Областният управител върна увеличението на местните данъци в Добрич
Областният управител Румен Русев върна решението на Общинския съвет в Добрич, с което бяха увеличени данъците за недвижимите имоти, за превозните средства и таксиметровия превоз. Мотивите му да определи решението за незаконосъобразно са свързани с неспазване на административно производствените правила за издаване на нормативен акт, посочва областният управител.
В заповедта на Румен Русев се посочва, че разпоредбата на Закона за нормативните актове (ЗНА) изисква в процеса по изработване на проект на нормативен акт да се провеждат обществени консултации с гражданите и юридическите лица, а преди внасянето на проект на нормативен акт за издаване или приемане от компетентния орган съставителят на проекта да го публикува на интернет страницата на съответната институция, заедно с мотивите, съответно доклада, и предварителната оценка на въздействието.
Вдигнаха данък сгради, данъка на такситата и други налози в Добрич
В конкретния случай изискването за публикуване на проекта на интернет страницата на общината е изпълнено, предоставен е и изискуемия 30-дневен срок за предложения и становища по нея. Но не е обосновано надлежно предлаганото увеличение на данъците. Като причини и мотиви са преразказани правомощията на Общинския съвет по определяне на местните данъци.
Относно промяната на данъка върху недвижимите имоти областният управител посочва, че предлаганото увеличение е сериозно - от 1.3 на 2.5 на хиляда върху данъчната оценка на недвижимия имот, като засяга голяма част от жителите на общината. В докладната записка на кмета на общината е уточнено, че до предложеното увеличение на данъка се е стигнало след внимателен анализ от общинската администрация, но липсва икономическа обосновка за предложените и впоследствие приетите размери, което се явява нарушение на ЗНА.
Наред с повишените данъци, в Добрич намалиха налога за възмездно придобиване на имущество
Не са изложени мотиви защо точно този размер на данъка върху недвижимите имоти се предлага, като увеличението му е в почти двоен размер.
По отношение на увеличението на данъка върху превозните средства посочените в докладната записка сравнителни таблици не могат да обосноват промяна на данъка върху превозните средства. Отново липсва обосновка на конкретния размер на предложеното увеличение.
По отношение на данъка върху таксиметровия превоз на пътници, който от 300 лева се променя на 450 лева, в докладната записка на кмета се уточнява, че през 2016г. е приет минималния възможен размер на данъка /300 лева/, като е бил определен около минималната работна заплата. Поради увеличението на МРЗ през годините, предлага данъка върху таксиметровия превоз на пътници да бъде около половината на МРЗ за страната за 2024 година. Посочените мотиви не обосновават промяната на данъка, обвързването му с минималната работна заплата не е законово изискване.
По отношение на приетият текст за намаление на размера на данъка при възмездно придобиване на имущество от 3 на 2,6 на сто се посочва, че не са спазени изискванията предложението да е подложено на обществено обсъждане, тъй като е направено по време на заседанието на Общинския съвет.
Липсата на фактическо обосноваване на предложената промяна на размера на местните данъци е основание за отмяна на решението, посочва областният управител. Той връща решението за ново обсъждане.