Вторник, 27 февруари 2024

27.02.2024

Последвайте ни

Кубик вода в Добрич става 4,35 лв. от 1 януари, повишението е с над 16%

Омбудсманът остро реагира на поскъпването на водата в страната. В Разград ще струва над 6 лв./куб., в няколко областни града – над 5 лв./куб.

С над 16% се предвижда да поскъпне водата в област Добрич от 1 януари 2024 г., стана ясно на заседанието на Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР). Според Доклада за изменение на одобрените цени на ВиК услуги за 2024 г. и Проект за решение, кубик вода от 1 януари в Добрич ще струва 4,35 лв. с ДДС. Досегашната цена, която влезе в сила на 1 юни т.г., бе 3,75 лв.

От 1 януари цената на доставянето вода на потребителите ще бъде 2,955 лв./куб., отвеждане на отпадъчни води - 0,172 лв./куб. и пречистване на отпадъчни води заитови и приравнените към тях потребители - 0,498 лв./куб.

Цените на ВиК услугите за битови и приравнените към тях обществени, търговски и др. потребители са под нивото на социалната поносимост на цената на ВиК услуги, се посочва в проекта за решение на КЕВР.

В същото време Омбудсманът Диана Ковачева възрази остро срещу поредното увеличение на цените на водата средно с 15% от 1 януари догодина. Увеличението ще засегне повече от 30 населени места в страната, се посочва в позиция на институцията.

Проф. Ковачева дава и конкретни примери, където увеличението надхвърля посочените 15% - в Берковица ВиК услугите скачат с 80%, в Сливен с над 40%, в Сапарева баня с над 37%, във Видин с над 28%, Габрово с над 20%, Добрич с над 16%. 

В становището си омбудсманът подчертава, че най-висока комплексна цена на водата е предложена за ВиК Разград - 6,08 лв./куб. м, като при други ВиК оператори (Силистра, Варна, Шумен, Смолян, Търговище) цената се вдига и става над 5 лв./куб. м.

Диана Ковачева обръща сериозно внимание, че тези цени не са окончателни и домакинствата тепърва ще са принудени да отделят все повече средства, за да могат да плащат сметките си за вода, защото към това увеличение предстои да се прибави и инфлацията за м. ноември 2023 г.

„В институцията на омбудсмана през 2023 г. значително се увеличиха жалбите във връзка с лошото качество на ВиК услуги - често и продължително спиране на водата, неспазване на обявените периоди на въведени режими на водоподаване, неотстраняване на аварии в срок, лошо качество на водата след продължително спиране, слабо налягане и др.  Гражданите основателно продължават да задават въпроса – какви са ползите от непрекъснатото увеличение на цените на ВиК услугите“, пише проф. Ковачева в становището си.

Тя подчертава, че видно от Годишния доклад за ВиК сектора на КЕВР за м.г., увеличението на общите загуби във водоснабдителната система е с над 61 на сто.

Затова общественият защитник с основание пита, при така предложените цени на ВиК услугите, как КЕВР защитава интересите на потребителите – принцип, от който би следвало да се ръководи съгласно чл. 7 от Закона за регулиране на ВиК услугите.

„Увеличението, например, на цената на ВиК услугите в Сливен с над 1 лв.  спрямо действащата в момента - 2,78 лв./ куб. м, ще доведе ли до подобряване на всеобщия достъп на вода за населението в града и околните села“, пита Диана Ковачева.

Задава и друг въпрос - дали увеличението на комплексната цена на ВиК услугите в Търговище - от 5,13 лв./куб. м, ще реши проблемите с водоснабдяването в гр. Омуртаг, където хората са на драстичен воден режим и получават вода само два пъти в седмицата по 5 часа.

Според общественият защитник предложеният механизъм за определяне и изменения на цените на ВиК услугите, разработен от КЕВР през 2015 г., в сила от 2016 г., единствено постига значително повишение на цените на ВиК услугите, което обаче не се отразява в подобряване качеството на предоставянето им.

Омбудсманът е категорична, че проблемите във ВиК сектора трайно не се решават и с всяка измината година се задълбочават, което налага да се помисли за анализ и промяна в ценообразуването на ВиК услугите, в т.ч. и относно социалната поносимост.

„Определената социална поносимост на цените на ВиК услугите за 17 области е с над 10% стохастична грешка при изчисляване на годишните доходи на един член от домакинство. Това са областите: Враца - 17,3%; Ловеч - 12,6%; Монтана - 10,4%; Велико Търново - 11,5%; Габрово - 11,4%; Разград - 17,2%; Русе - 11,4%; Силистра - 11,4%; Добрич - 17,9%; Търговище - 15,9%; Шумен - 11,4%; Стара Загора - 11,8%; Ямбол - 17,4%; Кюстендил - 11,7%; Кърджали - 12,9%; Пазарджик - 12,1%; Смолян - 18,4%. По информация на Националния статистически институт, над 10% стохастична  грешка означава, че данните са ненадеждни“, обобщава проф. Ковачева.

Посочва, че в Ямбол социалната поносимост от 1 януари 2023 г. е била 5,53 лв./куб. м, при степен на грешка 15,9%, а от 1 януари.2024 г. социалната поносимост ще е 4,964 лв./куб. м, при степен на грешка 17,4%. Това е намаление на социалната поносимост с 10,31% спрямо предходната година, като това не е действителното положение на средните месечни доходи на едно лице от домакинството в област Ямбол.

Диана Ковачева е категорична, че за определяне на социалната поносимост на цените на ВиК услугите е необходимо е да се използват само и единствено статистически надеждни данни на НСИ за съответните години.

c