Петък, 29 март 2024

29.03.2024

Последвайте ни

Нов образователен модел стартират в Добрич ЧОУ „Мария Монтесори“, гимназия „Райко Цончев“ и ВУМ

„Училището следва детето“ е принципът, по който е изградена образователната схема „4/6/4“

На приемствеността в съдържанието, методиката и смисъла на образованието залагат ръководствата на ЧОУ „Мария Монтесори“, ЧПГТП „Райко Цончев“ и Висшето училище по мениджмънт. От новата учебна година образователните структури ще налагат нов образователен модел под мотото „Училището следва детето“. Моделът се фокусира върху 11 и 12 клас чрез обучение в образователни комплекти от учебни предмети, съответни на учебните дисциплини във ВУМ. Всеки образователен комплект обхваща профилирани учебни предмети в гимназията, които са задължителни и избираеми. Такива комплекти в гимназиалния курс са например „Предприемачество и кариерно развитие“, „Управление на предприемаческата дейност“, „Управление на проекти“, които съотвестват на учебната дисциплина „Предприемачество и управление на проекти“ във ВУМ. Оценките в гимназията по тях ще се зачитат като изпити във ВУЗ, а завършилите 12 клас ще получават още в гимназиалния курс около 40 кредита по учебния план за висше образование. Така студентите в бакалавърска степен в съответната специалност във ВУМ ще могат да се дипломират в съкратен срок - само в рамките на година и половина или две години, разказаха ректорът на ВУМ доц. Тодор Радев, преподавателят във Висшето училище проф. Димитрина Каменова и директорът на гимназия „Райко Цончев“ и училище „Мария Монтесори“ Надежда Иванова.

От миналата година ВУМ предлага обучение и в педагогически специалности, информира проф.Каменова. Целта е да се отговори на глобалните нужди на бизнеса. Особено атрактивни за кандидат – студентите са специалностите „Педагогика на обучението по хотелиерство и ресторантьорство“ и „Педагогика на обучението по икономика и мениджмънт“.

Около 80% от учениците в ЧОУ „Мария Монтесори“ продължават обучението си в гимназия „Райко Цончев“, съобщи директорът на учебните заведения Надежда Иванова. По думите й възпитаниците на „Монтесори“ имат друг тип самочувствие, подплатено от реалната им самооценка. Те са свикнали с правилата, с начина на общуване и преподаване и предпочитат да останат в тази среда. Основен принцип в педагогиката на Монтесори е, че „Учител е детето“. Методът на обучение цели да създаде независими, креативни, мотивирани млади хора, които да променят света, за разлика от класно – урочната система, създадена от преди 200 години и непроменена оттогава, припомни Надежда Иванова.

„Идеята е не детето да бъде хвърлено в системата и тя да го формова, а системата и училището да следват детето и интересите на семейството“ – категорична е директорът на училище „Монтесори“ и гимназия „Райко Цончев“. С тази цел е разработена работеща образователна схема „4/6/4“, където четирите години от началния етап на обучение се следват от шест години, които са втората част на началното образование, т.е. прогимназията и първата степен от гимназиалното образование, а последните четири години са втората степен на гимназиалното образование и първите две години от висшето образование. Намерението е да има много плавен преход за детето от едното училище в другото и приемственост в съдържанието и методиката на образованието.

c