Водещи новини Общество

Експерти от Добрич за възрастните шофьори – кога да сядат зад волана и за какво да внимават

През летните месеци в област Добрич станаха няколко катастрофи, предизвикани от шофьори на преклонна възраст. Такъв беше случаят със 79-годишния водач, който блъсна в Добрич 82-годишна жена, заведе я в Бърза помощ и избяга. И друг случай – 73-годишен шофьор предизвика катастрофа край Ген. Тошево на път в ремонт и рани жена. Има и още подобни инциденти, имаше ги и миналото лято, когато например 82-годишен шофьор се заби в дърво край Тервел, а жена пострада.

Според „Пътна полиция“ тези случаи зачестяват. Наблюдава се тенденция за повече подобни инциденти с възрастни шофьори през летните месеци. За какво трябва да внимават водачи на възраст, особено ако не се чувстват добре в жегите? И не само – трябва ли да има нещо като допълнителни изпити при издаване на нова книжка на хора над определена възраст например?

„Законът позволява да шофираш и до 100 години, горна възрастова граница няма. Колкото е по-възрастен един шофьор обаче, способността да реагира в различни ситуации намалява, още повече в тези горещини, когато е възможно да възникнат здравословни проблеми. След като един човек е представил медицинско свидетелство, че е годен за водач, няма какво да се направи. Но моят призив към по-възрастните хора е да бъдат по-внимателни, да преценяват добре конкретната пътна обстановка и в горещините по-добре да не сядат зад волана, ако не се налага“, коментира за Про Нюз Добрич шефът на КАТ Жулиян Минев.

Председателят на СБА-Добрич Живко Вълчев смята, че лицето, което шофира и е на волана, само трябва да прецени здравословното си състояние и ако не се чувства добре, по-добре да не се качва в колата.

„Жегата също оказва голямо влияние, защото възрастните често карат стари автомобили, които нямат климатици. Той вдигнал кръвно, боли го главата, отвлича си вниманието, мисли за друго, и това е предпоставка за ПТП. Шофьорите от 70 години нагоре трябва внимават, да спират по-често, когато шофират, да пият и да се пръскат с течности. Но по принцип всеки сам трябва да определи дали е в състояние да кара. Има хора на 75 години, които са адекватни, държеливи, запазени. Но има и други, с болести, които много трябва да се замислят“, посочва Вълчев.

Той припомни за невероятната баба Станка Василева от Добрич, а и ние си я спомняме – на 90-годишна възраст тя беше навъртяла над 60 години стаж зад волана и 50 години участия по ралита. Възрастната дама беше талисман на осмомартенското рали в Добрич. Тя се отказа от състезанията преди 3-4 години, но не и от шофирането. „Помня, че веднъж беше тръгнала да се прибира от почивка във Велинград посред нощ, само и само да пристигне навреме в Добрич за ралито. Но такива като нея са малко“, казва Вълчев.

Инж. Георги Атанасов – преподавател-инструктор и собственик на автошкола Джи Ей Спийд в Добрич, смята, че когато човек е адекватен на волана и се справя добре, трябва да може да шофира. Според него обаче след 65-годишна възраст, когато се налага подмяна на шофьорската книжка, трябва да има нещо като проверовъчен изпит, за да се тестват реакциите на тези хора.

„Трябва над определена възраст да има проверка – дали човекът може да шофира, дали не е забравили знаците например. Относително е. Има здрави хора на 70 години, които си карат нормално, както и има хора на 55 години, които имат различни проблеми и не могат да карат. Аз съм имал проблеми с възрастни хора – понякога са опасни, отнемат предимство, не виждат, че свети червено и минават. Блъскал ме е възрастен човек на 83 години – той едва се качи в КАТ до втория етаж, за да напишат протокола. Каза, че му се схванал десния крак, затова не могъл да спре. Ето той не трябва да кара. Мисля, че трябва да има кратък проверовъчен изпит от 20-30 минути за хора над 65 години – да се изпитат на различни кръстовища дали вземат точните решения, да им се проверят малко от малко реакциите“, изтъква Атанасов.

Ивелина Пантелеева  от автошкола „Пантелеев“ смята, че след като се издава едно медицинско свидетелство, лекарят трябва да носи отговорност дали лицето е годно да управлява. Трябва медицинските прегледи да бъдат по-обстойни, а не проформа, когато се издава ново свидетелство за управление след изтичане на старото.

„Шофирането е умение, което се придобива и то не се губи с годините. Хора на всякакви възрасти правят катастрофи, но според мен по-скоро тежките катастрофи ги правят младите, не възрастните. Възрастните правят инциденти с малко поражения, защото карат с ниска скорост. Има таксиметрови шофьори, които започват след 65 години да карат такси, има професионални шофьори, които след 65 години ходят всяка година на психотест и си работят“, казва Пантелеева.

Общопрактикуващият лекар д-р Галя Бодичева сподели, че не й се е случвало да издава медицинско за шофьорска книжка на много възрастни хора. „Те трябва да внимават и да спазват правилника за движение. Те ако са в кондиция и в тонус, няма значение на колко са години – ще могат да се справят. Аз мисля, че някои възрастни хора са много по-адекватни и по-отговорни зад волана, отколкото безотговорни и употребили алкохол млади шофьори. Не мисля, че въпросът е във възрастта, въпросът е в човека“, казва д-р Бодичева.

Снимка: browninggeriatric.com

Follow Me:

Related Posts

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *