Балчик Бизнес Водещи новини

Фирмата на бивш кмет на Балчик  купува германски терминал за течни товари  

Историята на русенския производител и търговец на горива “Булмаркет груп” е показателен пример как второто поколение може да надгради бизнеса до компания за милиарди, пише „Капитал“.

Ние сме отбор аматьори, които някак си успяват да се справят”, казва с усмивка собственикът и основател на “Булмаркет груп” Станко Станков. Той е бивш кмет на Балчик. През над 30-годишния си предприемачески живот той се захваща с разнородни и напълно непознати за него бизнеси. Учи се в движение и успява да ги развие от нула, проявявайки завиден спортен хъс и постоянство. Мениджърският екип, с който той развива бизнеса си, също е съставен основно от хора, придобили целия си професионален опит в рамките на групата. За разлика от четворката бобслей на Ямайка, които, макар и да се превръщат във всеобщи любимци, не довършват състезанието, “отборът аматьори” на Станко Станков дава сериозна заявка да заеме челните места в бизнес секторите, в които участва, и да отбележи сериозни финансови рекорди.

На консолидирана база приходите на дружествата в групата на “Булмаркет” за 2021 г. надхвърлят 4 милиарда лева, а очакванията са през текущата година да поставят нов рекорд.

За над 20-те компании в орбитата на “Булмаркет” работят над 1400 души, като бизнесът е структуриран в две независими, но взаимно допълващи се направления. “Булмаркет груп” е шапката на всички дружества, занимаващи се с търговията с минерални горива и логистичните дейности, като “Булмаркет ДМ”, “Булмаркет рейл карго”, “Булмаркет автотранспорт”, “Порт Булмаркет” и т.н.

Второто направление се занимава с производството и търговия на биодизел, фармацевтичен глицерин и остатъчните продукти. Това са първият завод за биодизел на семейството в Сливо поле – “Астра биоплант”, заводът за сурови растителни масла и шрот “Олео протеин” и вторият завод за биодизел и фармацевтичен глицерин “Оберьостерайхише биодизел България”. Както и наетият завод “Хай протеин” в Провадия.

Впечатляващият финансов резултат на групата се дължи най-вече на компанията “Астра биоплант”, която от няколко години се нарежда в челната петица на търговците на биодизел в Европа и която през 2021 г. отчита приходи 3.34 млрд. лв. и печалба 227 млн. лв. По този показател дружеството заема трето място в класацията на най-големите компании в България, а ако разчетите за увеличаване на оборотите през текущата финансова година се сбъднат, най-вероятно ще се изкачи на призовото място за 2022-ра.

Станко Станков завършва ВИНС – Варна, специалност “Счетоводство и контрол”, а след това работи като икономист, главен счетоводител и началник финансов отдел в родната община Балчик.

От ляво надясно – Младен, Станко и Деян Станкови. Снимка: Минко Минев

Първото си дружество регистрира през 1989 г. по знаменития Указ 56 за стопанската дейност, който цели законодателно поощряване на частния бизнес в България. Идеята е заедно с партньори да отглеждат охлюви, но бързо се отказва от това начинание и прехвърля дяловете си. В периода между 1991 и 1995 г. е кмет на Балчик, а след изтичане на мандата регистрира ново дружество, като този път предметът на дейност е ресторантьорство и хотелиерство. Междувременно отваря и собствена фурна за хляб, а в магазинната мрежа, където се предлага, го кръщават “хляба на Станко”.

През 1997 г. регистрира дружеството “Булмаркет ДМ”, като абревиатурата ДМ е от първите букви на имената на синовете му Деян и Младен. Малко след като новото дружество е факт, се появява възможност да купи газово стопанство за пропан-бутан с цех за производство на газови бутилки в Русе. На хартия сделката е приключена между пловдивска компания и някогашното дружество “Тежко строене”, но купувачът не успява да събере финансовия ресурс да довърши сделката и търси кой да покрие вече платения депозит и да доплати останалата сума по договор.

“Предложиха ми го като рентабилен бизнес, но аз нищичко не разбирах от него и много, много се чудих и си казах: А, не! Това не е за мен”, спомня си Станков.

Към днешна дата групата е вторият по големина превозвач в България след държавната “БДЖ Тежкотоварни превози”, като държи около 18% от пазара през дружеството “Булмаркет рейл карго”. В началото на октомври дружеството на Станков обяви, че придобива и румънския си конкурент Vest Trans Rail за 17 млн. евро. Русенската компания вече има собствен жп превозвач в северната ни съседка, но пазарният му дял е под 1%, а с настоящата сделка ще може да осъществи плана си да има около 10% от пазара в рамките на идните от три до пет години. Компанията вече има собствен превозвач и лиценз в Сърбия, а средносрочните й планове включват и разрастване на бизнеса в Унгария. “Булмаркет рейл карго” е собственик на над 30 локомотива, а приходите на жп оператора за 2021 г. са близо 52 млн. лв.

Паралелно с жп транспорта групата развива и инвестира и в друга съпътстваща инфраструктура и технологии. През дружеството “Порт Булмаркет” групата е собственик на най-голямото частно пристанище за обществен транспорт на река Дунав в България с многофункционален терминал, включващ трите вида транспорт – жп, авто и воден, свързани с обща газопроводна и продуктопроводна мрежа, със складово стопанство и обслужващи помпено-компресорни станции. Групата притежава и няколко терминала за газ и нефтопродукти в България и Румъния, като част от доставките до тях се извършват по река и море със собствени кораби.

През 2010 г. “Булмаркет ДМ” купува втори завод в австрийския град Енс от Райфайзенбанк. Заради отдалечеността от суровината той ползва сурови растителни масла, произведени от “Олео протеин”, друго дружество от групата, намиращо се на площадката в Русе.

Терминалът за съхранение на течни химически продукти е с капацитет от близо 26 000 кубически метра и се намира близо до Девня, в западния край на пристанище Варна. Възползвайки се от достъп до товарене и разтоварване на кораби и железопътни вагони, както и до специални тръбопроводи за химикали, той предоставя услуги за съхранение и обработка на неорганични химикали, биогорива и хранителни масла.

Сделката подлежи на обичайните регулаторни одобрения и се очаква да приключи до края на първото тримесечие на 2023 г. Финансовите условия не се съобщават. “Ще направим всичко възможно, за да гарантираме, че преходът ще протече възможно най-плавно за всички заинтересовани страни и ще доразвием бъдещето на “Ойлтанкинг България”, казва изпълнителният директор на “Астра-Финанс” Станко Станков.

Източници: Капитал, expert.bg

Снимки: Минко Минев

Related Posts

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.