Петък, 26 април 2024

26.04.2024

Последвайте ни

Елена Балтаджиева: Община Каварна е готова да съдейства на бизнеса с всички законови средства

Нямам за цел да затварям бизнеси, но ще спазвам закона, заяви пред Про Нюз Добрич кметът на Община Каварна Елена Балтаджиева

Според информация, изнесена в социалните мрежи, с официално писмо от 7 февруари 2022 г. представители на бизнеса, упражняващи своята дейност на територията на община Каварна, са инициирали среща в широк формат между общинска администрация, общински съвет и представители на местния бизнес. Желанието им е било на срещата да се поставят и обсъдят проблеми, които според тях са неотложни и касаят правилното функциониране на сектора. От отговора, изпратен на 10.02.2022 г. от Община Каварна, подписан от заместник-кмета Митко Недев, става ясно, че такава среща в широк формат не може да се проведе.

Про Нюз Добрич потърси отговори на възникналите в тази връзка въпроси на кмета на Община Каварна Елена Балтаджиева:

Г-жо Балтаджиева, каква е причината Община Каварна да откаже да се срещне с местния бизнес в навечерието на туристическия сезон?

Действително в Община Каварна е входирано такова искане за среща, но, за съжаление, в него няма ясно поставени въпроси, теми, съответно и предложения. В изпратения отговор сме изразили готовност за конструктивни разговори. Подписалите искането са граждани, които неведнъж са присъствали на заседания на Общински съвет и им е предоставяна възможност да зададат въпроси, да поставят своите питания и проблеми, но са липсвали конструктивност и дух на разбирателство. Искането на Община Каварна конкретните теми и въпроси да бъдат зададени предварително не е поради липсва на желание за разговор и диалог, а защото се касае за проблеми на различни лица, от различно естество. Необходимо е запознаване с всеки един проблем и съответно обсъждане на пътя за неговото разрешаване. Не могат да бъдат набелязани конкретни стъпки за разрешаване без да има ясно поставен конкретен въпрос по конкретно възникнал проблем.

     Очаквате ли местният бизнес да започне ефективни стачни действия, както се предупреждава в писмото, изпратено на 07.02.2022 г.

В чл. 50 от Конституцията на Република България /КРБ/ е гарантирано, че работниците и служителите имат право на стачка за защита на своите колективни икономически и социални интереси. Това право се осъществява при условия и по ред, определени със закон.

Всеки граждани следва да спазва Конституцията на Република България, но факт е липсата на конкретни и ясно поставени проблеми в искането за среща, която, държа отново да подчертая, не отказвам. Поставям и аз въпроса: Срещу какво ще се стачкува или протестира? Собствениците на заведения трябва да очертаят проблема, да покажат, че липсата на решение е по моя вина и дали аз имам тази вина. Тези заведения не са се появили за един ден. Те са се изграждали и разширявали в годините назад и пред очите на всички ни. В заявеното намерение за предприемане на ефективни стачни действия не е ясно срещу какво или срещу кое мое действие ще бъдат насочени стачните действия, въпреки че такова право основният закон е предоставил само на работници и служители. Но ще попитам – как един протест ще реши проблемите на бранша, ако изобщо се търси неговото решение? Или пък проблемът се използва за постигане на други цели на фона на приближаващите местни избори, което изобщо не е решение на проблемите, изтъквани от търговците. Но всеки сам избира пътя си. Дори и да бъде сменен кметът на Община Каварна, това ще доведе ли автоматично до изчезване на констатираните нарушения? Ще се решат ли с „магическа  пръчка“ проблемите? Смятам, че е несериозно да се разсъждава така и да се вярва в такъв изход.

     Поставено ли е под въпрос запазването на стотици работни места и прехраната на стотици жители на Община Каварна?

  Основният проблем, съответно и притесненията, на бранша, обхващащ търговци,  стопанисващи заведения за обществено хранене /ЗОХ/, възникна след депозирани в Община Каварна сигнали за неправомерно заети площи, представляващи публична общинска собственост. В подадените сигнали бяха конкретно изброени фирмите, които стопанисват съответните заведения. Държа да отбележа, че Община Каварна не може и няма право да откаже извършване на проверка по подаден до нея сигнал, особено когато той се отнася до публичната общинска собственост. В Закона за общинската собственост ясно са разписани условията, при които тя може да бъде отдадена под наем, като редът е еднакъв за всички - търг или конкурс. В хода на проверките сигналите бяха препратени от подателите им до различни държавни институции, които от своя страна започнаха да изискват от нас отговори и посочване на конкретни действия, които са предприети по тях. Изискани бяха и намиращите се в Община Каварна документи за всеки обект. Това наложи успоредно с проверките, на място служителите да извършват и проверки в досиетата, съхранявани в отделите относно това как са отдадени и съответно заети общински площи, спазен ли е предвиденият в закона ред. Обемът на проверените документи не беше малък - става въпрос за проверки назад във времето за над 15 обекта. Действително бяха установени нарушения, което предизвика настоящото напрежение. В случая смятам, че се измества фокусът на дебата от констатираните нарушения и начина за тяхното отстраняване. Община Каварна е готова да обсъди предложения за решаване на проблема, но такива не се предлагат от бранша. Тоест браншът иска нещо, но без да предприема каквито и да било действия и да прави усилия за това. Иска се решението да бъде точно такова, каквото те го виждат. Но какво се случва, ако то не е законово и ако отново ги изправя пред нарушение? Решението за възстановяване на предишното положение и провеждане на процедури, съгласно Закона за общинската собственост /ЗОС/, Закона за устройство на територията /ЗУТ/ и Наредбата на Община Каварна за поставяне на преместваеми обекти по чл.56 от ЗУТ, Закона за туризма не ги удовлетворяват. Защо? Това са нормативните актове, които определят реда за законово поставяне и функциониране за такива обекти. Тогава какво е тяхното предложение? И отново се връщам на въпроса им, на който отговарям: „Да, готови сме за среща. Какво ще се обсъжда на нея“?

Взаимните обвинения не са полезни в случая. И двете страни сме поставени в трудна ситуация, община Каварна следва да уведоми институциите за предприетите от нея действия, а браншът защитава своя бизнес. Но какво е предложението, какво е решението? Въпросът за това кой е подал сигналите, дали са толкова „чисти“ намеренията му, оставям за размисъл на бранша. Но подбудите на подалите сигнала  по никакъв начин не могат да повлияят на задължението на общинска администрация да извърши проверки и да уведоми за резултатите. Към момента са обжалвани някои от издадените заповеди, но по тези въпроси компетентен е съдът. Смятам, че това е и най-справедливият начин. А доколкото представителите на бранша не са съгласни с установеното при извършените проверки, тяхно право е да се обърнат към съда.

На какъв етап са проверките на заведения за обществено хранене /ЗОХ/, разположени на територията на гр. Каварна. Какво следва, след като на последното си заседание Общинският съвет не прие докладната записка, с която трябваше да  възложи на кмета да предприеме в закона действия с цел опазване и съхранение на общинската собственост.

      Съгласете се, че развиването на частен бизнес изисква гъвкавост, предприемчивост, съобразяване с икономическите условия и закона. Това задължение не може да се прехвърля на общинската администрация, и съответно да се счита, че нейна е отговорността за успешен бизнес. Действително се намираме в сериозна икономическа ситуация, която налага и сериозен анализ и равносметка за случващото се, не само в Каварна, но и в държавата. Община Каварна и аз, като кмет, нямаме за цел да „затваряме“ бизнеси. Но аз съм кмет на цялата община Каварна, на всички нейни жители. Как след извършените проверки, резултатите от които добиха известност, да обясня на един граждани, че следва да се явят на търг за отдаване под наем на общински имот, а се оказва, че други са направили това и развиват бизнес без търг. Нали искаме всичко да бъде в рамките на закона и той да важи за всички! Нали всички твърдят, че нарушенията следва да се санкционират! За констатираните от проверките заети площи не се заплаща наем за ползване на общински терен, такса "Битови отпадъци", т.е. в Общината не постъпват средства за това, че се ползват нейните площи. Нима това е справедливо? Нима това не засяга финансово Общината и гражданите й? Или това финансово състояние на Общината не засяга развиващите частен бизнес. С решение на Общински съвет – Каварна търговците от бранша, които стопанисват заведения за обществено хранене, бяха освободени от заплащане на такси за периода от 1 юни 2021 г. до 31 декември 2021 г. В резултат на това в Общината не постъпваха средства, независимо, че заведенията работиха през целия сезон /през целия период/. Справедливо ли е това  спрямо търговците, които развиват друг вид бизнес в града и за тях не беше предвидена такава привилегия във връзка с COVID кризата? В този смисъл исканията и недоволството на бранша не винаги са основателни.

Няма как Община Каварна да носи отговорност за това как един търговец ще организира своя бизнес, кога, колко и дали ще наеме работници. Това зависи изцяло от него. Но, това как той организира и ръководи своя бизнес не може да бъде без съобразяване със собствеността на Община Каварна. За голямо съжаление, желанието на общинска администрация да уведоми за резултатите от проверките по съответния ред Общински съвет, който е принципал, не срещна разбиране. ОбС Каварна не прие присърце проблема на нашите съграждани, резултатите от проверките не бяха приети дори за информация. Голяма част от общинските съветници са работили в общинската администрация през предходните мандати, предишният кмет на Общината към момента е общински съветник, други са били дълги години в местния парламент. Но, предполагам, че резултатите от проверките ги притесниха или има друга причина, но внесената докладна не бе приета. Смятам, че широк дебат без Общински съвет е невъзможен. Аз, като кмет на Община Каварна, изпълнявам решенията на Общинския съвет, но никой не разбра каква е неговата позиция. Очевидно е, че критиките, разграничаването от проблема, поведението така, сякаш той не съществува, и не е наш, се оказва позиция, която не е полезна за никого.

Ще останат ли част от тези заведения без категоризация и лицензи за предстоящия сезон? Това няма ли да се отрази негативно на предстоящия летен сезон ?

    Законът е предвидил съвсем ясни правила за издаване на разрешение за поставяне на преместваеми обекти по чл.56 от ЗУТ. Уреден в Закона за устройство на територията /ЗУТ/ е и начинът, по който следва да се процедира, когато този ред не е спазен при поставянето на един обект. Уредени са и правомощия на кмета на Общината по отношение на незаконни строежи и преместваеми обекти. Законът не е дал право на кмета на Общината да избира как да постъпи, а конкретно е разписал какво следва да предприеме. В този смисъл за мен премахването на незаконни преместваеми обекти или незаконни строежи не е самоцел, не е мое лично желание и амбиция. Държа да ви уверя, че не е приятно занимание, а е изпълнение на законово задължение. В случая личното ми мнение не е важно и нямам право на пристрастие. Като гражданин на Каварна познавам голяма част от засегнатите, но това дава ли ми право да съм пристрастна? За съжаление, това остава неразбрано от засегнатите. В момента в гр. София се премахват незаконно поставени гаражи в междублоковите пространства в ж.к. Надежда. Защо някъде се прилага законът, а в гр. Каварна това да не може да се случи? Що се касае до категоризиране и лиценз на заведенията, то такива се издават при наличие на определени условия, посочени в закона. Ако търговецът не отговаря на тези изисквания, ако не са изпълнени законовите условия, чия е вината - на търговеца или на общинска администрация и кмета?

Как община Каварна подкрепя местния бизнес ?

Взаимодействието между Община Каварна с местния бизнес следва да е двустранен, двупосочен процес. Такова взаимодействие не е възможно, ако се действа пристрастно, единствено от гледна точка на засегнатите. А другите граждани, другите бизнеси в града? Критиките, постоянните нападки и непрекъснатите искания очевидно задълбочават проблемите, но, за съжаление, не ги решават и това ясно показва, че не това е правилният начин за комуникиране.

С всички законови средства Общината е отворена да помага на бизнеса, а очакванията ни са бизнесйт да спазва законите, да плаща данъците и да има едно отговорно отношение към цялата общност на цялата територия на община Каварна.

c