Петък, 26 април 2024

26.04.2024

Последвайте ни

Родители от община Тервел участват в образованието на децата си

Продължава изпълнението на проект „Интеграционни мерки за подобряване на достъпа до образование и социално-икономическа интеграция на уязвими групи в община Тервел” с ръководител Василка Йоргова. Дейност 9 от проекта има за цел да привлече родителите за участие в образователния процес чрез организиране на различни по вид прояви в училищата и в детските градини. Тържествата са с фокус върху придобитите от децата знания както в учебния процес, така и в допълнителните часове по български език. Сценариите, организацията и провеждането на тържествата са задължение на партньора на Община Тервел – ДГ "Здравец".

Две съвместни събития се проведоха преди дни по проекта в ДГ „Здравец” в Тервел” и в ДГ „Слънчице” в с. Орляк. На тях присъстваха родителите на децата, учители и директорите. Целта на проявите бе да се демонстрира възможността за създаване на благоприятна образователна среда за децата билингви. Поставената цел насочи внимание на учителите към формулиране на следните задачи: 1. Използване на различни комуникативни форми на работа за овладяване на говорим български език, на умения и компетентности за участие в речево общуване. 2. Създаване на положителна атмосфера за общуване. 3. Активно включване на семейството в обучението, чрез съвместни практически дейности на деца и родители.

По време на тържествата акцентът бе върху обучението чрез игра. Включени бяха много и разнообразни сюжетно-ролеви и подвижни игри, игри-инсценировки, дидактични и музикални игри, броилки, гатанки, стихчета, приказки и песнички. За преодоляване на притеснението децата от двете детски градини преминаха през тунела на приятелството. Народните игри ”Балонът се надува”, ”Котка и мишка”, ”Спи, сиво зайче” и други се играха с голям интерес. Децата изпълняваха текста и движенията, свързани с него. С музикалната игра ”Хоки-Коки” вниманието на малчуганите бе насочено към ориентиране в пространството и правилно звукопроизношение. Много интерес и емоции предизвика играта „Вълшебната торбичка”. Тя раздвижи сензорните усещания на децата и умението да отговарят на въпроси с прости разширени изречения. Момичетата и момчетата с интерес опипваха скритите в торбичката предмети, назоваваха ги, описваха характерните им особености като цвят, форма, материала, от който са направени и други. В тази игра с голямо желание се включиха и родителите. Надпреварваха се да покажат кой ще познае повече предмети. Подреждането на пъзел от приказката ”Дядо и ряпа” спомогна за засилване наблюдателността на децата и развиване на фината моторика на ръцете. В тази игра се включиха и родителите, но за да стигнат до пъзела те трябваше да преодолеят няколко препятствия. Малчуганите ги насърчаваха и в някои случаи им помагаха. Песента за буквите огласи залата. След това всяко дете откри първата буква на своето име и произнесе нейното звучене. В играта „Кажи дума със звука...” те измисляха думи, а родителите им съставяха изречения с тях. Интересно и забавно беше и в приказния свят, в който откриваха героите от познати приказки. Пред всички оживяха епизоди от приказките ”Дядовата питка”, ”Косе-Босе”, ”Трите прасенца” и други. Децата като истински артисти използваха подходящи интонация, мимики и жестове. Надпреварваха се да рецитират любими стихчета, да пеят песни и отгатват гатанки.

Малчуганите от двете детски градини станаха приятели. Те се научиха да се справят заедно с поставените задачи, да се съобразяват един с друг.

През тези два дни на съвместна работа децата затвърдиха много типови фрази, усвоиха много речеви модели, които със сигурност ще използват в подходящи езикови ситуации. Повиши се самочувствието и увереността им, че могат да се справят сами. Допълнителното обучение на деца, невладеещи български език, ще помогне за даване на равен старт и успех в училище, а включването на родителите в процеса на обучението - да се изгради среда на съпричастност, доверие и толерантност.

c