Понеделник, 08 юли 2024

08.07.2024

Последвайте ни

Ролята на медиите за опазването на рода и езика е в разказването на историите, каза генералният директор на БНР Милен Митев

Ролята на медиите за опазването на рода и езика е в разказването на историите. Това каза генералният директор на Българското национално радио (БНР) Милен Митев по време на 19-ата Световна среща на българските медии в Украйна. Той участва във втория панел, който бе на тема „Знанието за род и език в българските медии”. Домакин на събитието е болградската гимназия „Г. С. Раковски“.
Митев обясни, че не може да се очаква от всички хора да посетят всички места, на които живеят българи. „Тук е нашето място като медии – да бъдем там, за да разкажем техните истории. Защото тези истории има нужда да бъдат чути както от хората, които са на власт и могат да вземат решения, така и от цялата ни аудитория, която има нужда да знае повече за това как живеят нашите сънародници по света“, посочи генералният директор на БНР.
Според него към днешна дата е трудно да се каже, че държавата има някаква последователна и целенасочена стратегия относно българите по света и относно запазването на знанието за българския род и език. По-скоро всяка от медиите прави това, което ѝ е по силите и това, което смята за редно и правилно, смята Митев.
„В рамките на своята обществена мисия ние имаме лукса на държавното финансиране, което ни позволява да правим предавания и да създаваме материали, които не търсят непременно търговска печалба, тъй като много често предаванията, свързани с образование, култура, наука, няма как да добият такава популярност, че да има търговски смисъл от тях“, каза директорът на националното радио. Посочи, че в БНР пренасянето на знанието за род и език има почти девет десетилетия традиция.
„През 1936 г. е разкрита дейността на радио „България“ с предавания за чужбина. Още тогава нашите предшественици са осъзнали, че за да се разпространява знанието за България, е необходима специална медия, която да говори както на български, така и на чужди езици“, обясни Митев. Той отбеляза, че екипът на радио „България“ работи на 10 чужди езика и на български, а материалите му са достъпни в целия свят. Друго богатство на радиото, по думите на Милен Митев, е програма „Христо Ботев“, в която много предавания са фокусирани към българската история и към българския език.
„Един от най-лесните начини за създаване на общност и родово чувство е изкуството във вида на фолклора, народната музика, народните празници и обичаи, които са силно застъпени във всичките ни програми“, допълни генералният директор на общественото радио.
Той се обърна към всички българи, които живеят извън страната, с призив да се обръщат към медиите и да им помагат да разказват техните истории. „Всички хора, които работят в обществените медии в България в момента – смятам, че това с еднаква сила важи и за радиото, и за телевизията, и за БТА, които организират тази среща - биха направили всичко възможно, за да засилят връзките с нашите сънародници по света. За да помогнат с каквото е по нашите сили в предизвикателствата, с които вие се сблъсквате. Ние сме вашият глас“, каза Милен Митев.
БТА организира Деветнадесетата световна среща на българските медии в Одеса, Болград и Измаил (Украйна) от 18 до 21 юни 2024 г. със съдействието на „Аурубис България“, А1, „Главболгарстрой Холдинг“ АД,  Евроинс Иншурънс Груп, Пощенска банка, СОФ Кънект - операторът на летище София, Национален дарителски фонд „13 века България“.

c