Водещи новини - дясно Здраве Култура Общество

2 ноември – Световен ден на витамин D

2 ноември е Световен ден на витамин D. Отбелязва се от 2009 година с цел да се подчертаят ползите за здравето от витамин D и значението на оптималните му нива.

Изчислено е, че повече от 1 милиард души по света имат ниски нива на витамин D. Това се случва, защото живеем, работим и прекарваме повече време на закрито. Витамин D е единственият витамин, който организмът може сам да образува под въздействието на слънчевата светлина.

Витамин D, наричан още калциферол, e мастно-разтворим витамин,  чиито високи дози могат да предизвикат отлагане на калций в меките тъкани, което да доведе до увреждане на бъбреците и сърдечно-съдовата система. Той е важен за растежа и укрепването на костната структура, спомага за усвояването и поддържането на подходящи нива на калций и фосфор (важен за минерализирането на костите) от организма.

Как организмът може да си набави витамин D? 

Млякото е богат източник на витамин D, както и всички млечни продукти, също и сьомгата, скаридите, яйцата, черния дроб. Той неслучайно е наричан слънчев хормон заради възможността да се образува в организма, под въздействието на слънчевата светлина. Когато ултравиолетовата светлина попада върху кожата, тя влияе на кожните клетки и превръща една форма на холестерол в тях (7-дехидрохолестерол) в холекалциферол – форма на витамин D3.

Недостигът на витамин D може да доведе до редица заболявания на костната система. Смята се, че той е от голямо значение за превенцията от някои тумори, също е способен да регулира растежа и функцията на мозъчните клетки. Витамин D е важен за имунната система и има противовъзпалително действие. Може да играе важна роля в предотвратяването на заболявания като рак на гърдата, атеросклероза, депресия, епилепсия, хипертония, остеопороза, възпаление на венците, псориазис, периодонтална болест, остеомалация.