Вторник, 23 април 2024

23.04.2024

Последвайте ни

Компанията на IT специалиста от Добрич Михаил Стойчев е продадена за 37 млн. долара

Най-голямата сделка в софтуерната индустрия в България за 2020 г. е с компанията на добричлията SMSBump

Михаил Стойчев е от Добрич. Той е съосновател на iSenseLabs и впоследствие SMSBump. SMSBump е най-голямата сделка на българския пазар за 2020-та година, като официални данни не са обявени, но се спекулира, че компанията е придобита от американската компания Yotpo за над 37 милиона долара.

Това прави SMSBump третия най-голям exit на стартираща компания в България. Пред канала Импакт със Стан и Никола Михаил споделя изключително много и важни уроци за успеха в бизнеса.

За младия предприемач родният Добрич е прекрасно място в Североизточна България. В  Добрич той е прекарал по-голяма част от живота си. Учил е в Американския университет в Благоевград. Специализирал е в САЩ. Когато се върнал от Щатите, се прибрал в Добрич, където се включил в малкия семеен бизнес. Но решил, че за него ще е най-добре да отиде в София, разказва той пред Стан и Никола.

Там, заедно със състудента си Георги Петров, поставили началото на iSenseLabs. „Тя е основоположника на всичко, което постигнахме днес. Това се случи преди повече от 9 години и половина“, връща лентата назад Михаил. През 2011 г. създават  iSenseLabs с идеята  да е конкуренция на платформа за имейл маркетинг и автоматизация.

Започнали да правят сайтове. Първият им клиент била семейната фирма на Михаил в Добрич. Вторият им клиент бил приятел с голяма фирма в Добрич, който искал електронен магазин. Тъй като Михаил и Георги нямали опит, използвали портфолиото на приятел, който им дал разрешение. Клиентът се съгласил. Направили проучване на най-адекватните платформи за електронна търговия. Така създали и първия си продукт – първите два в портфолиото, които щели да създадат в следващите 7 години. Три дни след първия продукт реализирали първата продажба от 18 долара.

„iSenseLabs е компанията, в която работихме 7 години, създадохме 130 продукта и компанията, която ни даде тласък. Която ни научи как се създава продукт“, споделя Михаил. Категоричен е, че това е бил много богат опит, успели да станем лидери в това, което правят. И не само стават най-големите, но правят толкова средства, колкото втория, третия, четвъртия и петия взети заедно.

След седем години с трудности и перипетии създават SMSBump. До момента, в който постигат сделката в компанията работят 15 души, имат 7,5 млн. лв. оборот и 3,4 млн. лв. печалба. 850 % ръст през 2019 г.

Добрите финансови резултати на SMSBump и постоянното разширяване на клиентската база привличат вниманието на различни инвеститори и компании, които искат да придобият бизнеса им. “Отхвърлихме 15 инвеститори, някои от тях сред най-добрите в света. Отказахме и три предложения за придобиване на бизнеса ни”, разказва съоснователят Михаил Стойчев.

Преговаряли с много инвеститори, но всички искали единият от съсобствениците – Михаил или Георги, да се премести в САЩ. „Ние не искахме това. Харесва ни България, харесва ни да сме близо до семействата си“, споделя Михаил.

Успехът идва с предложението на Yotpo. Цената на сделката не е публично оповестена, но се твърди, че е 37 млн. долара, което я прави третата най-голяма софтуерна сделка за българска компания и най-голямото придобиване на стартъп, в който е инвестирал български фонд за рискови инвестиции

Американската Yotpo разработва маркетинг платформа за електронни търговци. Компанията има повече от 400 служители и офиси в Ню Йорк, Бостън, Лондон и Тел Авив. Yotpo има над 8 хил. клиента, като сред тях са дизайнерът Стийв Маден, модният бранд Rebecca Minkoff, GoPro и др.

Амбициите им за развиване на бизнеса и внедряването на българското решение в компанията им довеждат до финала на сделката. Според източници от пазара това е най-голямото придобиване на българска софтуерна компания с участие на български фонд – предишната беше продажбата на авиоплатформата Vayant за 35 млн. долара.

След сделката екипът на българската компания ще работи в София, като целта е офисът им да продължи да се развива като R&D център. “След придобиването ще можем да се възползваме от много по-силен маркетинг екип и ще имаме по-силно локално присъствие в САЩ, където са голяма част от клиентите ни”, казва Михаил Стойчев. В дългосрочен план Yotpo цели да се превърне в цялостна маркетинг платформа, в която електронните търговци да намират всичко необходимо за промотиране на бизнесите им.

Снимки: Фейсбук

c