Скандал около обществена поръчка за 15 стари автобуса в Добрич
![](.//i/2021/10/09/автобуси.jpg)
Преди да е изтекъл срокът за представяне на оферти, част от автобусите вече бяха тук и с надписи „Градски транспорт Добрич“
Публикация на Про Нюз Добрич извади на бял свят обществена поръчка, която скандализира общественото мнение. На 4 октомври с публикацията „15 употребявани автобуса ще бъдат закупени за градския транспорт в Добрич“ съобщихме за намерението на общинското предприятие „Градски транспорт Добрич“ ЕООД да закупи за до 350 000 лева, без ДДС, 15 дизелови автобуса, втора ръка с над 70+1 места.
Покана за участие в процедура "пряко договаряне" за възлагане на обществена поръчка беше отправена само до една фирма - ФАКТОР-П ЕООД. Според Търговския регистър собственик и управител е Станислава Великова Иванова-Паскалева, а страницата й в интернет е paskalevi.com. Адресът на фирмата е Добрич, околовръстен път Добрич – Варна.
15 употребявани автобуса ще бъдат закупени за градския транспорт в Добрич
Именно на паркинга там репортер на Про Нюз Добрич в четвъртък, 7 октомври, часове преди изтичането на крайния срок за представяне на оферти - 23:59 ч. на 8 октомври, откри четири автобуса. Три от тях дори вече бяха с надпис „Градски транспорт“, както се вижда от снимките.
![](https://pronewsdobrich.bg/wp-content/uploads/2021/10/1-1.jpg)
Междувременно общински съветници алармираха Про Нюз Добрич, че обществената поръчка е обявена в нарушение на чл. 20 от Наредбата за условията и реда за упражняване на правата на собственост на Община град Добрич в търговски дружества с общинско участие в капитала и за участието на Общината в граждански дружества и сдружения с нестопанска цел и сключването на договори за съвместна дейност.
В него е казано, че придобиването на материални дълготрайни активи с балансова стойност, която надхвърля 5% от общата балансова стойност на дълготрайните активи, собственост на дружеството към 31.12 на предходната година, невключени в годишната бизнес задача на дружеството, да се извършва след решение на Общинския съвет. Стойността на ДМА на „Градски транспорт Добрич“ ЕООД към 31.12.2020 г. е 1 064 000 лева т.е. всяка покупка на ДМА над 53 200 лева трябва да е със санкция на ОбС, твърдят съветниците.
Потърсихме коментар от юристи в областта на обществените поръчки. Те обясниха, че „Нарушение, изразяващо се в липса на решение на Общинския съвет, е изцяло обвързано с наличието на определени кумулативно обстоятелства в хипотезата на чл.20 от цитираната Наредба, а именно: придобиването не просто на ДМА, надвишаващи посочената стойност, а и на такива, които не са включени в годишната бизнес задача на дружеството. За последното не е налична публично достъпна информация, дори и да се изиска такава по реда на ЗДОИ, надали резултатът ще е удовлетворяващ, за да се докаже въпросното нарушение, доколкото говорим за Общинско предприятие, приемането на бизнес плана, на което е обвързано изцяло с решенията, взети от принципала. Тежестта на двете условия по чл.20 е еднаква, проблемът идва и от това, че е напълно възможно и допустимо бизнес задачите да се актуализират не само на годишна база“.
![](https://pronewsdobrich.bg/wp-content/uploads/2021/10/WhatsApp-Image-2021-10-07-at-17.47.47.jpeg)
Според специалисти от транспортния бизнес за 23 000 лева, колкото излиза един автобус от обществената поръчка, може да се купи само около 20-годишна машина.
„Амортизирани са. Това са автобуси, които са поне 20-годишни. При положение, че самото им докарване у нас струва между 8 000 и 10 000 лева, всеки може да си представи какво може да се купи за останалите пари. Да не забравяме, че трябва да има печалба и за търговеца. Това са употребявани машини, които в чужбина, за да не ги бракуват, ги продават“, коментира човек от бранша пред Про Нюз Добрич. По думите му една такава машина ще харчи поне 40 на сто гориво, докато разходът на микробус е 12 на сто. Освен това поддръжката на автобуси с автоматична предавателна кутия е много скъпа, добавиха запознати.
Спряха поръчката на “Градски транспорт” Добрич за 15 употребявани автобуса
В 16,09 часа на 7 октомври, часове преди да изтече крайният срок за подаване на оферти, управителят на „Градски транспорт Добрич“ ЕООД Катя Петкова публикува в Агенцията за обществени поръчки решение за прекратяване на обществената поръчка. Мотивът й, че са „необходими съществени промени в условията й, които биха променили кръга на заинтересованите лица. Като друга причина се изтъква необходимостта от залагането на допълнителни технически параметри и изисквания по техническата спецификация.“
Тепърва ще стане ясно ще има ли нова поръчка и при какви условия. И дали все пак ще спечели фирмата, която явно вече е доставила автобусите.
По наша информация договорите за изпълнение на общинската транспортна схема изтичат точно след месец – на 7 ноември 2021 г. Ако сделката беше минала, „Градски транспорт Добрич“ щеше да разполага с 15 броя 20-годишни автобуси и можеше да поеме линиите, които сега се изпълняват от частни фирми. Още повече, че срокът за изпълнение на договора трябваше да е 30 календарни дни т.е. точно навреме, за да се поемат линиите по изтичащите договори.
Потърсена за коментар Катя Петкова, управител на „Градски транспорт Добрич“, заяви, че отказва публични изявления и ни насочи към принципала на дружеството.
![](https://pronewsdobrich.bg/wp-content/uploads/2021/10/WhatsApp-Image-2021-10-07-at-17.47.47-2.jpeg)
Светослав Паскалев, с когото се свързахме, заяви, че няма защо да обсъжда казуса с медията ни.
В петък Про Нюз Добрич отправи въпроси до Община Добрич в опит да разберем кой допусна тази обществена поръчка да бъде обявена. Попитахме:
- Защо беше прекратена обществената поръчка, възложена от „Градски транспорт Добрич“ ЕООД?
- Има ли нарушение на Наредбата за условията и реда за упражняване на правата на собственост на Община град Добрич в търговски дружества с общинско участие в капитала и за участието на Общината в граждански дружества и сдружения с нестопанска цел и сключването на договори за съвместна дейност, след като придобиването на автобусите не е било одобрено от Общинския съвет?
- Знае ли ръководството на Община град Добрич, че автобусите, за които е обявена обществената поръчка (или поне част от тях) вече са доставени от единствената фирма, поканена за участие в процедурата "пряко договаряне" и дори имат надписи „Градски транспорт Добрич“?
- Означава ли това, че сделката е предварително уредена?
- Чия е отговорността за това, че е допуснато тази обществена поръчка да бъде обявена?
- Кой и на какво основание реши, че градският транспорт в Добрич трябва и може да бъде осъществяван от 20-годишни амортизирани автобуси?
- Ще бъде ли обявена нова поръчка и с какви условия?
- Кой ще изпълнява линиите след изтичането на договорите по общинската транспортна схема на 7 ноември 2021 г.?
До момента отговори на нашето запитване, отправено до пресцентъра на Общината не сме получили.
Но забелязахме, че кметът Йордан Йорданов в почивния съботен ден е отговорил на въпросите … в профила си във фейсбук. Там открихме пост, озаглавен “Няколко изречения за автобусите на Добрич и спекулациите“. И отговор на поставените от нас въпроси.
Ето какво споделя г-н Йорданов по темата с обществената поръчка за употребяваните автобуси.
![](https://pronewsdobrich.bg/wp-content/uploads/2021/10/111-1.jpg)
- Обществената поръчка за автобуси втора употреба е пусната не от Община Добрич, а от дружество „Градски транспорт Добрич“;
- Поръчката и техническата спецификация не е съгласувана с мен, но по-важно е че не е обсъдена и одобрена от Общински съвет, който е принципал на търговските дружества;
- Дали това е нарушение, е въпрос на тълкуване, но противоречи на моето убеждение, че важните за Добрич въпроси трябва да се решават с диалог;
- Аз спрях изпълнението на поръчката, като за целта изпратихме писмо до управителя на дружеството, с цел прецизиране на техническите изисквания;
- На следващото заседание на ОС ще предложа с докладна да се обсъдят условията за това как и какви автобуси да се купят, за да може дружеството да стане Вътрешен оператор;
- Кой ще понесе отговорност за обявената обществена поръчка? Предвид факта, че не съм информиран за това, аз правя своето проучване кой от администрацията е знаел. Ако този човек или тези хора, са нарушили екипните ни принципи на управление, те ще си понесат последствията за това.
- Общински съвет трябва да прецени и реши има ли вина управителят на дружеството. Общинските съветници са принципал в управлението на дружествата.
От Про Нюз Добрич ще следим с интерес развитието на казуса и кой ще понесе отговорността.