Събота, 27 април 2024

27.04.2024

Последвайте ни

СУ „Св. Кл. Охридски“ в Добрич успешно завършва работа по проект по „Еразъм+“

Успешно за всички участници от СУ „Св. Климент Охридски“ от Добрич – ученици и учители, приключва проектът „Развиване на уменията на 21 век чрез проучване на културното наследство“. Той се реализира по Програма Еразъм+ на Европейската комисия и беше насочен към учениците от 6 до 8 клас, които в рамките на две години работиха със своите приятели от Холандия, Чехия и Испания.

Те съвместно изграждаха и усъвършенстваха умения като сътрудничество, критично мислене и решаване на проблеми, инициативност, ефективна комуникация, дигитални компетентности. Това се осъществи чрез включване в дейности, насочени към изследване на културното наследство и национална идентичност в контекста на принадлежността ни към европейското семейство. 18 ученици и 6 учители, работещи в съвместните екипи, участваха в международните срещи по проекта.

За повече от сто ученици и около 20 учители от четири европейски страни, проектът беше истинско предизвикателство и преживяване. Насочен към учениците от 6 до 8 клас от четири училища в Нидерландия, Чехия и Испания и България. Проектът обедини участници, които в рамките на две години  - от септември 2018 до края на 2020 г. работиха съвместно.  Дейностите бяха насочени към изследване на културното наследство и национална идентичност в контекста на принадлежността ни към европейското семейство, а чрез тях участниците в проекта изграждаха и усъвършенстваха умения като сътрудничество, критично мислене и решаване на проблеми, инициативност, ефективна комуникация, дигитални компетентности, все умения, които се очаква през 21 век да оказват решаваща роля в развитието и реализацията на всеки човек.

В рамките на проекта бяха реализирани два вида мобилности: виртуални и реални. Всяка от виртуалните мобилности, проведена в месеците преди реалната, беше посветена на отделна тема, например културно и историческо наследство, езиците като част от културата, екология.

Деветнадесетте ученици и петима учители от българския екип последователно през двегодишния период посетиха Нидерландия (септември, 2018), Испания (ноември, 2018), Нидерландия (април, 2019), Чехия (септември, 2019), а през март 2020 бяха домакини. Програмата на всяко едно от тези посещенията беше наситена с ежедневни работни ателиета в училището домакин, посещения на регионални и национални културни и исторически забележителности, в това число:  исторически паметници от списъка на ЮНЕСКО, музеи, исторически, археологически, етнографски музеи; сгради и архитектурни комплекси, постижения на историческата и съвременната европейска архитектура. В списъка на обектите се включват такива, които традиционния европейски турист трудно би забелязал и посетил на богатата карта на Европа в рамките на едно краткосрочно посещение.  

Благодарение на европейската програма Еразъм+ на Европейската комисия, чрез интересни проектни дейности през двугодишния период, проектът даде възможност на участниците по интересен и достъпен начин да придобиват нови умения и усъвършенстват  изградени вече такива по един съвременен и нетрадиционен начин.

Преживяванията и приятелствата са онова, което младежите ще съхранят след края на проекта. Това споделиха те на заключителната среща по проекта. „Създадохме приятелства, които продължават и вярвам, че ще продължават и занапред“, сподели Християна Коева, която е била част от екипа, посетил Холандия. Според участниците непосредствения контакт, неформалните срещи са най-ценните. Много по-ценни от написаното в десетки книги. При всеки проект децата създават запознанства. Сближават се и учениците от училището, сподели Стела Бахчеванова-Славова.

Таня Стрезова подчерта, че в такъв проект децата имат шанс да подобрят уменията си по английски език, защото едно е да говориш езика в класната стая, а съвсем друго – да се сблъскаш с реалността в една чужда държава. Учителите имат възможност да видят модели на преподаване.

Преслав Иванов се е превърнал в звездата на едната от мобилностите – в Испания, където е огласил града с гайдата си. Той сподели емоциите, които е изживял, когато всички са го аплодирали и са се интересували от инструмента, на който свири.

Най-малките ученици, участвали в проекта, са били шестокласници. За някои от тях това е било първото пътуване със самолет.

Според всички участници в проекта – ученици и учители, работата по него си е заслужавала, донесла е само положителни емоции.

Това, което споделихте, ни дава куража, че при следващото участие можем да сме спокойни, че ще има ученици, които желаят да се включат, подчертаха педагозите.

c