Събота, 27 април 2024

27.04.2024

Последвайте ни

МОН представи идеята за добавена стойност в образованието и новата методика за оценяване на училищата

Образователният напредък на учениците, който те показват в различните етапи на своето обучение, ще бъде основен критерий, по който ще бъдат оценявани училищата. Това е залегнало в новата методика за оценка на добавената стойност в образователните институции.

Днес, 10 февруари, Системата е била представена пред социалните партньори на заседание на Отрасловия съвет за тристранно сътрудничество в областта на средното образование, съобщиха от пресцентъра на Министерство на образованието и науката. Според експертите в МОН, новата методика почива върху математически модел, предложен от екип на Световната банка, доработен и адаптиран към българските условия през последните години от учени от Софийския университет. 

Съгласно методиката училищата ще бъдат разпределени в определени групи въз основа на комбинация от фактори, външни за тях. Факторите са:

  • видът населено място
  • типът училище
  • преобладаващият език, който се говори в семействата на учениците
  • образователният, социалният и трудовият статус на родителите и др.

Идеята - всяко училище да се съпоставя със сходни на него други образователни заведения.

Доколко ефективен е бил образователният процес в дадено училище ще става ясно, като се сравняват резултатите от националните външни оценявания (НВО) и матурите на едни и същи ученици в различните етапи от тяхното образование.

Пример:

  • Резултатите от изпитите в края на VII клас ще се съпоставят с резултатите на същите деца от изпитите в края на IV клас
  • Резултатите от НВО след Х клас ще се съпоставят с тези от НВО след VII клас

Така ще бъде определян средният напредък на учениците във всяка група училища и ще се преценява влиянието на един или друг външен или вътрешен фактор върху този резултат. Ще става ясно също кои конкретни училища са над или под тази средна стойност. Това ще даде възможност за детайлен анализ и предприемане на конкретни действия съответно за мултиплициране на добрите практики в едни училища и за отстраняване на причините за изоставането в други.

Общата оценка на качеството във всяко училище ще включва още параметри, освен добавената стойност, които ще бъдат различни за различните типове училища. При професионалните гимназии ще се взима предвид например броят завършили ученици, които са си намерили работа по изучаваната професия.

Предстои широко обществено обсъждане на новата методика за оценка на добавената стойност в училищното образование.

c