Сряда, 17 декември 2025

17.12.2025

Последвайте ни

Добри практики за прозрачността на общинските администрации в област Добрич

Анализ на административните услуги и влиянието върху бизнес средата в 8 общински администрации на територията на Област Добрич в контекста на прозрачност и отчетност е извършен от „Ди енд Ди консултинг“ по проект “Гражданите и бизнесът – гарант за по-ефективно местно управление“, изпълняван от „Про Нюз Добрич“ ЕООД по програма „Следващите 10 – в подкрепа на значими идеи през следващите десет години“, финансирана от Фондация „Америка за България“.

Обект на проучване са общините Балчик, Генерал Тошево, Добрич, Добричка, Каварна, Крушари, Тервел и Шабла.

Резултатите бяха представени от адвокат Александра Златева от „Ди енд Ди консултинг“.

Добри практики за осъществяване на комуникация и взаимодействие между местна власт и гражданско общество.

Участие на граждани в местни обществени/консултативни съвети, работни групи или комитети.

Участие в заседания на общинския съвет и комисиите към ОбС.

Участие в обсъждането на общинските бюджети.

Достъп до обществена информация и публичност на отговорите на заявления за достъп на обществена информация.

Обществен посредник.

Квартални съвети.

Общо събрание на населението.

Местна гражданска инициатива.

Местен референдум.

Електронни форми на участие – петиции, жалби, анкети, онлайн гласуване, излъчване на заседания на общински съвет или комисия към ОбС и др.

Добри практики по отношение на прозрачността на работата на общинските съвети, на кметската институция и на общинската администрация

- Регистър на проектите;

Прозрачност на бюджетната процедура, организиране на обществени обсъждания на проектите за бюджет ;

Отчетност на изпълнението;

Дни на отворените врати;

-  Публичност на декларациите за имущество и конфликт на интереси на ръководните служители;

Електронна платформа за връзка между гражданите и институциите като гражданска инициатива;

Устойчива система за проверки и контрол по сигнали на граждани;

 Развитие на вътрешна Етична инфраструктура.

Добри практики относно процедурите и регулациите на общинско ниво, свързани с обработване и отговори на депозирани сигнали от страна на граждани и бизнеса

Конструиране на канали за получаване на сигнали от гражданите – приемане на вътрешни правила, както и техническа и ресурсна обезпеченост за работа в съответствие с изискванията на Директива (ЕС) 2019/1937 на Европейския парламент и на Съвета от 23.10.2019 г. относно защитата на лицата, които подават сигнали за нарушения на правото на Съюза.

Добри практики за повишаване на гражданската активност в релевантните към тематиката процеси, общо систематизирани като осъществяваните от страна на общината разрешителни и лицензионни режими.

Граждански мониторинг по отношение на предоставянето на обществена услуга.

Рейтинг „Отворено самоуправление” – измерва степента на отвореност, съдържанието и количеството на предоставяната информация, качеството на антикорупционните механизми и отвореността на местните власти.

Сертификат „Община без корупция“.

Заключение. Препоръки.

- В част от общините се констатира липса на изрична уредба по отношение на относими обществени отношения.  В анализа е предоставена информация за липсващите уредби, но е необходима допълнителна оценка от самите общински администрации и съответно предприемане на действия по приемане на необходимите документи, така че да се постигне съответното изискумемо ниво на регулация.

- За всички изследвани общини е необходимо да се направи оценка на актуалността на информацията относно действащите в общината нормативна правила от степен на регулиране на местната власт. Да се съобразява изискването за актуалност на информацията, доколкото е налице непосочване на датите на публикуване на част от документите, съответно липса на отразяване на евентуални промени и датата на публикуване на тези промени.

- Да се  съобразят констатираните в анализа слабости в съдържащата се информация на Интернет страниците на всяка една от  общините, тъй като тази информация е в пряка релация с нивото на прозрачност в работата на институцията. В анализът е предоставен инструментариум под формата на Препоръки относно информация, която трябва да се поддържа на интернет страницата на общините, в съответствие с актуалните правила и изисквания, който би могъл да бъде използван от общината като добра практика. Същият гарантира законосъобразността на начина по който се предоставя  публично и се поддръжа като  достъпна информация на обществото за работата на общината.

- Да се приложат идентифицирани като относими добри практики.

 Проектът “Гражданите и бизнесът - гарант за по-ефективно местно управление“ на „Про Нюз Добрич“ ЕООД се финансира от Фондация „Америка за България“ по програма „Следващите 10 – в подкрепа на значими идеи през следващите десет години“

c