Петък, 26 април 2024

26.04.2024

Последвайте ни

КИБЕРАГРЕСИЯ: Ученици от Добрич проникнаха в чужда виртуална класна стая и смутиха обучението на свои връстници

За инцидент по време на онлайн обучение в СУ „Д.Талев“ в Добрич съобщиха за Про Нюз Добрич от учебното заведение. Електронното обучение там се провежда чрез платформата TЕAMS, която се използва в над 70% от училищата в страната. „Всяко дете има генериран акаунт и код, с тези кодове децата влизат в съответната класна стая“, обясни зам.-директорката по учебната дейност Валя Лунгова. Инцидентът е станал в края на януари.

В един от тези часове се оказва, че в класната присъстват ученици, които не са от съответния клас. Когато преподавателят разбира това, им казва да излязат. Натрапниците са имали кода за стаята. Те са се опитали се да смутят учебния процес, като са пускали музика, имало е и нецензурни реплики. Учителят се опитал да ги отстрани, но те отново влизали във виртуалната класна стая.

По кодовете е установено, че учениците не са от СУ „Д. Талев“. Подаден е сигнал до платформата, уведомено е образователното министерство. Децата-нарушители са открити, поведението им е обсъдено, проведени са разговори с родители и инспектор от Детска педагогическа стая. Станало ясно, че кодът е издаден от ученик от „Талев“.

„Електронният тормоз е модерен вид агресия в днешно време, особено в пандемия, когато голяма част от времето си прекарваме в интернет пространството. Проблемът е изключително актуален и според мен няма училище, което би си позволило да няма превантивни дейности“, коментира Валя Лунгова.

В СУ „Д.Талев“ ежегодно, в началото на учебната година, се провежда инструктаж на учениците за безопасен интернет. Обяснява се какви отговорности имат децата в интернет, как да съхраняват личните си данни, да знаят, че написаното и каченото в интернет остава и се запазва и може да има нежелани последици. Обучения се провеждат и за родителите, които имат отговорност да контролират децата си. През учебната година периодично преподавателите по информационни технологии правят беседи с учениците за новостите около заплахите в интернет. Раздават се дипляни и флайъри. В училището има център за личностно развитие, където също се говори за кибертормоза. В международните проекти, по които ученици и учители работят, също е имало такива теми.

Родители споделяли, че имат приложения на телефоните си, които им позволяват да проверят децата им колко минути са били в определена социална мрежа. Така те контролират достъпа и времето, което се прекарва в сайтове, които не са свързани с образователните платформи.

„Обясняваме на децата, че интернет е инкогнито пространство и не можем да сме сигурни на 100% кой стои зад съответния профил – може да бъде недобронамерен човек, с непочтени цели, може да бъде много по-възрастен, може да е човек, който ги води целенасочено към нещо, което не е добро за тях. Децата са податливи и лесно могат да бъдат подведени, когато някой подходи привидно добронамерено, когато прояви приятелска загриженост, когато им съчувства“, посочи Лунгова.

c