Водещи новини Здраве Общество

Лекари от Добрич: Трябваше да има гратисен период при въвеждането на електронните направления

От 1 юни в България бяха въведени електронни направления, а хартиените останаха в историята. Това, според много лекари, доведе до хаос. Появиха се информации за връщани пациенти, за изпратени на преглед при гинеколог мъже. В централата на Българския лекарски съюз постъпиха сигнали от лекарски колегии, че медицинският софтуер, който ползват, не им позволява да осъществяват дейността си. Вчера съсловната организация излезе с предложения към институциите във връзка с безпрецедентната ситуация вследствие на софтуерните  проблеми. От там поискаха да се отсрочи до 15 юни началото на издаване на електронните първични документи, както и само за този месец да бъде дадена възможност на изпълнителите на медицинска помощ да изпращат своите електронни документи към Националната здравно-информационна система /НЗИС/ за срок 7 дни назад от текущия ден. С какви проблеми се сблъскват лекари от Добрич – общопракритуващи и специалисти, и нормализират ли се нещата в седмия ден след въвеждането на електронните направления, се опита да разбере Про Нюз Добрич.

Повечето лекари, с изключение на колегите, които ползват тези една-две проблемни програми, нямаме проблеми с изпращането на направления, но Диагностично-консултативните центрове /ДКЦ/, специалистите, работят с програма, която не беше изпипана и се получаваха доста фалове през първите три-четири дни, каза д-р Стелиян Щерев – председател на Сдружението на общопрактикуващите лекари в област Добрич. Той изрази надежда това да се изчисти, защото ДКЦ-тата губят по този начин. Обясни, че ще спечелят тези лекари, които ползват работеща програма, тъй като пациентът ще отиде където има работещи звена. По думите на д-р Щерев проблеми имат не общопрактикуващите лекари, а тези, които трябва да изтеглят информацията, която джипитата подават.

Лекарят сподели, че системата генерира национален референтен номер, който общопрактикуващите лекари не за длъжни да дават на пациента, той си стои в системата като доказателство, че съществува такова направление. Пациентът се идентифицира с личните си данни. „Но ние предоставяме този номер временно на пациента, за да го даде той при съответния специалист и да може да се реализира прегледът”, обясни д-р Щерев как процедират в момента, за да не се налага болните да бъдат връщани. Той обаче е категоричен, че това не може да продължи безкрайно. „Преди давахме лист направление, сега даваме лист с някакъв номер. Каква е разликата? Идеята е да не даваме нищо, а изпращайки го в НЗИС съответният специалист или лаборатория да го видят и да го реализират”, посочи председателят на Сдружението. 

При мен проблеми няма, проблемите са при специалистите и лабораториите, когато се приемат направленията, каза общопрактикуващият лекар д-р Галя Василева. „Като всяко нещо – така тръгнахме с електронните рецепти, беше ни трудно, така ще стане и с направленията – смята тя. – Просто трябва време всичко да се стикова. Мисля, че след десетина дни всичко ще е на мястото си”.

„Това е една глупост, която направи министерството”, каза неврохирургът д-р Ганчо Стоянов. Той сподели, че му прекарват интернет, тъй като до момента не е имал в кабинета си и това не му е пречело. Допълни, че тепърва започва изучаването на ръководства за работа с новата система. Според него има доста лекари като него, лично той би се включил в обучение. Д-р Стоянов обясни, че вече седмица преглежда пациентите си без направления. По думите му без да е проверена системата се изисква от лекарите да преглеждат и издават направления по новия начин. Лекарят смята, че всичко е трябвало да бъде проиграно, да се обясни. Категоричен е, че тези системи трябва да се управляват от компетентни хора. „Не можеш да пуснеш системата и ние да започнем веднага да работим”, допълни той.

Проблемите с електронните направления вече се изчистиха, с времето всичко ще се намести, каза д-р Ани Коларова – специалист Вътрешни болести. Тя смята, че проблемът е в това, че не е имало никакъв гратисен период, както и със софтуера, който някои лекари използват. „Докато има колеги, които ползват друг софтуер и при тях от първия ден всичко си вървеше брилянтно”, каза лекарят. Обясни, че в началото не са можели да изтеглят и да изплащат направленията. „Не е за първи път. Навремето като въвеждахме електронния болничен лист по програма на НОИ беше същото. За десетина дни всичко си дойде на мястото”, смята д-р Коларова. Мнението й е, че в началото двете системи – на издаване на електронни и хартиени направления, е трябвало да вървят успоредно. Допълни, че пак се разпечатва лист, на който пациентът трябва да се разпише, което е изискване на здравната каса. 

Най-големият проблем е ако се налага електронните направления да се отчитат в реално време, сподели нефрологът д-р Албена Василева. По думите й един преглед не може да се регламентира колко ще продължи – 5, 10 или 15 минути. Обясни, че сега изискването е отчитането на прегледа да става веднага, в реално време, след като приключи. „Това няма как да се случи. После, ако се затвори прегледът няма как изследванията, които се правят в следващите дни, няма как да бъдат отразени в електронната система”, посочи д-р Василева. Тя е категорична, че е трябвало да има и гратисен период, и по-сериозни инструктажи, обяснения, разяснения.

Ситуацията с електронните направления още не се е нормализирала напълно, но не е както беше в първите дни, каза управителят на ДКЦ II д-р Валери Веселинов. Кокто Про Нюз Добрич писа преди дни той подаде сигнал до Българския лекарски съюз за това, че не може да работи с електронни направления и такива за медико-диагностична дейност (да издава и изтегля). Причината е липса на осигурен софтуер на програма “Хипократ”. „От „Контракс” реагираха, но тази реакция е след дъжд качулка, защото ние още нямаме разрешение да си въведем старата дейност, извършена от 1 до 6 юни”, посочи лекарят. Обясни, че системата работи коректно, но е направена така, че да не можеш да отчиташ дейност за повече от три дни назад. „Това е една от идеите – да се работи в реално време, но ние нямаме никаква вина, че някоя дейност не е качена”, каза д-р Веселинов. Той е разговарял с представители на „Информационна обслужване”, които казали, че няма проблем това да се направи, но чакат разрешение от министерството. „Ние не сме виновни, че не можем да го направим, а в никакъв случай не можем да връщаме хората на каквато и загуба да бъдем”, каза управителят на лечебното заведение.

„Гратисен период де факто имаше – категоричен е той. – Обаче в последствие се оказа, че той е бил безпредметен. Защото в гратисния период единствено можеха да се качват амбулаторни листи в НЗИС. А стиковането на издаване на направления, тегленето им от системата и до момента не е изчистено”. По думите на д-р Веселинов не е ясно още и как ще става отчитането на дейността към здравната каса и заплащането й.

Управителят на лечебното заведение смята, че е трябвало да бъде направен регламент на фирмите, които доставят софтуерния продукт, да им бъде даден срок, в който да си приготвят продукта и да се тества. И който не го е направил да не е на пазара. „А ние за пореден път сложихме каруцата пред магарето. Това е един неорганизиран, аматьорски подход”, категоричен е д-р Валери Веселинов.

Related Posts

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.