Вторник, 21 май 2024

21.05.2024

Последвайте ни

Център за високи постижения става ПГЗ "Тодор Рачински" в Генерал Тошево (СНИМКИ)

Тя е единствената в страната, където ще се развиват пет професионални направления. Днес беше представен проектът, изграждането започва до дни

В Професионалната гимназия по земеделие „Тодор Рачински“ в Генерал Тошево следващата седмица започва изграждането на Център за високи постижения в професионалното образование и обучение. То е част от компонента „Образователна инфраструктура“ по Национален план за възстановяване и устойчивост.

28 са гимназиите в страната, които са избрани да станат такива центрове. И една от тях е Професионалната гимназия по земеделие „Тодор Рачински“. Тя е единствената в област Добрич, където ще бъде изграден Център за високи постижения.

Бъдещият център беше представен днес пред представители на академичната общност, партньори от ВУЗ-ове и бизнеса, ученици, родители и екипа на учебното заведение.  На мащабното събитие присъстваха Валентин Димитров – кмет на община Генерал Тошево, д-р Яна Бонева – председател на Обществения съвет на ПГЗ „Т. Рачински“ и председател на Общинския съвет в Генерал Тошево, Светлана Василева – началник на РУО Добрич, арх. Димитър Николов – главен архитект на Община Генерал Тошево, проф. д-р Драгомир Пламенов – ректор на Технически университет Варна, проф. Янков от ШУ „Епископ Константин Преславски“, проф. д-р Велислава Николаева – Варненски свободен университет „Черноризец Храбър“, проф. Димитрина Каменова – Висше училище по мениджмънт, проф. Атанас Атанасов – Русенски университет „Ангел Кънчев“, Дончо Донев и Пламен Колев от „Информационно обслужване“, Таня и Слави Топалови - Център за развитие и подкрепа на бизнеса Варна, както и гости от Професионално техническо училище от Румъния, екипът на „Филмаксгруп“, които ще извършват строително-монтажните работи на центъра, Емил Енев – Билд контрол, арх. Красимир Пампоров от „Архитект“ ЕООД, Калин Киров от КЕЙСИЕМ ЕООД , които ще изпълнят оборудването в центъра.

Присъстваха членовете на Ученическия съвет и родителските активи, както и екипът на гимназията. „Всички тук, заедно сме едно голямо семейство. Всички тук заедно сме един голям екип и сме се събрали за едно – прекрасното бъдеще на нашите ученици, на децата на красивия град Генерал Тошево“, каза директорът на гимназията Кристияна Иванова. Тя с гордост представи и таланта на учениците, които изненадаха и зарадваха присъстващите с музикални изпълнения.

„Това е един проект, който е пореден за ПГЗ „Тодор Рачински“ и най-важното – той надгражда предходните и създава една добра основа не само на материално-техническата база, развитие и усъвършенстване на преподавателите, но и най-важното – да инвестираме в нашите деца“, каза кметът на Община Генерал Тошево Валентин Димитров, който с нескрита гордост сподели, че е възпитаник на гимназията.  Той припомни, че през 2019 година с решение на Общинския съвет гаражите, които сега ще бъдат ремонтирани, бяха прехвърлени на училището, за да се реализира този проект.

Основната цел на проекта е създаване на иновативна интерактивна среда с модерна и високотехнологична материална база в гимназията. С оглед превръщането на ПГЗ „Т. Рачински“ в Център за високи постижения в професионалното образование и обучение, което да предоставя възможност за съвременно обучение и професионална подготовка на учениците, отговарящи на обществените трансформации на 21 век и променящите се изисквания на пазара на труда са определени точни и ясни цели.

Чрез проекта ще се осигури модерна, стимулираща и високотехнологична материална база, възможност за учене в процеса на работа, интегрирано в училищна програма чрез лаборатории, работилници, симулации или реални проектни зали, възможности за съвременно и висококачествено обучение и подготовка на всички ученици, тясно сътрудничество и обмен на преподаватели и уеднаквяване на учебните програми с висшите училища, с които гимназията си партнира, както и с бизнеса.

Гимназията в Генерал Тошево е единствената с пет професионални направления в центъра – най-много от всички 28, подчерта Кристияна Иванова.

Професионално направление „Приложна информатика“ бе представено от Станислав Георгиев, преподавател по информатика. Той представи центъра по информатика и роботика, който ще разполага с два специализирани и модерни оборудвани кабинета по информатика и роботика. Те ще позволят не само на учениците, а и на всички желаещи, да стигнат до по-широк кръг от възможности за развитие и реализация в сфери като уеб дизайн, уеб базирано програмиране, обектно ориентирано програмиране, киберсигурност, компютърни мрежи, изкуствен интелект, както и разработката на компютърни игри. Обучението в центъра ще позволи достъп до най-съвременните технологии във всички сфери на компютърните науки.

Професионално направление „Дизайн“ представи Веселин Ганев, преподавател. Предлагаме обучение на проектанти и инвеститори с разбиране на ползвателите на пространството и създаване на оригинални проекти и произведения на визуалните изкуства с техническа документация и инженерна графика. С изграждането на центъра ще се постигне преминаването към практика, работа в реална среда и визуализация и автоматизация на работния процес.

Професионално направление „Микробиология, лаборанти“ ще разполага с микробиологична лаборатория. Чрез нея децата ще се запознаят с различни изследователски науки, ще могат да експериментират с различни храни и напитки. Ще научат как да работят в екип, как да мислят критично и креативно. Учението ще е не само за настоящите ученици, но се поставя акцент и върху ученето през целия живот.

Професионално направление „Растениевъдство и животновъдство“ представи инж. Светла Николова. Мисията на нашия център е да подпомогнем учениците да се ориентират в кариерата. Концепцията е да се концентрира вниманието върху растениевъдството, земеделската техника и безопасността на движението по пътищата. Обвързване на теоретичната с практичната част на обучението на учениците с прилагане на съвременни методи и високи технологии. Ще бъдат изградени по две работни места в сградата, опитното поле и работилниците. Една от идеите на проекта е изграждане на фотоволтаична оранжерия, както и една оранжерия, която ще бъде абсолютно автоматизирана и роботизирана. За обучението по Безопасност на движението се изгражда съвременна високотехнологична работилница и кабинет за теоретично обучение, където ще има и симулатори.

Професионално направление „Икономика“ представи Ангел Ангелов, преподавател в гимназията. Центърът ще предложи възможности, насочени към съвременните изисквания на икономическата сфера. Ще даде възможност учениците да се запознаят с широк спектър от дейности – финанси, мениджмънт, маркетинг, предприемачество, счетоводство на предприятието и други аспекти. Обучението е ориентирано към най-актуалните инструменти и практики в икономическите науки.

Професионално направление „Туризъм, отдих и свободно време“. До момента гимназията не осъществява прием в областта на туризма, но ще изгради център, когато се изгради съответната материална база. Тогава ще започне обучение на учениците, а не защото е търсена специалност и ще започнем да обучаваме ученици. Смисълът е да имаме материална база, да имаме подготвените преподаватели и тогава да поканим учениците на мястото, където те ще получат едно достойно и добро професионално образование – не само за учащите, но и с акцент за учене през целия живот.

Арх. Красимир Пампоров „разходи“ присъстващите виртуално в бъдещия Център за високи постижения.  Той акцентира на няколко направления – създаване на приветлива среда за обученията по различните направления, което се осъществява чрез интериорни проекти, приобщаване на гаражите/работилниците/, които са в окаяно състояние, а това налага „топла връзка“ между основната сграда с работилницата и физкултурния салон, а в „топлата връзка“ всъщност ще стане английски двор и място за почивка и социализация на децата. Като цяло, решенията са в STEM направление – на модулност, функционалност и възможност в помещението да се обособяват различни зони за самостоятелна, групова работа, за презентации. Преобръща се концепцията за една ученическа стая – мястото на учебната дъска, подреждането на учебните маси, за да се „счупи“ стария модел на преподаване.

c