Четвъртък, 02 май 2024

02.05.2024

Последвайте ни

В „Двореца“-Балчик започнаха Дни на италианската култура, гостува посланикът

В държавния културен институт „Двореца“ в Балчик бе дадено началото на Дните на италианската култура. На събитието по традиция присъства почетният консул на италианското консулство във Варна Антонио Таркуиньо.

Директорът Жени Михайлова поздрави гостите с „Добре дошли“ в на ДКИ „КЦ „Двореца“, който е едно специално място, както за българската култура, така и за културите на целия свят, защото основната ни роля е мост между културите. „С тази традиционна вече проява – Дни на италианската култура, искаме да покажем нашето приятелство и нашите отворени пътища между Италия и България. Две приятелски страни, които винаги носят позитивизъм“, каза тя. Припомни, че Архитектурно-парковият комплекс „Двореца“ е построен в италиански стил от двама италианските архитекти Америго и Аугустино. Повечето от движимите културни ценности са също италиански – има майолика от Флоренция, каменният мраморен трон е принадлежал на римски патриций, както и много други италиански артефакти, които са принадлежали на кралица Мария Единбург.

Михайлова съобщи, че фото изложбата „Вечната красота на Двореца“ е поканена да гостува през септември в Палермо.

Дните на Италия в Балчик бяха открити от консул Таркуиньо. Той благодари на културния център за тяхното гостоприемство, на Италианския културен институт и посолството на Италия в България. Той съобщи, че на 28 юли културният център ще бъде посетен и от новия посланик на Италия в България Джузепина Зара. Тя ще присъства на част от събитията в календара на Дните на италианската култура в ДКИ „КЦ „Двореца“.

Тази година те се провеждат със съдействието на агенция „Рекласика“ от София с присъствието на  Елена Треви и Рената Йоли.

Темата на Дните на италианската култура в „Двореца“ тази година е „Данте Алигиери – 700 години“. Изложбата е от творби не на Данте, когото всички познават с неговата поезия, а на други творци, които творят за Данте. Това идва от същността на твореца, който е известен в големи подробности, тук се търси една друга връзка – неговата заслуга по-скоро във фибософски аспект. В началото на Ренесанса личности като Данте дават началото на една нова идеология в мисълта и живота – хуманизма. Видян по различен начин от различни автори тук Данте в изображения на неговия поортрет начираме различни гледни точки на творци от различни поколенния, които познавайки творбите на Данте, а не самия него, се отнасят към неговия образ посредством представата си за неговото творчество. Това, което предават на творбите си е това, което Данте е предал на човечеството през това време. Затова са толкова различни, разнородни, стилът на изразяване е различен, както и идеята на всеки един от портретите е по своеобразен начин индивидуална. Това идва да покаже колко различен и всеобхватен е този творец.

Ето защо творците, които се опитват да пресъздадат образа на Данте в неговия портрет, са толкова различни. Изложбата дава възможност да се видят много гледни точки. Уникални плакати с дообавена реалност са част от изложбата, посветена на 700 години от смъртта на Данте. Тя може да се види чрез специално приложение на телефоните. Изложбата се показва за първи път в България

Програма от италиански автори, част от които са новатори в своята област и са оставили индивидуални следи в творчеството, които ще бъдат интересни в бъдещето. Ема и Андрея, майка и син, учител и ученик, изпълнители класическа китара. Композиторът Марио Кастелнуово-Тедеско живял в периода на фашизма, който е бил принуден да напусне страната си по политически причини и много бързо е станал водещ автор и патриарх на филмовите дейци след него. По-късно на открита сцена „Двореца“ се състоя „Оперна гала“ на Държавна опера Варна с музиката на Италия.

Представена беше и книгата на италианския поет Никола Ромито „На ръба на пътя“ – мислите на един рационален човек, който изпитва необходимост да даде воля на своята инстинктивна ирационалност мълчаливо и с проницателна циничност. Начин да видиш живота с други очи, с друга перспектива.

c