Понеделник, 17 март 2025

17.03.2025

Последвайте ни

"Добруджански хляб": 35 години лидерство в хлебопроизводството в България

От губещ завод до лидер в индустрията с иновативни продукти, мащабни инвестиции и социално отговорен бизнес модел - "Добруджански хляб" се утвърди като един от най-успешните примери за бизнес трансформация в съвременна България.

През март 1990 г. Енчо Малев поема управлението на затънал в дългове хлебозавод в Добрич с морално остаряло оборудване и демотивиран персонал. Само три месеца по-късно, предприятието отчита първата си печалба от години. Това става възможно чрез радикална промяна в управленската философия - открита комуникация с работниците, споделяне на визия и стратегическо планиране.

"Най-трудното беше да променя самосъзнанието на работниците. Те бяха свикнали да работят в условията на планова икономика, а трябваше да преминем към работа в пазарна икономика," споделя Малев.

Успешна приватизация

През 1995 г. компанията преминава през успешна приватизация, при която 185 служители доброволно подкрепят модела, предложен от Малев. Това се превръща в един от малкото успешни примери за приватизация в България, реализирана с пълно съгласие на колектива.

Иновации и инвестиции

За изминалите 35 години "Добруджански хляб" инвестира над 35 милиона лева в модернизация и разширяване на производството. Компанията изгражда собствени мелници, които осигуряват независимост от доставчиците и гарантират качеството на суровините. През 2004 г. отваря втори завод във Варна, специализиран в производството на луксозни видове хляб и продукти за ХоРеКа сектора.

Преди 20 години компанията създава серията "Вита" - иновативна линия здравословни хлебни изделия със 100% пълнозърнесто брашно, която днес се разпространява успешно и в Румъния.

Икономическо и социално въздействие

Днес "Добруджански хляб" осигурява работа на над 325 души. За 35 години компанията е внесла над 51,4 милиона лева в държавния бюджет под формата на данъци, такси и осигуровки. Освен това, дружеството активно участва в социални инициативи, като кампанията "Зрънце живот", която помага на двойки с репродуктивни проблеми.

"Без бизнеса в държавата и без подкрепата на държавата към бизнеса не ни очаква нищо добро. Благодарение на бизнеса и на данъците, които плаща, се получават осигуровки, заплати, майчински"q подчертава Малев.

"Добруджански хляб" продължава да разширява продуктовото си портфолио, залагайки на иновации и високо качество, утвърждавайки се като модел за успешен български бизнес с устойчиво развитие.

c