Бизнес Водещи новини

Войната в Украйна вече има драматични последици за “Металагро” Добрич

Найден Йосифов, изпълнителен директор на “Металагро” – гр. Добрич:

Каква беше 2021 г. за компанията, как се развиха продажбите на земеделска техника, срещнахте ли трудности?

– Миналата година за нас беше добра, с добри продажби. Трудностите ни произтичаха от отсъствията на много работници главно поради карантина заради контакти с ковид болни. Имахме хора здрави и в добро състояние, които бяха с по 45 дни болнични.

Извън COVID-19, както обикновено, за нас проблем е вносът на селскостопанска техника, обмитена на нереално ниски цени, от Турция и от Украйна и както винаги през последните 5-6 години – вносът на хедери от Италия. Наблюденията ни показват, че италианските фирми се възползват умело от политиката на ЕЦБ и на местните търговски банки в Италия и не си обслужват кредитите. Така могат да си позволят да продават продукцията си дори под себестойност.

Как войната в Украйна променя пазара на агротехника в България?

– За нас войната на Русия в Украйна вече има драматични последици и постави под въпрос по-нататъшното съществуване на дружеството в сегашния му вид и структура. Украйна беше най-големият пазар за хедери. От 2016 г. досега успяхме да влезем на този пазар и да утвърдим марката си – “Металагро” стана синоним на качествен и желан хедер от украинските фермери.

През 2021 г. основният ни проблем беше липсата на достатъчен капацитет да изпълним поръчките. Наложи се да сторнираме с 50% заявките на вносителите на наши хедери там. През тази година преди войната за първи път се наложи да възлагаме част от дейността си на подизпълнители в България.

В момента украинският пазар за нас съществува между 40 и 50% от обемите спрямо 2021 г. Но прогнозите ни за 2023 г. са много лоши – войната в Украйна блокира износа ни за Казахстан. Първо – има огромни трудности при преминаване на полско-руската граница за влизане в Русия дори на транзитни превози. И второ – поради изключително рисковото преминаване и огромните опашки автомобилният транспорт поскъпна в пъти. Това оскъпява нашите хедери до стойности, които ги правят непродаваеми в Казахстан. Имам данни, че за наши италиански конкуренти е бил организиран контейнерен транспорт с разтоварване на иранско пристанище. Ние сме средно предприятие и не можем да си позволим подобна организация.

Как се отразява инфлацията на продажбите?

– Свръхнегативно, основният удар е, че падна покупателната способност, която осигуряват изплащаните от дружеството работни заплати. За нас разходите за заплати се увеличават, отделно растат разходите за горива, електроенергия, газ, хранителни продукти. Покачват се цените на материалите, някои доставки се бавят с месеци и това обърква и нашите графици на производство.

Неблагоприятен ефект за нас има и вносът на украинско зърно у нас. Подкрепяме недоволството на българските фермери. Този внос спря очакваното от фермерите поскъпване на зърното и те промениха инвестиционните си нагласи.

Как се развива пазарът през тази година?

– Динамично. С огромен внос от Турция и от Украйна. Трудностите на българския пазар се опитваме да компенсираме с увеличени продажби в Румъния и за първа година – в Сърбия.

Нашите наблюдения показват, че част от българските фермери насочват основните си инвестиции в земя, торове и препарати и по-малко в селскостопанска техника. Вероятно това е техният начин да предпазят средствата си от инфлацията.

Източник: “Капитал”

Снимка: Sinor.BG

Related Posts

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.