Четвъртък, 25 април 2024

25.04.2024

Последвайте ни

Отговори от Община град Добрич за санирането на жилищния сграден фонд

Отговори от Община град Добрич на въпросите, които наши читатели поставиха във връзка с новата програма за саниране по процедура BG-RRP-4.023 – Подкрепа за устойчиво енергийно обновяване на жилищния сграден фонд – етап 1“ по ПВУ :

Какви средства са предвидени за Oбщина Добрич според програмата? Как ще бъдат разпределени?
Процедурата не предвижда директни средства за Община град Добрич или за която и да е община. Общият размер на средствата за тази процедура (за Етап 1) е в размер на 1 129 881 600 лева с включен ДДС. Дейностите по настоящата процедура се осъществяват на територията на цялата страна, в 28 области и 265 общини. Водещият партньор на предложението за изпълнение на инвестицията, какъвто се явява Община град Добрич, не може да получи финансиране надвишаващо 30 000 000 лв. Всяко предложение за изпълнение на инвестиция ще бъде оценявано съгласно публикуваните критерии наред с всички останали, постъпили в посочения срок за кандидатстване. Предложенията, получили минимум 72 точки на критерии за оценка на качеството, се класират в низходящ ред съобразно получената оценка, като за финансиране се предлагат всички предложения по реда на класирането до покриване на общия размер на бюджета по процедурата. В случай, че за дадено предложение е достигнат максималния размер на средствата, които могат да бъдат предоставени на Водещия партньор, то предложението се поставя в резервния списък и не се предлага за финансиране.

Само големите блокове (от типа кубинки) ли ще бъдат включени в безплатното саниране, или и старите панелни сгради ще имат някакво предимство?

Допустими за финансиране сгради са всички многофамилни жилищни сгради (броят самостоятелни обекти на които са най-малко четири и принадлежат на повече от един собственик), които се управляват по реда на Закона за управление на етажната собственост (ЗУЕС) и са проектирани преди 26 април 1999 г. Сградата следва да е жилищна и да е предназначена за постоянно обитаване, в която най-малко 60 на сто от нейната разгъната застроена площ се заема от жилища (съгласно § 5, т. 29 от Допълнителните разпоредби на ЗУТ).
Критериите за оценка на качеството, които са част от Насоките за кандидатстване, дават предимства по много признаци, като някои от тях са:

  • „Целесъобразност на инвестицията за енергийна ефективност като разгъната застроена площ на сградата/блок-секцията/групата от блок-секции“ (сгради с РЗП по-голяма от 5 000 кв. м. получават най-много точки);
  • „Ниво на ангажираност на членовете на ЕС в СС към изпълнението на проекта“ (Собствениците на > 95% от идеални части от общите части на ЕС членуват в СС и са подкрепили изпълнението на проекта при гласуването на общото събрание);
  • „Ефективност на инвестицията за енергийна ефективност като отношение на необходимата инвестиция в лева към количеството спестена първична невъзобновяема енергия в kWh на годишна база – лв. /kWh/г.“ (изчислява се като се раздели общата стойност в лева на проекта (обща стойност на БФП) на очакваното количество спестена първична невъзобновяема енергия в kWh/год.).

Вярно ли е, че не се предвижда да се санират покриви, или става дума за спекулация?
Ремонт на покрив (скатен или плосък покрив) е допустима дейност, който може да включва дейности по възстановяване на покрития, хидроизолация, обшивки, водоотвеждаща система само при предписана в енергийното обследване енергоспестяваща мярка „Топлоизолация на покрив“;

Сдружения на собственици, подали заявления за интерес и финансова помощ по Националната програма за енергийна ефективност в многофамилни жилищни сгради, не успяха да се възползват, тъй като ресурсът не достигна. Те ще ползват ли предимство при кандидатстване по настоящата процедура или ще трябва да подадат всички изискуеми документи?

Сдруженията, подали заявления за интерес и финансова помощ по Националната програма за енергийна ефективност в многофамилни жилищни сгради, не се ползват с предимство при кандидатстване по настоящата процедура.
При кандидатстване с предложение за изпълнение на инвестицията се предоставя документ за регистрация на сдружение при условията и по реда на Закона за управление на етажната собственост и доказателство за вписване в публичния регистър на съответната община/район и в регистър БУЛСТАТ. Ако в предмета на вече учредено сдружението на собствениците е цитирана разпоредбата на чл. 25, ал. 1 от Закона за управление на етажната собственост, не е необходимо членуващите в сдружението да предприемат действия по регистрация на ново сдружение или по изменение на предмета на дейност. Ако възникне промяна на някои от вписаните обстоятелства относно сдружението (наименование, адрес, срокът, за който е учредено, предметът на дейност, представените идеални части в сдружението, имената и адресът на членовете на управителния съвет (управителя) или начин на представителство), редът за вписване на новите обстоятелства е уреден в чл. 9 и чл. 10 от Наредба № РД-02- 20-8 от 11 май 2012 г. за създаване и поддържане на публичен регистър на сдруженията на собствениците в сгради в режим на етажна собственост. В случай на вече учредено сдружение, членовете му следва да проведат общо събрание, в чийто дневен ред да бъде включена точка за вземане на решение за кандидатстване за обновяване по процедура „Подкрепа за устойчиво енергийно обновяване на жилищния сграден фонд – Етап I“.

c