Неделя, 30 юни 2024

30.06.2024

Последвайте ни

Елисавета Белобрадова от Добрич: Учителят да бъде поставен в центъра, а родителите да играят много голяма роля в живота на училището

Всички говорят за проблема с учебните програми - те са претоварени и пълни с излишна фактология. Това е най-очевидният проблем, който трябва да решим в образователната система. Това заяви Елисавета Белобрадова, заместник-председател на Комисията по образование в Народното събрание и депутат от ПП-ДБ, след среща с гражданите на Добрич по темата за проблемите на образователната система и ранното детско развитие. В разговора участваха учителки от областта и Надежда Иванова - директор на ЧПГ “Райчо Цончев”.

“За този проблем говори цялата страна - учебните програми. За всички - за родители, за учители и за ученици, учебните програми са един от основните проблеми на образователната система. Те са претоварени и пълни с излишна фактология. От тези учебни програми произлизат и лоши учебници: тежки и невъзможни за четене и отново изпълнени с фактология. И всички са недоволни от резултата”, посочи Белобрадова.

Министерството на образованието и науката, прехвърля отговорността на издателствата, а издателствата прехвърлят отговорността на учебните програми, но всъщност резултатът е, че абсолютно всички страдат от липсата на качествени учебници, които да са с нормално съдържание, отбелязаха участниците в дискусията.

Друг основен проблем, около който се обединиха участниците в срещата, е квалификацията на учителите. Обсъдиха се мерки, които да я направят реалистична, а резултатите от нея - измерими.

Хората от образователната система в Добрич повдигнаха и въпроса, че в регионалните управления на образованието, ниските заплати и това, че вече в тях не работят хора, които методологически да помагат на училищата. “Качествените учители, които са работили там преди, вече не работят там поради факта, че функцията на РУО се промени и от методологическа и насочваща в наказателна и проверяваща всеки един подаден сигнал”, отбеляза участник в дискусията.

Тежките административни функции, с които са натоварени всички в системата са изместили фокуса от най-важното, а именно образованието на децата ни, посочи Белобрадова.

Разговорът се измести към ранното детско развитие. Кандидатът за народен представител от “Продължаваме Промяната - Демократична България” отбеляза, че в Добрич яслените грижи са на изключително високо ниво. Тук са и едни от най-добрите яслени групи, сподели Белобрадова.

Покритието на яслената грижа е изключително малко. Тя трябва да бъде достъпна за по-голямата част от децата, но реалността е различна. “За да бъде реалистичен разговора, трябва да кажем, че е необходимо да увеличим поне двойно достъпа на деца до яслена грижа, а далеч във времето да се надяваме, че ще има място за всяко едно дете. Ранното детско развитие е изключително важно и инвестициите в образованието всъщност имат най-голяма възвращаемост, според изследвания в световен мащаб, от 0 до 3 годишна възраст”, посочва Белобрадова.

“Всички работещи в яслите - медицински сестри, педагози, психолози - трябва да бъдат подкрепени по отношение на уеднаквяване на стандартите за ранно детско развитие в национален план. Нужно е развиване на проекти и програми за въвеждане на съвременно ранно детско развитие, което в никакъв случай не означава смяна на хората, които работят в яслите, а единствено допълнително ангажиране на държавата както финансово, така и с допълнително разкриване на яслени места в страната. За в бъдеще е необходимо разширяване на частната грижа и подобряването на системата за ранно детско развитие”, отбеляза кандидатът от ПП-ДБ.

Обсъдено беше защо България е на дъното на PISA и кои са трите основни стълба, които определят добрата образователна система - учителят да бъде поставен в центъра, родителите да играят много голяма роля в живота на училището, най-доброто училище да е това, което е най-близко. Затова да има изравняване на качеството на образователната система и засилено изучаване на математика от най-ранна възраст,  но която е изключително важна за всяко дете.

“На финала на разговора си поговорихме за отношенията между учители и родители и това как поради невъзможността да общуваме, понякога и един конфликт между един учител и един родител може да хвърли сянка върху всички останали родители и всички останали учители в една образователна институция. Изключително важно е учителите и родителите да работят заедно, за да могат да си споделят тежестта на отговорността и да си помагат едни на други”, посочи Белобрадова.

Основният извод от срещата, е че институциите трябва постоянно да говорят с хората и да поддържат непрекъснат контакт с тях.

КУПУВАНЕТО И ПРОДАВАНЕТО НА ГЛАСОВЕ Е ПРЕСТЪПЛЕНИЕ!

c