Петък, 29 март 2024

29.03.2024

Последвайте ни

Деница Сачева, ГЕРБ: Заради предишните управляващи след 1 октомври ще има много недоволни хора без промени в пенсиите

Деница Сачева е народен представител от 45-ото, 46-ото и 47-ото Народни събрания, бивш министър на труда и социалната политика, областен координатор на ГЕРБ-Добрич

Кризата в енергетиката и многото неизвестни около доставките на газ касаят всички граждани. Каква е позицията на ГЕРБ – със или без Газпром, трябва да се решава кризата с газа?

Ние ясно заявихме нашата позиция и казахме, че сме за 100% диверсификация от „Газпром“. Дори председателят на нашата партия поиска всички партии, които са „за“ диверсификация, да подпишат общ документ или да приемат закон. Правителството на „Продължаваме промяната“ остави сектор „Енергетика“, в, може би, най-тежката криза. И съответно доставките от природен газ, както всички знаят и усещат в момента, са под огромен риск. Това е риск, който ще постави на изпитание както българския бизнес, така и битовите потребители през зимата.От наша гледна точка това, което със сигурност трябва да се направи, е колкото може по-бързо да бъде обявен международен търг за дългосрочни доставки на втечнен природен газ. Публичен и прозрачен, с конкурентни цени. Само това би решило проблема за следващите години. С танкер по танкер, както „Продължаваме промяната“ започнаха да решават кризата естествено, че не можем да имаме дългосрочно решение и добри условия. Друг е въпросът дали те не участваха в създаването на кризата, за да върнат посредниците обратно и да купуваме отново от „Газпром“, само че с почти 30% по-скъпо.

Кои сектори на обществения живот ще са най-потърпевши от енергийната криза и високите цени на горивата? Има ли опасност образованието да премине отново на дистанционно обучение заради невъзможност да се отопляват училища и детски градини? Успя ли служебният кабинет да обезпечи с отопление за зимата социално слабите слоеве?

Всички, които са на газ, ще бъдат потърпевши, защото или ще има недостиг на газ, или ще има газ, но на много високи цени.  Да няма газ   най-лошият вариант. Със сигурност трябва да има компенсации за всички публични институции, в т.ч. училища, лечебни заведения, религиозни храмове, детски градини. Културните институции също са изключително застрашени, защото имат хроничен недостиг на бюджет. Всички те трябва да получат компенсации, така че да могат да посрещнат високите цени на газа. Всички училища в Добрич са на газ и се надявам да не се стигне дотам, че да се провежда онлайн обучение заради липса на отопление. Ще настояваме за компенсации, така че още до края на годината да получат допълнителни бюджети, за да могат да посрещнат тези разходи. Що се отнася до отоплението за зимата за социално слабите, искам да обърна внимание, че именно по предложение на ГЕРБ и лично мое бяха увеличени средствата за помощи за отопление с 50 милиона лева в актуализацията на бюджета. По този начин ще има възможност да се разшири кръгът от хора, които ще получават помощи за отопление, както и да се вдигне размерът на помощта.

Като един от големите си успехи управлението на Кирил Петков и „Продължаваме промяната“, както и БСП, сочат увеличените пенсии. Доколко реално е това? Всъщност пенсионерите  в България ще посрещнат ли зимата с по-високи доходи?

Всичко, което се случва с пенсиите през последната година ни отдалечава от модела на солидарност в пенсионната система. На практика прави така, че в бъдеще пенсионната система ще бъде по-дисбалансирана и нестабилна. Добавките, които бяха включени в пенсиите, са пари, за които няма реален осигурителен принос. И по този начин беше направен дисбаланс, така че все повече и повече пенсионната система ще бъде зависима от данъци и осигуровки. Още по време на приемането на тези решения ясно казахме, че за тях няма предвидени средства за следващите години. За тази година направеното струва 1,2 млрд. лева, за догодина разходите се увеличават с 3,7 млрд. лева, а за 2025 г. с 4,2 млрд. лв. През следващите 2-3 години което и правителство да е на власт, ще бъде изправено пред голямата дилема дали да вдига данъци и осигуровки или да взема още заеми, за да може да изплати всичко, което беше направено. Нека да обърна внимание, че ГЕРБ стартира своето управление с  минимална пенсия от 161,38 лв. през 2017 г. и достигна 300 лв. в края на управленския мандат. Т.е., за 4 години увеличихме минималната пенсия с близо 86% без това да води до нарушаване на солидарността и финансовата стабилност на пенсионната система. А добавките от 50 лева бяха въведени от ГЕРБ и ние бяхме за тяхното запазване, включително и в увеличения до 60 лв. размер. Но, не да бъдат част от пенсиите, защото срещу тях не стои осигурителен принос. Да се плащат толкова дълго колкото е необходимо за посрещане на последиците от инфлацията и увеличените цени на енергоносителите. Това, което предстои да се случи от 1 октомври,  ще засегне само 717 000 пенсионери от общо над 2 млн.  и ще  има много недоволни хора, чиито пенсии няма да се променили след 1 октомври. Същевременно, ще има такива, които са с нисък осигурителен принос в системата, но са получили по-високи увеличения. Всичко това води до сериозен хаос в тази система и демотивация у работещите хора и хората, които трябва да плащат осигуровки. Ключовото за тази система е солидарността и да се следва принципът принос-полза – колкото повече си плащал, толкова повече да получаваш. В момента, ако не се предприемат спешни мерки, с които пенсионната система да се върне обратно към тези основни принципи на солидарност и принос-полза, само след няколко години нещата няма да изглеждат добре. 

Едно от нещата, за които укоряваха управлението на ГЕРБ, беше изразходването на много пари за ремонт и изграждане на пътища. Следващите два кабинета стопираха тези процеси. Именно парите за пътища бяха и в основата на раздора между ИТН и ПП. Какви ще са последствията от това?

Последствията вече ги виждаме. Те започват да се измерват и в човешки животи. Това беше стратегическа щета – да се спре напълно пътното строителство и поддръжката на пътища. Виждаме, че сега служебното правителство е възложило зимната поддръжка, но на три пъти по-високи цени. За област Добрич имаше 7 подготвени проекта за 7 пътни отсечки – общо 80 км. (фар Шабла – с. Българево, околовръстен път на гр. Добрич, гр. Каварна – с. Българево, гр. Ген. Тошево – ГКПП Кардам, гр. Добрич – КК Албена , гр. Тервел - с. Честименско – граница с обл. Силистра и Добрич-Житница).  Всички бяха възложени. По някои от тях имаше възможност да се започне работа веднага, но те също попаднаха под  решенията на „Продължаваме промяната“. На практика, това, което трябва да се направи, е незабавно да бъдат възстановени тези договори, защото всички одити до момента показват, че са законосъобразни и са действащи. Инхаус процедурите не само не са незаконни, но са и част от европейското законодателство.  Лошото управление на пътищата  стана и една от причините за падането на кабинета. Видяхте взаимните обвинения в корупция и то от хора, които твърдяха, че имат нулева толерантност към корупцията.  

Според Вас има ли опасност кризата с бежанците от Украйна през есента и зимата да се задълбочи или повечето от тях ще предпочетат да напуснат България?

Трудно ми е да прогнозирам как ще се развие войната в Украйна, но със сигурност ще продължи да има поток или от бежанци или от мигранти, когато войната свърши. Ще има известен период, в който Украйна няма да се възстановява толкова бързо. Вероятно много хора ще търсят начини за препитание извън нея. Така че, движението на хора ще продължи със сигурност. Движението на бежанците също беше една от областите, в които предишното правителство се провали. Първоначално всички бяха настанени в хотели и тръгнахме с програма повече за подкрепа на туризма, отколкото в помощ на бежанците. След това се чудехме как в курортни населени места ще се търси начин за тяхната интеграция, не само от гледна точка на работата, но и за  училище на децата,  детски градини, медицинско обслужване и т.н. Програмата в помощ на хотелиерите ще действа до 30 септември, очаква се до 31 август да се публикуват нови условия. Но, какви ще бъдат те все още не се знае, нито за какъв период от време ще бъдат. Защото ще бъдат с национални средства. Това е една несигурност както за самите бежанци, така и за хората, които работят с тях. От програма „Солидарност“ към Агенцията по заетостта са се възползвали едва около 300 украинци за района на Добрич, които са намерили работа. Тя всъщност трябваше да направи така, че над 5 000 украинци да намерят препитание в България, като се осигуряват заплатите и осигуровките за 3 месеца, включително и режийни разходи за наем, ток, вода, интернет на тези, които искат да се интегрират. На практика обаче не се работи с бежанците за тяхната интеграция - да намерят работа в България, да могат да започнат да учат български, децата да бъдат интегрирани в образователната система. По-скоро в момента се търси палеативен начин да бъдат настанявани и изхранвани, но в никакъв случай не говорим за качествена, сериозна програма за тяхната интеграция. Нека да видим какви са разликите. Защото ние правим тази програма „Солидарност“ за работа, но я планираме за 5 000 украинци, а в Полша, въпреки ниската безработица, те успяха да интегрират 440 000 украинци на пазара на труда. Виждате за каква разлика в мащаба става въпрос. Това означава, че нещо не е както трябва и точно тази политика за интегриране на украинските бежанци в страната определено не е дала добър резултат. А и много от украинците, които влязоха в България, вече не се намират на територията на страната.

c