Четвъртък, 18 април 2024

18.04.2024

Последвайте ни

Драгомир Цукев за чуждоезиковото обучение - познание за езика или на самия език

Драгомир Цукев е дългогодишен преподавател по английски и френски език в България и САЩ, както в профилирани, така и във висши училища, мениджър на Езиков център към Висше училище по мениджмънт

Преводаческият алгоритъм на Facebook често ме развеселява. Опитва се да ме убеди, че Джими Хендрикс „копаел“ всичките си песни, Том Круз „имал бал“, а ако съм искал да започна нов бизнес, първо трябвало „да науча въжетата“. Разбирам, че все повече хора търсят бързи и лесни решения за преодоляване на езиковите бариери. Разбирам, че благодарение на технологичния напредък има все по-ефективни приложения в тая насока. Но езикът не е единствено код за емпирично точни съобщения. Езикът е приносител на настроения, емоции, желания. Чрез езика осъзнаваме духа на културни събития в миналото и настоящето.  A за това още няма преводачески алгоритъм и едва ли някога ще има.

И тук със съжаление трябва да отбележим, че схоластичното познание за даден език, със съответната лексика и граматика, изобщо не води до цялостност в разбирането и прилагането му. А точно това се опитва нашата образователна система от години наред: да ни запознае с езика, а не да научим самия чужд език. Така се обучават младите филолози, така се преподава, така и се оценява напредъка на учащите. Да, такъв подход би бил приемлив, ако ставаше дума за т.н. „мъртви” езици, като латински или древногръцки. Но когато изучаваме „живи“ езици като английски, френски или немски, теоретичното познание за глаголни групи, спрежения или склонения, едва ли ще ни помогнат в общуването.

Добре, а какъв е тогава работещият и смислен подход? Накратко, всичко се свежда до използването на чуждия език в ситуации, в разрешаване на прости или по-сложни проблеми, в постоянната му употреба в ролеви позиции. И ако все още не е ясно, отговорете си на простичък въпрос: Бихте ли се научили да свирите на китара, ако само ви обясняват КАК се свири на китара? Май най-добре ще се научите като свирите на китарата, нали?  Същото е и с чуждия език: Колкото повече говорите, слушате, пишете и четете на чуждия език, толкова по-добре го овладявате. И е крайно време парадигмата за чуждоезиковото обучение да се преосмисли именно в тая посока.

***

Драгомир Цукев е дългогодишен преподавател по английски и френски език в България и САЩ, както в профилирани, така и във висши училища. С редица разработки на тема „Реформа на българското образование“ , като през 2018г. представя цялостен проект за реформа на българското образование на форума „Добрич в бъдеще време“. Съавтор на успешната програма за образователна иновация приложена в ЧПГТП „Райко Цончев“ през същата година и два пъти отличен с „Грамота за принос в развитието на образованието в Добрич“. Завършва   с отличие следдипломната си квалификация „Компютърни технологии в образованието “ в Университета Сан Диего, САЩ, като още преди това е номиниран и включен в алманаха „Кой кой е сред американските учители“, в който участват до 15% от учителите в САЩ. Номиниран за „Най-добър учител“ от борда на директорите в образователния департамент на Спокейн, Вашингтон, САЩ и основател и ръководител на френския клуб към гимназия “Дон Луго”, Чино, Калифорния. Отдаден на преподаването и предизвикателствата, които „новото време“ поставя пред него, Драгомир Цукев е в основата на създаването на езиковия център. Дългогодишният му опит го превръща в иноватор, а всички негови постижения са гарант за успеха на всичко, с което се захване.

За да получите допълнителна информация за езиковите услуги предлагани в центъра и да зададете своите въпроси, използвайте следните координати:

тел. за връзка: 0885 398 645

e-mail: dragomir.tzukev@vumk.eu

facebook: Езиков център ВУМ/ Language center VUM

c