Водещи новини Общество

Петър Георгиев от Добрич ще реставрира уникален камион „Додж“ от 1937 година

Ретро парадът в Добрич – колекционерска страст и стари коли с възстановен блясък от миналото 

Поне 20 ретро автомобила от Добрич ще вземат участие в насрочения за 15 август втори Ретро парад в Добрич. Възстановени стари возила ще пристигнат за атрактивното събитие и от различни краища на страната. Очакват се няколко десетки любители на това завладяващо хоби от Видин, София, Благоевград, Пловдив, Стара Загора, Сливен,  Бургас, Варна и Каварна със своите уникални коли.

Петър Георгиев е председател на Авто Мото Ретро клуб „Толбухин“, който е учреден през месец февруари тази година. Съоснователите избрали и ретро име – предишното на град Добрич.

„Когато миналата година аз и Кольо Тончев направихме първия парад, много хора проявиха интерес и много стари автомобили просто излязоха наяве в града – досега забравени в гаражи и под чергила. Миналата година участваха около 100 автомобила и 20 мотора от цялата страна. Сега очакваме също подобаващо присъствие“, сподели пред Про Нюз Добрич Георгиев.

Тази година ще бъде представен шевролет, който трябва до дни да пристигне от Швейцария. Собственикът му е от Търговище. От Бургаския ретро клуб ще докарана може би най-старата кола – Джаует от 1920 година. Друга „антика“ – Вартбург 311 купе с две врати от 1963 година, след реставрация ще бъде показана най-напред на добричкото събитие. В страната има само една подобна възстановена. Собственикът й е от Пловдив и се занимава се с реставрация на военна техника.

На парада ще има и много мотоциклети, повечето военни, като например „Урал“ в оригинален вид от 40-те години на миналия век.

„В нашия клуб имаме почти всички модели на Форд от 1930-а до 1960-а година. Имаме Москвич 401 от 1951 година, Форд А 1930 година, Симка от 1937 година, военен Трабант Кюбел. Аз ще се представя с Вартбург 311 делукс от 1965 година“, каза още Петър Георгиев.

Той е притежател и на възстановен Форд 12М от 1960 година, но ще може да го покаже вероятно на следващ парад.

Гордостта му обаче е един страхотен камион Додж от 1937 година, който тепърва ще бъде реставриран. „Това ще трае около 4-5 години. Този Додж е може би единствен на Балканите. Случайно  попаднах на него в Шумен. Исках да си взема още един Вартбург, но видях камиона и той веднага ми легна на сърцето“, разказва майсторът-реставратор.

„Старите коли се превърнаха в бизнес, но лошото е, че се продават навън и в България няма да останат интересни автомобили. Преди години нямаше никакъв интерес, а старите хора си пазеха колите и държаха на тях. Те си знаеха с какъв труд са си позволили да си ги купят. После наследниците им ги изоставиха по гаражите, но когато разбраха, че могат да изкарат пари от тях, почнаха да ги продават. Други обаче си ги реставрират и си ги запазват. И през комунизма в България имаше западни коли. Например този Додж е влязъл в страната през този период – около 70-те години. Най-забавното е, че е работил на зеленчукова градина – возел е продукцията“, споделя Георгиев.

Той е роден в Добрич преди 47 години, учил е в Строителния техникум. Занимава се с пътна помощ. Като малък си падал по американските модели коли. После започнал да се интересува от изчезващите стари автомобили. Запознал се с Кольо Тончев /б.р. бащата на фолк певицата Преслава/  и покрай него се запалил още повече. Харесва големите автомобили и би искал да има Кадилак или Чайка.

„В Добрич Кольо Тончев е един от най-добрите реставратори на автомобили. Трабантите са му страст – има Трабант 600, има и Трабант комби от 1990 година –  последните трабанти с двигател VW, има и моторетки. Миналата година участвахме с него в пловдивското рали „Марица“ – България-Гърция-Турция-България. С трабанта взехме първото място, колкото и да не ни се вярваше. Ралито не беше за скорост, а за прецизно шофиране“, спомня си Петър.

Авто Мото Ретро клуб „Толбухин“ има 12 членове. Почти всеки град в България има клуб за ретро коли, дори във Варна има няколко.

Follow Me:

Related Posts

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *