Понеделник, 01 юли 2024

01.07.2024

Последвайте ни

Отбелязваме Международния ден на паметниците на културата

Днес празнуват и реставраторите - специалистите, занимаващи се възстановяване на съхраненото културно наследство

На 18 април отбелязваме Международния ден за опазване на паметниците на културата. Денят се чества от 1984 година по решение на ЮНЕСКО. На този ден отдаваме дължимото на националното ни наследство, почитаме хората, отдадени на каузата за опазването му, което е изключително отговорна роля.

18 април е повод да се привлече общественото внимание във всички страни по света към ценностите на собственото им и общочовешкото културно наследство и да се приобщят нови участници към усилията за опазването на паметниците на културата.

Днес празнуват и реставраторите - специалистите, занимаващи се възстановяване на съхраненото културно наследство.

От българските обекти в Списъка на културното и природно наследство на ЮНЕСКО, седем са културни паметници – Боянската църква, Мадарския конник, Тракийската гробница в Казанлък, Скалните църкви на село Иваново (Русенско), Древния Несебър, Рилския манастир, Тракийската гробница в село Свещари (Разградско) и два природни – Национален парк „Пирин” и Биосферния резерват „Сребърна”.

В Списъка на нематериалното културно наследство на ЮНЕСКО са: Чипровските килими, Нестинарството, Обичаят „Сурва“, Бистришките баби, Събор на народното творчество в Копривщица.

Материалното и нематериалното културно богатство  могат да бъдат двигател за просперитета на България, тъй като стимулират местната и националната икономика. Усилията на Министерството на туризма са фокусирани върху диверсифицирания туристически продукт и позиционирането на страната като търсена и конкурентна целогодишна дестинация с ясно разпознаваема национална идентичност. Ето защо министерството разработи 8 културно-исторически дестинации, които промотират България. Те обединяват над 150 обекта в над 70 населени места и са достъпни онлайн чрез интерактивни карти.

Културният туризъм остава сред водещите приоритети в рекламната стратегия на България. Световните тенденции показват, че интересът към пътуванията с цел опознаване на своята или чуждата култура и история нараства.

c