Петък, 29 март 2024

29.03.2024

Последвайте ни

По време на ремонта: Наематели от НЧ “Й. Йовков” в Добрич искат условия, в които да продължат работа

Твърдят, че не им е предоставена възможност да продължат работа, въпреки че впоследствие разбрали, че е имало такава

На 19.05.2023 г. беше подписан протокол за откриване на строителна площадка за изпълнение на строително-монтажни работи (СМР) по сградата на  народно читалище „Йордан Йовков 1870 г.“. Подписи положиха кметът Йордан Йорданов и Галина Велева от Националния доверителен екофонд. След това те дадоха пресконференция, заедно с изпълнителя на ремонта, „Прогрес 99“ ООД от Добрич. 

На събитието управителят на търговското дружество арх. Красимир Димитров съобщи, че търговските обекти, които са в сградата на читалището, ще преустановят дейността си по време на ремонта. „Провеждат се срещи с наемателите на обекти и е решено, че е по-удачно да се преустанови дейност временно, докато трае ремонтът, заради опасността, която строителният обект може да създаде“, каза арх. Димитров. 

Той поясни, че в проекта е било предвидено обектите да продължат работа дори в хода на строителството, като за тях да бъде направен тунел, под който да могат да минават под скелето. „Въпросът е, че това носи много рискове. Ние ще ги спасим от падащите камъни, но няма как да ги спасим от праха, шума и всичко това“, обясни арх. Димитров.

По думите му съвместно с ползвателите на всички магазини е взето решение, че е по-удачно да затворят за няколко месеца, като така облекчават работата на строителя. „По този начин ще може максимално бързо да се приключи с предната фасада и те ще могат максимално бързо да се върнат към нормалното си функциониране“, каза още той. Става въпрос за десетина търговски обекта.

С екипа на Про Нюз Добрич се свързаха наематели от читалището, които определиха като „манипулативни“ твърденията, че са водени разговори с наемателите, на които те са се съгласили да бъдат затворени, докато траят ремонтните дейности по фасадата на сградата.

Георги Касабов, ползвател на един от обектите, твърди, че при първата си среща с арх. Красимир Димитров, управител на фирмата изпълнител „Прогрес 99“ ООД, им е съобщено, че ще се наложи да преустановят дейността на търговските обекти минимум за един месец. По думите му не им е представена възможността да продължат работа.

Според Касабов има несъответствие между твърдението на инж. Пенчо Керванов, зам.-кмет на Община Добрич, че има опасност да паднат плочи, и думите на арх. Димитров от пресконференцията, че няма опасност за клиентите и търговците, които ще бъдат защитени. Той посочва, че изпълнителите не знаят по какви методи ще работят и това говори за „безхаберие и липса на координация“.

Касабов смята, че има възможност за поставяне на строително скеле, което да осигурява подход – 1,5 м на 2,2 м, към обектите. Твърди, че тъй като не разполага с подходящо скеле, изпълнителят на ранен етап е отхвърлил варианта търговските обекти да продължат работа за срока на ремонта.

По въпроса с „къртенето и свалянето на мазилката“ ползвателите на обекти са единни и нямат претенции. Единствено изразяват съмнения, дали ще се спази срокът от един месец, след като е подписан договор за 4 месеца за целия обект, а сградата е огромна.

Не е говорено с нас и именно по тази причина ние не знаем какво е становището, за което говори на пресконференцията арх. Димитров, че ние сме запознати и сме съгласни, твърди Николай Димитров, също наемател в сградата на читалището. Според него е редно да бъде предвидена компенсация за фирмите за срока, в който няма да работят. Освен компенсация за наема, който се предполага, че няма да се плати, се търси и компенсация за служителите и собствениците.

Димитров посочва, че когато по време на пандемията обектите им са били затворени, държавата е предвидила компенсации за затрудненията, които имат. Сега ситуацията е подобна и би трябвало Общината да предвиди подобни компенсации, смята той.

За липсата на среща, в която наемателите да са казали, че са съгласни да не работят няколко месеца, потвърждава и наемателят Снежина Георгиева. Тя посочва, че стоката в търговския й обект е сезонна и не може да я продаде по друго време, освен през лятото. Има нает служител и твърди, че при затваряне на обекта тя и служителят й ще останат без работа и доходи.

Георгиева счита за редно да бъде определена основна сума, примерно по 5000 лева на месец, като компенсация. Това според нея не е достатъчно, не е оптимално за всички обекти, но все пак е нещо. Тя пита също защо ремонтът не се направи на етапи – първо три магазина в края, след това други три и така до края. Това според нея ще им позволи да затворят за по-кратък период от време.

Про Нюз Добрич потърси арх. Красимир Димитров за коментар, но той отказа. Изпратихме запитване и до Община Добрич за това дали има и дали се обмислят  възможностите за изпълнение на исканията на наемателите, както и за информация относно проведените срещи. До момента отговор не сме получили.

 

c