Четвъртък, 18 юли 2024

18.07.2024

Последвайте ни

Синдикат “Образование“ с национално проучване на тема “Как се избира директор на образователна институция“

Синдикат “Образование“ направи национално проучване “Как се избира директор на образователна институция“. Анализът е по повод на провеждането на директорски конкурси в страната, след промяната на Наредба № 16 от 1 юли 2022 г. за избор на директори, съобщават от синдиката. 
Сред възрастовите групи на участниците доминира тази между 50 и 60 години, което е релевантно и на средната възраст на учителите в България. Проучването е направено сред 1457 участници, от които 90,7% са учители и директори, а 2% са родители, в периода от 14 декември 2023г. до 2 януари 2024г.
На въпроса “Смятате ли, че в състава на конкурсната комисия за директори, според чл. 16 от горецитираната наредба, трябва да има член на обществения съвет в образователната институция, без изискване за владеене на български език и притежание на педагогическо образование?“,  72,5 % от участниците са отговорили с “Не“, а 16,2% са отговорили -“Да, ако е с висше образование“. 79,5% утвърждават позицията, че общественият съвет няма необходимата експертност и не трябва да участва. Трудно обяснима е волята на законодателя да настоява за неговото участие, обясняват съставителите на проучването.
На въпроса “Смятате ли, че в състава на конкурсната комисия за избор на директор трябва да има член на представителните образователни синдикати?“, 68,8% отговарят с “Да, категорично“, а 12,9% с “Не“. Тук респондентите са категорични, че синдикатите трябва да участват в комисиите за избор на своите директори.
Въпросът “Смятате ли, че в състава на конкурсната комисия трябва да има член на представителните образователни работодателски организации?“ е поляризирал аудиторията, като  49% са отговорили с "Да“, 31,8% с "Не“, а 19,2%  не могат да преценят. И тук доминира нагласата, че в комисиите за избор на директори трябва да участват директори.
На въпроса “Смятате ли, че връщането на изискване за концепция за стратегическо управление на институцията за период от три години, която беше изисквана преди 25 години, ще гарантира избора на добрите директори?“ 60,7% отговарят с “Не, защото няма изискване за контрол на изпълнението и е формално“ и само 27,3% смятат, че това е нещо смислено, което ще гарантира качество на управлението.
Следващият въпрос “Смятате ли, че директорът на образователна институция трябва да има диплома или квалификация в специалност “Управление на образованието“?“ е постигнал 59,2% очакване за предварителен ценз по мениджмънт в образователното управление, а 36,3% смятат, че бъдещите директори могат да се квалифицират в движение.
По отношение на мандатността 62,5% са категорични във формата “5 години, с неограничен брой мандати“; 16,7% са за това директорската длъжност да бъде на ротационен принцип със смяна на образователните институции; 10,4% са на мнение, че длъжността на директорите не трябва да бъде мандатна, а 4,8% мислят, че Министерството на образованието и науката (МОН) не може да организира конкурси в 4300 образователни институции на 5 години.
Иновацията “Видеонаблюдение'' с въпроса “Смятате ли, че въвеждането на аудио- и видеонаблюдение и аудио- и видеозапис, заложени в чл. 31 от горецитираната наредба, са релевантни в логистиката на този изпит?“, е приета отрицателно като 56,4% от участвалите казват: “Не, защото това унижава и руши доверието към учителите, които ще станат директори“; 17,8% - “Не, защото няма популярни такива, при конкурси в други браншове“, а 18,9% смятат, че видеонаблюдението ще гарантира прозрачност на избора.
Традиционно 83,1% смятат, че при провеждането на директорските конкурси ще има опити за партийни лобирания, а само 5,6% смятат, че правилата са добри, обясняват от синдиката.
Над 70% от респондентите смятат, че директорите в пенсионна възраст трябва да бъдат пенсионирани своевременно с текст в Закона за предучилищното и училищното образование (ЗПУО).
 

c