Четвъртък, 09 май 2024

09.05.2024

Последвайте ни

Първият българин в Космоса Георги Иванов е посетил Добрич, Албена, Тервел и Шабла (СНИМКИ)

На 10 април се навършиха 45 години от първия полет на български космонавти в открития космос, на 12 април (днес) 63 г. от първия полет на човек в космоса и 43 г. от първата совалка

Днес се навършват 63 г. от първия полет на човек в Космоса и 43 г. от първата совалка, а 12 април е обявен за Ден на авиацията и космонавтиката.

Само преди два дни, на 10 април, се навършиха и 45 години от първия полет на български космонавт в открития Космос. На 10 април 1979 г., в 20 часа и 34 минути московско време е изстрелян в орбита около Земята космическият кораб „Союз-33“ с международен екипаж. Командир на полета е Николай Рукавишников.

Полетът е част от програмата Интеркосмос и космонавт-изследовател е българина Георги Иванов. В програмата са предвидени посещение на космическата станция „Салют-6“ и провеждането на редица експерименти на нея. Заради авария на главния двигател на кораба е решено скачването да не се извършва и да се направи аварийно приземяване с втория двигател. Полетът продължава 1 денонощие 23 часа 1 минута и 6 секунди.

На снимката: първият български космонавт Георги Иванов, първият секретар на Окръжния комитет /ОК/ на БКП Димитър Димитров и председателят на  Окръжния народен съвет /ОНС/ Костадин Станев. Архив: Игнат Абаджиев

Проверка в Държавен архив Добрич показа, че първият български космонавт Георги Иванов няколко пъти е гостувал в област Добрич, тогава Толбухински окръг.

Още преди да полети в Космоса, но вече записан като космонавт във втората група от програмата Интеркосмос, Иванов посещава Толбухин през 1978 г. С него са Николай Рукавишников и Александър Долуда - ген. консул на СССР във Варна, като се срещат с ръководители от Толбухински окръг.

Малко след полета в Космоса Георги Иванов и капитанът на Союз-33 Николай Рукавишников започват обиколка на Българиия. На 27 юли 1979 г. посещават окръг Толбухин, като гостуват в град Толбухин (дн. Добрич), курортен комплекс Албена и град Шабла, впечатлени са от региона и от гостоприемството.

Посрещнати са от първия секретар на Окръжния комитет /ОК/ на БКП Димитър Димитров и председателя на  Окръжния народен съвет /ОНС/ Костадин Станев. Запечатани са заедно в снимка на фотографа Игнат Абаджиев. В Държавния архив се пазят негативи и от фотографии за посещението им в обувния завод "Добрич".

Снимка от посрещане на космонавтите Николай Рукавишников и Георги Иванов в Толбухин (Добрич). 27 юли 1979 г. Архив: Атанас Пеев

През 1981 година космонавтите Георги Иванов и Николай Рукавишников отново покещават град Толбухин и курортен комплекс "Албена". Срещнали са се с ръководните кадри на града и с обществеността.

Друга снимка от периода показва среща между Георги Иванов и добруджанската поетеса Елка Няголова. Снимката е от 1984 година и е направена в к.к. “Златни пясъци”.

Снимка на първия български косминавт Георги ИВанов и поетесата Елка Няголова от 1984 г. в к.к. Златни пясъци

През същата 1984 година Георги Иванов и полския космонавт Хермашевски посещават Единно средно политехническо училище "Йордан Йовков" - Тервел.

В полета си от 10 април 1979 г. Георги Иванов обикаля планетата цели 31 пъти и прекарва в Космоса 1 ден, 23 часа и 1 минута.

През годините и други космонавти, сред които Валентина Терешкова и Александър Александров, са посещавали областта.

Посещение на космонавтите Георги Иванов и Николай Рукавишников в Толбухински окръг