Петък, 29 март 2024

29.03.2024

Последвайте ни

В стъкло и арки била четирилистната църква в античния град Залдапа край Крушари

С изненадващи разкрития приключиха археологическите разкопки на античния град Залдапа край Крушари. Проучваната четирилистна църква е била цялата в стъкло и арки, което е в разрез с каноничната архитектура. Кой и защо си е позволил такъв разточителен строеж във времена, в които се строят крепости?

Залдапа като че ли не можеше да изненада повече с великолепието и лукса на църквите си. Но археологическите проучвания сега вдигнаха за пореден път летвата с невероятния замах и лукс в смутния 6-и век. Залдапа отново остави учените пред голяма въпросителна - защо са строили толкова величествена четирилистна църква извън времето и мястото си.

Това е 6-ата църква на античния град и от първата копка археолозите разбрали, че ще се изправят пред нещо коренно различно.

"Централният вход е от запад към притвора. Тук е била закотвена касата на вратата, с необикновено широк вход, бих казал направо триумфален вход", обяснява проф. Георги Атанасов – ръководител на археологическите проучвания.

Църквата е строена в началото на 6-и век – време белязано от великото преселение на народите и стотиците нашествия по нашите земи. Издигната е от пепелта, между две унищожителни атаки. Навсякъде строят крепости, а тук се издига стъклен храм.

"Такова голямо количество стъкло, ние не сме попадали – вече имаме хиляди фрагменти. Значи църквата е горяла много силно. Стъклото е силно оксидирано. Трябва да е била окъпана в светлина, множество арки са ѝ придавали усещане за ефирност", казва още проф. Георги Атанасов.

Предполага се, че поради голямото наличие на тухли, е имало много арки, добавя Доц. Албена Миланова.

Подобно изящество и ефирност би било странно да е покрито с покрив. И археолозите имат вече доста основания да са по-сигурни – църквата е била куполна. И само срутването на подобна тежка и голяма конструкция би обяснило какво прави част от амвона на метри от центъра разхвърчало се при рухването на купола.

Амвонът в центъра на четирилистната църква също впечатлява с размерите и великолепието си.

"Амвонът е огромен за мащабите и размерите на църквата. Той заема близо една трета от вътрешното храмово пространство. Открили се от него почти всички детайли. Мраморът е от Константинопол, поръчан, доставен с цялото оборудване. Имало е претенция за голяма пищност и лукс – факт", обясни доц. Албена Миланова.

Подът е бил покрит с красиви мозайки – също знак за престиж и богатство. Но въпреки пищността на храма, пространството, в което може да влязат хора, е твърде малко. Което кара археолозите да допуснат още една вероятност

"Обсъждаме една друга възможност. Горе да е имало балкони. Жените, според практиката, най-често се настаняват горе, на балконите", уточни проф. Атанасов.

След като събират фактите, учените се изправят пред нови въпроси. Тетраконхални църкви обикновено се издигат над гробовете на светци – по-ранна традиция. Тук обаче няма подобни сведения.

При толкова много изключения остава въпросът – кой е построил тази ефирна и стъклена църква? Извън времето и традициите, кого трябва да впечатли? За да се доближат до отговора, археолозите се обръщат към времето и познатата история на 6-и век.

Източник: БНТ

c