Бизнес Водещи новини Общество

Експерт от Добрич за паспортизацията на сградите: Цената ще бъде поносима за собствениците

До 2022 година всяка жилищна сграда в страната трябва да има технически паспорт. За съставянето на паспорт се извършва обследване за установяване на техническите  характеристики на сградата и се прави оценка. Изготвя се доклад за резултатите от обследването. От Община Добрич информираха, че предстои да се проведе информационна кампания по повод паспортизацията на сградите. Очаква се това да се случи около средата на март. Про Нюз Добрич се обърна за коментар към инж. Стефка Славова – управител на  консултантската фирма по строителство на сгради „Стеки консулт“ ЕООД.

„Хората трябва да разберат, че това е необходимо да се направи – така, както имаме личен паспорт, така и сградите трябва да го имат. На гражданите трябва да бъде дадена подробна информация какво представлява всяка точка от този паспорт“, каза инж. Славова.

По думите й в момента усилено се работи по провеждането на разяснителна среща с гражданите, която вероятно ще се проведе в края на следващата седмица. В подготовката участват представители на Общината, на камарите на инженерите и архитектите, както и на Българска асоциация на архитектите и инженерите – консултанти.

Как ще става самата паспортизация? „Ще бъде публикуван списък с фирми и специалисти, които имат право да извършват такава паспортизация. Физическите и юридически лица трябва да сключат договор с избрана от тях фирма. Важно е в собствеността да се осигури максимален достъп. Първото, от което трябва да се тръгне, е да се види каква налична документация има за сградата. Защото цената на паспорта ще зависи и от това дали има запазена такава. Ако няма, в закона е записано, че трябва да се направи заснемане, което ще се отрази на цената. Така че ако някой на някого каже цена, без да е проверил какви налични документи има, е несериозно“, подчерта инж. Славова.

Тя не се ангажира в момента с прогноза колко ще струва на всеки отделен собственик паспортизацията, но смята, че цената ще бъде поносима. „Специалистите в момента прецизират обхвата на дейностите, за да не се прави нищо излишно, да не бъдат натоварвани гражданите с нещо, което няма да им послужи, и да няма злоупотреби с темата. Но е необходим някакъв минимум, има неща, без които не може. Трябва да се разбере, дали са правени промени по сградите, дали например някой не е разбивал стена неправомерно и да е повредил носещ елемент – това е задължително. Трябва да минат архитект, конструктор, ВиК и ел. специалист, за да проверят нещата“, посочи експертката.

Цената, по думите й, ще зависи от квадратурата. „При големите кооперации има повтарящи се елементи и там ще е по-евтино. Има много фактори – дали има налична документация за сградата, дали тя има дефекти, или не, защото когато се установи проблем с конструкцията, тогава нещата са по-сериозни. Затова без да е видяна сградата и без да е видяна наличната документация казването на цена е нереално“, каза инж. Славова.

В медиите се появиха прогнозни цени, посочени от експерти, които са между 1 и 10 лева на квадратен метър за жилище.

Инж. Славова увери, че специалистите са си поставили много сериозно задачата и всички работят много усилено. „Честно казано, аз съм в бранша от 40 години и не съм виждала камарите да работят толкова обединени, за да бъдем в полза на гражданите“, коментира тя.

Що се отнася до срока, в който трябва да бъде извършена паспортизацията, тя посочи, че след 2007 година той е бил отлаган три пъти. Строените преди 2007 година сгради нямат технически паспорти, но след това паспортизацията стана задължителна. Според МРРБ този път отлагане няма да има. „От МРРБ ще трябва документално да удостоверят какво значи до 2022 година – писмено не са го потвърдили. До 2022 година юридически означава 31 декември 2021 година.  По закон се предвиждат и глоби, ако не се спази срокът. След това е задължение на общините да направят служебно възлагане и съответно ще си търсят парите от собствениците“, посочи инж. Славова.

Според нея по-скоро няма да има отлагане на срока, тъй като проблемът досега е неглижиран. Може евентуално срокът да се удължи до края на 2022 година, защото сградният фонд е твърде голям и времето може да не стигне.

Техническият паспорт се регистрира в общината и агенцията по кадастъра и задължително се предоставя на собственика.

Follow Me:

Related Posts

  1. Нина says:

    Няма ли и още нещо да се измисли за вземане на пари ,а дупките в града ,кой ще запълне ама синя зона ,паяк ,платени паркинги и актове за неправилно паркиране като няма къде ,това е , щото гражданите си мълчат както винаги.

  2. Иванов says:

    Нашите управници са майстори в измислянето на причини за пладнешки грабежи на народа.

  3. КОЛЕВ says:

    Колев
    Редно е на когото му е нужен този така наречен технически паспорт да си го плати. Щом държавата съществува благодарение на. Хората,то тя трябва да се заеме и оеъществи измислената от нея техническа кражба.

  4. THOMAS JAMES JOHNSTON says:

    I See no mention of ,the Health and safety of the Insulation cladding and the FIRE RISK of this cladding which is presently being placed on Building ?
    Will the passport clearly state that the cladding is safe and meets Fire regulations and cause no health issues to occupants ? No one would like to see the same issues of the UK Tower block inferno .

  5. Невена says:

    Стига с тези грабежи!!!!!! На който му трябва технически паспорт, да си го прави! По какъв начин ще сме защитени като живущи в апартаментите, след като имаме такъв техн. паспорт. А тези, които им са санирани жилищата, ще плащат ли за т. нар. Измислени техн.паспорти, с които се чудите как да пълните хазната???

  6. Дойчо Люцканов says:

    На времето, когато ни инсруктираха за санирането, казаха че след санирането ще се издава и безплатен технически паспорт. Това така ли е? На санираните блокове издадха ли паспорти?

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *