ни

Най-важното от срещата в Добрич за програма „Интеррег VI-А Румъния-България“

Двустранната Търговска камара България – Румъния организира информационно събитие в Областна администрация – Добрич, за да запознае заинтересованите с информация за подготовка на проекти по една от целите на Приоритет 3 - Образован регион.

Светослав Кьосев, зам.-председател на Двустранна Търговска камара България – Румъния (ДТКБР) представи предстояща покана по Приоритет 3 – Образован регион, на Програмата Интеррег VI-А Румъния-България.

Кои са допустими кандидати?

Национални, регионални и местни публични органи, институции, администрации, агенции, включително органи, регулирани от публичното право (които попадат в определението на член 2, параграф 1 от Директива 2014/24/ЕС относно обществените поръчки), окръжни/областни съвети, местни съвети/общини, образователни и изследователски институции и др.

Търговски камари и агенции за регионално развитие, функциониращи в допустимата област и регистрирани в съответствие с националното законодателство

Неправителствени организации (сдружения или фондации) по смисъла на чл. 192 от Регламент (ЕС, Евратом) 2018/1046)

Служби/клонове на публични национални/регионални органи и други публични органи, работещи по темите от приоритета в програмната област (регистрирани и функциониращи в програмната област). Ако тези офиси/клонове, които функционират в района на програмата, не са юридически лица, Заявлението трябва да бъде подадено от техните централи, като се посочи офисът/клонът, отговорен за изпълнението на дейностите.

Какъв е бюджетът на поканата?

15 милиона евро за цялата допустима зона – 8 области от България и 7 окръга от Румъния

(12 милиона евро представлява бюджета осигурен от ЕС, чрез Европейският Фонд за Регионално Развитие)

Какво е разпределението на проектния бюджет?

  • 80% Европейски Фонд за Регионално Развитие;

  • 18% Национално съфинансиране;

  • 2% партньорски собствен принос.

Какво са авансовите плащания?

Авансово плащане е допустимо веднъж след подписване на договор за финансиране на стойност от 70% до 80% от бюджета на Националното финансиране = от 12,6% до 14,4% от общия бюджет на проекта

Какво са междинните и финалното плащане?

Междинните плащания са обвързани с издаден сертификат от Първо Ниво на Контрол и верифицирани от Управляващия орган на Програмата.

Финалният доклад обхваща последните плащания, като отчитането му става по-бавно от междинните отчети и плащания, поради проверка на индикаторите постигнати на ниво проект.

Какви са действията от индикативен тип?

  • Разработване на обширни и структурирани схеми за изучаване на езици като вектор за изграждане на доверие през границата, за създаване на основа за бъдещ обмен, а също и като фактор за насърчаване на заетостта.

  •  Разработване на съвместни трансгранични схеми за образование и обучение - на място в райони, където достъпността не е пречка или онлайн, като се използват цифровизирани инструменти и методи за обучение, ако физическото присъствие не е опция.

  •  Разработване на трансгранични стажове или стажове и програми за студентски обмен за млади висшисти/студенти.

  •  Разработване на съвместни инициативи в подкрепа на образованието и ученето за възрастни (УЦЖ – учене през целия живот), включително улесняване на мобилността с учебна цел.

  •  Развитие на партньорства между средни и висши учебни заведения и бизнеса, за да се подобри пазарната ориентация и качественият аспект на образованието и да се предложи на младите студенти възможност да се обучават и/или учат от другата страна на границата. По-специално се предвиждат дългосрочни обмени.

  • Развитие на партньорства между образователни и обучаващи институции и заинтересовани страни на всички образователни нива (от ранно до висше), за да се подпомогне взаимното обучение и обмен на практики между учители и обучители от двете страни на границата.

  •  Разработване на съвместни инициативи и действия за подпомагане на достъпа до качествено приобщаващо образование и обучение, включително УЦЖ, на уязвими или маргинализирани групи, включително хора с увреждания, СОП („специални образователни потребности“ е правна дефиниция и се отнася до деца с обучителни проблеми или увреждания, които правят по-трудно за тях да учат от повечето деца на същата възраст).

  •  Съвместни мерки за подобряване на връзката между пазара на труда и системата за образование и обучение.

  •  Инвестиции в инфраструктурата на образователни съоръжения (напр. учебни помещения като класни стаи, лаборатории, библиотеки, работилници, фитнес зали, открити учебни пространства, но също и други съоръжения) за всички образователни нива и образователни дейности (включително допълнителни и извънучилищни), технически и професионални обучение и УЦЖ и др.; специално внимание ще бъде отделено на насърчаването на достъпно и приобщаващо обучение за всички хора.

  • Инвестиции в осигуряване на подходящи средства за съоръжения за съвместно обучение с фокус върху цифровизацията: оборудване, инструменти и т.н., особено тези, които подпомагат развитието на практически и/или цифрови умения и дистанционно обучение, като компютри, оборудване за видеоконференции/дистанционно обучение, обучение и т.н.

Проектите се насърчават да отговарят на нуждите на уязвимите групи и маргинализираните общности, за укрепване на равния достъп до образование и учене.

Разработването на всякакви схеми и инициативи за обучение и образование ще бъде съобразено с всички уязвими групи, които биха могли да се възползват от тях (например: слепи хора или хора с намалена подвижност и др.). Също така, ако се развиват съвместни инициативи, те трябва да гарантират адекватното включване на уязвими и маргинализирани групи, както и на хора с увреждания и специални образователни потребности и етнически групи в предвидените дейности.

Всички проекти трябва да отчитат принципа на десегрегация, за да възпират инвестиции, които биха могли да доведат до повишена концентрация или допълнителна физическа изолация на маргинализирани групи.

Проектите се насърчават да извършват целеви действия за укрепване на равния достъп до несегрегирано образование и обучение за тези в сегрегирани, отдалечени и селски райони, включително чрез цифрови средства.

Сегрега́ция – политика на принудително отделяне на определена група от населението

Допустимостта на дадено действие не предоставя допустимост на разходите, направени за изпълнението на тази дейност. 

Какви са дефинициите за проекти?

Малкомащабен проект: 

  • Проект с ограничен финансов обем. Малкомащабните проекти ще подкрепят както меки мерки (като обучение, стажове, обмен на студенти, взаимно обучение и обмен на практики между учители и обучители, партньорства между учебни заведения и бизнеса), така и твърди мерки (малки инвестиции в инфраструктура и образователни съоръжения и фонд - например малки ремонти на сгради).

Стандартен проект:

  • Мека операция (SOFT) – е проект, който има компонент на строителство / инфраструктура / оборудване под 50% от допустимия бюджет (натрупана стойност или самостоятелен бюджет).

  • Твърда операция (HARD) – е проект, който има инфраструктура / строителен компонент / оборудване, равно или повече от 50% от общия допустим бюджет на проекта (натрупана стойност или самостоятелен бюджет).

Каква е допустимостта на разходите?

  • Разходи за персонал - фиксирана ставка до 20% от преките допустими разходи;

  • Пътни и за настаняване разходи – фиксирана ставка до 15 % от допустимите преки разходи за персонал;

  • Офисни и административни разходи - фиксирана ставка до 15 % от допустимите преки разходи за персонал.

Например: При 100 000 евро преки разходи (услуги, оборудвани, инфраструктурни и работи) се начисляват 20 000 евро заплати персонал, 3 000 евро пътни и за настаняване разходи и 3 000 евро за офисни и административни. Като общия бюджет в този случай ще бъде 126 000 евро

За разходите по подготовка и отчитане.

  • Еднократна сума за подготовка на проект от 14 000 евро (обща стойност) може да бъде изплатена от Програмата след подписване на договора за финансиране. Еднократната сума за подготовка на проекти покрива изготвянето на заявления за финансиране, включително приложението, задължително за всички приложения, изброени в A.

  • В допълнение към еднократната сума за подготовка на проекти, проектите ще имат възможност да поискат възстановяване на разходите, свързани с приложенията към заявлението за финансиране на базата на реални разходи. Тези приложения се отнасят до следните документи, изброени в B.

  • Еднократна сума за приключване (финален отчет) на проекта от 6 500 евро (обща стойност) ще бъде изплатена от Програмата.

Начало очакван прием– 15.04.2024

Приоритет 3 – Образован регион, специфична цел 4.2 – Подобряване на равния достъп до приобщаващи и качествени услуги в образованието, обучението, и учене през целия живот чрез разработване на достъпна инфраструктура, включително чрез насърчаване на устойчивостта за дистанционно и онлайн образование и обучение

Очакван краен срок – 15.08.2024

Целта на Двустранната търговска камара България Румъния е да подпомага и насърчава румънско-българските контакти и проекти, както и да създава партньорства между тях. Дейността и е свързана основно с това да бъде платформа, която предоставя актуална информация относно възможностите между двете страни.

ДТКБР предоставя необходимата подкрепа на съществуващи организации и институции в двете страни чрез собствените си офиси в София, Букурещ и Силистра. Дейността на Камарата насърчава и популяризира сътрудничеството между България и Румъния и подпомага изпълнението на различни трансгранични проекти, като фокусът е подпомагане на институциите с оглед развиване на трансграничният регион между България и Румъния.

В края на срещата представителите на неправителствения, публичния и бизнес сектори участваха в дискусия, където имаха възможност да зададат въпросите си към представителя на Двустранна Търговска камара България – Румъния.

c