Четвъртък, 04 юли 2024

04.07.2024

Последвайте ни

Капитан Християн Попов от Балчик върна у нас похитения от пирати кораб RUEN

Три месеца плавателният съд бе под контрола на пиратите със 7 български моряци на борда

Християн Попов е капитанът, под чието командване корабът RUEN се върна в България след тримесечен  плен от пирати. Капитан Попов е от Балчик, от години живее във Варна. Пътува от 2008 година, след като година по-рано завършва Военно-морското училище „Н. Й. Вапцаров“ във Варна. До 2015 година пътува като помощник-капитан, а след това, когато е на 32 години, заема длъжността капитан. Член е на Българската асоциация на морските капитани.

Поема командването на RUEN от Оман, след освобождаването от пиратски плен.

Припомняме, че на 14 декември 2023 година въоръжена пиратска група се качи на моторния кораб RUEN от състава на Параходство Български морски флот. 18-членният екиипаж бе съставен от 8 български моряци, 9 моряци от Мианмар и едно морско лице от Ангола. Първоначално те се евакуираха в защитено помещение на борда. Ден по—късно, на 15 декември, пиратите успяха да поемат контрола над кораба. Под контрола на похитителите RUEN осъществи преход до северните брегове на Пунтленд, а по-късно застана на котва край източните брегове на провинция Бари в Сомалия. Пиратите допуснаха медицинска евакуация на член на екипажа.

В средата на март след операция на Военноморския флот на Индия RUEN бе освободен от пиратски плен. Задържана беше 38-членна сомалийска пиратска група. Похитителите са съдени в Индия.

В средата на април RUEN премина опасната зона в Червено море  край бреговете на контролираните от военно-политическата организация „Ансар Аллах“ територии на Йемен. Корабът бе ескортиран от италианския разрушител от клас „Андрея Дория“ CIAO DUILIO. След посещения в турско и румънско пристанище  построеният през 2016 година плавателен съд RUEN влезе на 10 май в МТГ Делфин за ремонт.

Капитан Християн Попов поема командването на кораба от Оман, след освобождаването му от пиратския плен на 14 март.

На 16 март корабът пристига в Оман. Там е извършена смяна на екипажа, като целият екипаж е сменен и капитан Попов поема командването с идеята RUEN да бъде разтоварен в две турски пристанища и Констанца, и докаран до Варна

Товарът на кораба, който е бил желязо, е бил непокътнат.  Той е разтоварен преди RUEN да се завърне у нас.

Не е ясно каква е била реалната цел на похищението. Ясно е, че не е бил товарът, тъй като е огромни железа от 10-15 тона, които могат да бъдат разтоварени само със специализирани кранове 

Имало е идея корабът да бъде използван от пиратите за други нападения, но тя не е осъществена, тъй като именно тогава ги залавят индийците. Няма информация да е искан или плащан откуп.

Последните години дори има отлив на пиратските нападения. Това е, първият случай за последните пет години.

Такива случаи са инциденти, не може да се твърди, че са постоянно явление в корабоплаването. Корабите си наемат охрана, когато са в този район.

Капитанът категорично отрича слуховете, че корабът е трябвало да премине без охрана, за да се спестят пари. 

При плаването обратно от Оман към България всичко е било успешно. „За нашето плаване от Оман бяха взети всички мерки за сигурност, като от началото на април успешно преминахме и протока Бабел-Мандеп, който е контролиран от йеменските бунтовници. За нас беше спокойно, защото ние имахме ескорта от италианския разрушител от клас „Андрея Дория“. В началото на април RUEN премина опасната зона в Червено море край бреговете на контролираните от военно-политическата организация „Ансар Аллах“. Макар да се чува, че около Йемен продължава да бъде напрегната ситуацията с корабоплаването, Ruen премина абсолютно успешно от там.

c