Петък, 26 април 2024

26.04.2024

Последвайте ни

Графиката ще е във фокуса на „Работилница за въображение“ на галерията в Добрич в Нощта на музеите

Повод е изложбата „Борба“ на студио Print nest, която може да бъде разгледана в галерията до 15 май

В Европейската нощ на музеите – 13 май, децата от „Работилница за въображение“ при Художествената галерия в Добрич ще встъпят в един съвсем различен свят – този на графиката, каза за Про Нюз Добрич Милена Алджабари, главен уредник в културния институт. Децата ще се запознаят с различните техники за създаване на графична творба – офорт, мецотинто, акватинта, суха игла, ксилография, и ще научат как се работи с графична преса.  

Повод е изложбата „Борба“ на студио Print nest, която може да бъде разгледана в галерията до 15 май. Както При Нюз Добрич писа, студиото е създадено преди 10 години от четирима художници – македонците Зоран Мише, Горан Тричковски и Павел Целкоски и българина Васил Ангелов, влюбени в графиката, с идеята да споделят идеи и общо пространство, в което да изразяват себе си. По-късно към тях се присъединява и Иван Матеев.

„Авторите визират борбата във всички нейни аспекти. Творческият аспект, разбира се, е на преден план и „говори“ колко трудно се създава едно произведение на изкуството. Когато произведението е графично, борбата е още по-голяма, защото използваните техники са много трудоемки и невинаги се поддават, но и заради размера на представените графични листове, които са доста големи – преобладаващият размер е 100 на 70 см, но има по-големи“, обясни Милена Алджабари.  

По думите ѝ графичното изкуство не е масово – то се възприема малко по-трудно, но въздейства изключително много със силата на рисунката, с контраста между черното и бялото и многобройните преходи на сивото. В него има и много магия, тъй като всяка творба преминава през много процеси, преди да придобие завършен вид. То дава много възможности, но и изисква много търпение, каза главният уредник.

Самите художници от студио Print nest споделят, че колкото и умения и опит да има човек в графиката, всяка творба има свой собствен живот, води те нанякъде и крайният резултат често е неочакван. Всяко от произведенията в изложбата „Борба“ отразява преживяванията на своя автор, разказа Алджабари. „Павел Матеевски споделя за своята творба (б. а. – „Истории за духове“), която е голям офорт, съставен от 35 по-малки офорта, че има ретроспективен характер – тя е свързана със събития в неговото семейство, с близки родственици”, обясни уредникът.

Много от посетителите намират „Борба“ за мрачна и тягостна и това не е случайно. Повечето творби „са вдъхновени от събитията, които ни заобикалят, от съвременността, която никак не е розова. Мрачните краски преобладават в живота ни през последните няколко години, което се отразява и на творбите на художниците – те не могат да избягат от това“, обясни уредникът. Освен това за графиката са характерни използването на повече черно, контрастът, засилената деформация в рисунката, фантазните образи, допълни тя.

 

 

 

c