Петък, 26 април 2024

26.04.2024

Последвайте ни

Застраховател от Добрич: Хората предпочитат колата пред живота си

Какви са тенденциите при застраховането и има ли застрахователна култура в обществото ни? Поканихме Иванка Атанасова - застрахователен посредник, експерт с над 25 години опит от Добрич, да коментира тенденциите в застраховането и да даде полезни съвети на читателите на Про Нюз Добрич.

Какви са тенденциите при застраховането?

Застрахователните услуги, които предлагат агенциите и брокерите в Добрич, са много подобни, но вече навлизат иновации, основно в преценката на риска, нов вид услуги, като застраховки при заразяване с Ковид-19 и то не в здравен характер, а по-скоро за обезщетение на загубени суми от почивки и полети. Вече се появяват и млади застрахователи - инфлуенсъри, които чрез контактите си в интернет увеличават клиентския си портфейл.

Класическите застраховки, като “гражданска отговорност”, “автокаско”, “живот” и “имущество” нямат особенни движения, но като цяло ползвателите на застрахователни услуги нарастват. Увеличава се обаче и предлагането. Появяват се нови компании, понякога и некоректни колеги, които гонят моментна печалба за сметка на изграждането на доверие и стабилно партньорство.

Какво е отношението на хората към застрахователната услуга?

Липсва застрахователна грамотност у хората. За съжаление съгражданите ни предпочитат колата пред живота и здравето си. Застраховките автокаско на автомобилите нарастват, но животозастраховането не е оценено подобаващо, така е и при имотите.

Споменавате работодателите и учебните заведения - какви застраховки сключват и какво ги налага?

Основните три типа застраховки са “злополука”, “трудова злополука” и “медицински разходи”. След трагичната злополука през 2004 година в река Лим, където загинаха 12 деца, училищата и туроператорите започнаха масово да застраховат учениците при пътувания, било то в страната или в чужбина. Децата в т.нар. зелени училища от първи до четвърти клас също се застраховат. При застраховките “трудова злополука” и “медицински разходи” забелязваме ръст, като виждаме едно по-отговорно отношение на работодателите към своите служители и, разбира се, намаляване на рисковите за самия бизнес. Това се допълва и от профилактивна активност, която някои застрахователни компании отчитат като положителна в оценяването на риска. Обезщетенията и цената на застраховка “трудова злополука” се определят и от категорията на труд.

Увеличиха ли се имуществените застраховки след наводненията през 2014 и сега през септември 2022 година?

Най-големи щети през 2014 година имаше в района на Хуманитарна гимназия. Бяха наводнени десетки къщи, някои бяха съборени напълно. Въпреки щетите и многото хора, които се наложи сами и с помощи да възстановят имуществото си, имуществените застраховки в този район на града не се покачиха и с 1%. Старите клиенти останаха, но не отчитаме ръст на база общия процент застраховано имущество.

Опитват ли се хората да спестят от застрахователни услуги?

Този въпрос има два аспекта, в които може да бъде погледнат. Имаме клиенти, които не застраховат цялото си имущество, а избират да застраховат хладилника, телевизора и прахосмукачката, примерно. Вече имаме няколко случая, в които клиент идва и се учудва защо след настъпило застрахователно събитие не може да получи обезщетение за цялото си имущество. В имуществената застраховка има и опция тя да не включва някои от възможните ситуации, като примерно липса на “кражба”. В такива ситуации клиентът сам преценява степента на риск за имота си и съобразява, ако е възможно, застрахователния продукт според джоба си. Има периоди, в които компаниите правят сериозни отстъпки до над 35%, но дори в такива периоди не се наблюдава съществен интерес от страна на потребителите.

Другият отговор на този въпрос се крие в услугата “инвестиционна застраховка”. Това е застраховка "живот", таксата на която се разделя на две - рискова част и инвестиционна. При тази застраховка част от парите отиват в обезщетителния фонд на застрахователната компания, а друга част се прехвърля в инвестиционни фондове. При настъпване на нарушение в здравето клиентът може да се възползва от застраховката си, ако такова не настъпи след определен в договора период, клиентът може да изтегли спестената сума, или да изчака да приключи периодът на договора и да вземе цялата сума по план.

При какви случаи не може без застраховка?

Застраховката “гражданска отговорност” при автомобилите е задължителна. Много рядко вече има шофьори без такава, но след злополука и куп главоболия и те склоняват. Застраховането на жилището при теглене на жилищен кредит е задължително, като застраховката се сключва за сметка на банката, както и при закупуването на лизингов автомобил се сключва задължително “автокаско”. Застраховката в случаите на закупуване на стока на изплащане е опционално, но финансовите институции и търговците я препоръчват усилено на своите клиенти.

Добруджа е земеделски регион - сключват ли се земеделски застраховки и какви?

Земеделските култури се застраховат срещу градушка, наводнение, пожар и други природни бедствия. Тази година пострада над една трета от реколтата от слънчоглед вследствие на нападението на ливадната пеперуда. Някои компании предлагат застраховки и срещу унищожаване на реколта от естествени вредители.

Какво съветвате да направят застрахованите лица при настъпване на застрахователно събитие?

Без значение каква е застраховката, на всяка полица в десния горен ъгъл има национален телефонен номер. При настъпване на застрахователно събитие застрахованото лице трябва да уведоми застрахователния си посредник, а ако той не е на линия, трябва да звънне на националния телефонен номер. От посредника или оператора в клиентския център ще получи напътствия какво да направи, за да получи застрахователното обезщетение. Това може да стане и директно в офиса на застрахователната компания или брокер.

Не е задължително потребителят да звънне веднага, може да го направи и в следващите дни, но е важно да знае, че има срок за деклариране на злополука след нейното настъпване. Също е добре да се звънне в първия възможен момент, понеже застрахователят има опит и може да даде ключов съвет в полза на клиента.

Важно уточнение правя, че при настъпване на ПТП не се вика КАТ в случаите, в които няма пострадало лице, не е увредена обществената инфраструктура и няма теч на масло и гориво на пътя. В случаи само на имуществени вреди е достатъчно да се оттеглят двете МПС и двамата водачи да попълнят двустранен протокол.

Снимката е илюстративна

Преслав НЕЙЧЕВ

c