Сряда, 30 октомври 2024

30.10.2024

Последвайте ни

Маслото от единствения розов масив в област Добрич е най-доброто за анти ейдж козметика

Любимите на чужденците мускалчета са пълни не с българско розово масло, а с химия, алармира собственикът на розоварна Йордан Апостолов

Розовото масло, което се произвежда от единствения в област Добрич розов масив, е много ценено, тъй като е подходящо за антиейдж козметика. Оказва се, че то се различава от маслото в Южна България по един показател и това е гераниолът (естествен антиоксидант, който според различни източници дори може да помогне за предотвратяване на рак).

„Ценят качеството на нашето розово масло. То е малко по-различно. Като качество е много добро. Един от параметрите – гераниол, при нас е малко по-висок, отколкото в Южна България. Има редица медицински изследвания, които показват, че повишеният гераниол води до запазване на кожата и изследванията вече са вкарани в практика. Сега много голяма част от компаниите тръгват да търсят масло с висок гераниол“, коментиира пред Про Нюз Добрич Йордан Апостолов – собственик на СД “Възход-Арньо-Апостолов и Лазаров”. Фирмата има 200 декара насаждения рози от вида дамасцена, както и собствена розоварна в село Славеево.

По думите му розовата кампания тази година е била много специфична – много дълга. В Южна България е била над 40 дни, а в Добруджа – 36-37 дни, докато предходни години вследствие на резки изменения в температурата е имало и 15-дневна кампания. От розовите масиви край Славеево е произведено достатъчно количество розов цвят – над 109 тона от 200 декара. По думите на Апостолов добив от над 500 кг/дка превишава всички норми и писани книжни теории. Можело е да бъде още по-добър, но проблем за розобера, както и за всички дейности, които се извършват ръчно, е липсата на работна ръка. Ние нямахме възможност да приберем и да оберем всекидневно всичко, което беше цъфнало. Работиха над 250 души, а по норматив бяха нужни поне 300 души всеки ден, посочи Апостолов.

Ако се спазват правилата розовият цвят трябва да се прибира от 4 до 9 часа, но това за целта трябва да има поне 500 розоберачи. Затова сега се прави компромис, не само тук, но и в Южна България, и се бере до 11-12 часа на обяд, но това води до спад на рандемана, защото той е най-добър в часовия интервал от 5 до 8, дори до 9 часа, но след това спада с по 10-20 % на всеки час.

„Но няма достатъчно хора и ти правиш компромиси, но това се отразява на всички розопроизводители, защото заплащането на берача е според количеството обран цвят. Но не може да не се обере, защото на следващия ден този цвят побелява, в него няма масло“, обясни Йордан Апостолов.

По думите му розовата кампания в Добруджа е била добра, с добро количество розово масло и добър пазар. В момента продукцията от розовия масив край Славеево се изнася за Швейцария и Франция.  Цената на едро в момента е над 9500 евро за килограм масло.

Апостолов обаче алармира за недобросъвестността при търговията с прочутите мускалчета с розова масло.

„Не може магазинчета за козметика по наши курорти, където идват основно чужди граждани, да купувам мускалчета с 0.7 грама розово масло на цена 15-18 лева, като знаете, че там надценките са поне 150%, т.е. тяхната доставна цена не е повече от 10-12 лева. Като се приспадне стойността на дървения мускал и ампулата, която е вътре, остава 7-8 лева за 1 грам. Такова розово масло не съществува на такава цена. Цената на едро в момента е над 9500 евро т.е. 1 грам струва около 19 лева. Няма как да се купи едно такова мускалче с 1 грам масло за 8 лева“, категоричен е Апостолов. Иводът според него е, че м мускалчетата, които чужденците отнасят като спомен от България има не розово масло, а химия. Това е била и причината в Европейската комисия да се проведе полемиката за химическите съставки в българското розово масло.

Затова и туристи, които посещават розоварната в Славеево споделят, че произвежданото там масло се отличава от познатото от мускалите. „Налага се да направим тест пред тях – да заредим казан с 500 кг розов цвят, да го затворим, да тръгне процеса на изваряване, да им пуснем от кранчето автентично розово масло. Те останаха учудени, че не миришело по същия начин, като това, което са си купили. Надявам се, че този тест ги убеди, но държавата не е убедена какво прави“, каза още Апостолов.

„Това удря целия бизнес, защото истинските розопроизводители продаваме на съвсем друга цена, но качествено розово масло. А това, което си купуват хората от фрийшоповете в никакъв случай не е автентично българско розово масло. Тук се появява този двоен стандарт – имаме много добро производство, а в същото време в магазинната мрежа, заедно с добрите неща, защото съществуват и качествени продукти на истинската цена, се предлагат мускалчета с химикали, а не с българско розово масло“, добави той.

c