Водещи новини Добрич Общество

Граждани на Добрич настояват Общината да ги спаси от тормоза на строителен склад

Живеещи по улиците „Бяла река“ и „Гороцвет“ в Добрич настояха Общината да предприеме мерки и да ги спаси от тормоза, на който са подложени вече година, след като общински терен е предоставен под наем на фирма за строителни материали

Дружеството е поискало от Общината да наеме въпросния имот, който се намира в жк. Балик. След проведения търг го печели и през юли 2021 г. сключва 10-годишен договор с Община град Добрич с предмет „складиране на стоки“.

От тогава живеещите в района са подложени на почти 12-часов шум от товаро-разтоварните дейности, на вибрации и прах от движението на камионите на фирмата. Споделят, че техниката на фирмата от 7,15 до 19 часа товарят и разтоварват строителни материали. Децата нямат къде да играят, а живеещите в квартала се опасяват, че скоро къщите им ще започнат да се напукват.

Многократно са подавали сигнали до Общината, като първият е от 13.09.2021г. Проверки на РЗИ са установили завишени нива на шум в района, но не са предприети действия за решаване на проблема, група съкварталци поставиха проблема и пред Общинския съвет.

„С тази фирма съжителстваме вече 20 години. Досега не сме се оплаквали от нея, както и тя от нас.  Фирмата е строителна и след като направи търговски център със съответните паркинги, нямаше място за нейните строителни материали и тя ги изнесе към квартала, на място, предоставено от Общината“, разказа Живка Цветанова. „С това започнаха нашите проблеми. Двете улици са много мънички, а сега по тях тръгнаха големи камиони, които предизвикват вибрации и шум. Има участък, където няма улица, а само чакъл, от което се вдига и много прах. Поради това вече стана много трудно да се живее в нашия квартал. Имаме много дечица, които в момента няма как да излязат да играят, защото тези големи камиони постоянно минават по двете улици, които не са пригодени за това. Не смятам, че в един жилищен квартал трябва да има строителни складове“, заяви тя. И припомни, че има индустриални зони в града, където е мястото на такива дейности. „Ние живеем в кариера, постоянно се изсипва чакъл,  разтоварва се пясък“, добави Живка Цветанова.

Стела Василева обясни, че след като през юли миналата година фирмата е преместила складирането на строителните материали на терена, близо до двете улици, се работи  от 7,15 до 19 часа, без почивен ден, дори и по празниците.

„От юли миналата година ние изобщо нямаме почивен ден. Дадоха ни почивка само на Великден и на 1 май, за да си спомним какво беше преди. Въпросната фирма създава един непоносим шум от постоянното преминаване на тежкотоварни машини – до 50 тона, които идват да разтоварват чакъл, пясък. Мотокари постоянно влизат да товарят палети с керемиди, тухли и т.н.“, разказа жената. „Жилищата ни са засипани с прах. Живеещите по Гороцвет се притесняват, че ще се стигне до напукване и падане на някои къщи, които не са толкова стабилни и големи“, добави Василева.

Според протоколите на РЗИ от направените замервания на шума са установени наднормени нива на шума в прилежащата жилищна зона, измерени на терен, на 2 м от жилищните сгради. Отчетени са нива на шума 61 dBA и 60 dBA, при норма 55 dBA. Според измерванията, извършени от РЗИ, източниците на шум са товаро-разтоварни дейности, извършвани с техника на Складова база, стопанисвана от фирмата.

„И това е под терасите на жилищата ни. От тогава досега Общината не е предприела нищо.  Алармирахме, че се разбива пътят, а от там минават и тръбите за газта. Сигнализирахме, че въпросната строителна фирма е завзела част от парка, което отново  не се вземате под внимание“, каза Василева.

„Въпреки всички подадени жалби и кореспонденции с общината от септември 2021 г. до март 2022 г., до момента договорът за наем с въпросната строителна фирма не е прекратен“, каза адвокатът на съкварталците Зорница Михайлова, която е бивш общински съветник. Тя посочи, че на свое заседание на 25 март 2022 г. Постоянната комисия „Управление и разпореждане с общинската собственост” e предложила на общинската администрация  договорът да бъде прекратен, да направи проверка във връзка с използването на част от парк, както и да се вземат предвид всички констатирани нарушения от други държавни инстанции. „Но до ден днешен прекратяване няма“, каза Михайлова. Тя счита, че има всички законови основания за прекратяване на договора. „Има достатъчно доказателства, че имотът не се използва по предназначение, констатирано е многократно завишение на шума над нормата“, заяви тя.

Кметът Йордан Йорданов обясни, че още след получаването напървия сигнал е разпоредена проверка на място, като се извършат замервания на шум и прах.

„Във връзка с решението на ПК по общинска собственост бяха изпратени писма до РЗИ и РИОСВ, съответно за измерване на шум и фини прахови частици за въпросния имот и дейностите, които се правят“, заяви заместник-кметът Пенчо Керванов.   

„Имахме нужда компетентни органи да установят всичко това, което вие разказвате. Не можем само на добра вола и на разказите на хора да тръгнем да прекратяваме договор. Трябваха ни официални документи, с които вече се сдобихме. Виждаме, че нивата на шум са завишени. За съжаление, нива на запрашеност не са установени. Издаденият от РИОСВ протокол казва, че не се установява запрашеност“, посочи зам.-кметът Елка Димова.  

Според живеещите в квартала замерването на замърсяването на въздуха е извършено след дъжд, без да присъствал човек от квартала.  Кое ни гарантира, че тази проверка е адекватна, контрираха живеещите. Те питаха също не е ли нарушение на закона вдигането на шум във времето 14 до 16 ч.

 „Това са специализирани държавни контролни органи, които извършват замервания по тяхна методика и ние, администрацията, нямаме никакво касателство. Те са компетентните, които издават предписания и актове, наказателни постановления, те затварят. Въз основа на констатираните нарушения те трябва да предприемат съответните санкции към нарушителя, не Община град Добрич“, коментира Пенчо Керванов недоумението на съкварталците, че РИОСВ не са отчели прахово замърсяване.

„Има закон, който трябва да се спазва. Едностранно не се прекратява договор с решение на кмета или някой друг. Има юридически процес, който трябва да се извърви. Защото едностранно прекратяване на договора би довело до страшно много – на първо място можем да бъдем осъдени, на второ място – неустойките, които ще се платят. Затова трябва да се намери решение някъде по средата“, каза Йордан Йорданов. Увери, че ще се поиска контролните органи да извършат проверки, които да са много по-чести, за да може реално да се установи наличието на шум и прах.

Кметът съобщи, че се обсъжда възможност наемателят да бъде обезщетен като му се предостави друг общински имот в близост. „Не искаме Общината да пострада, но и да защити интереса на гражданите. Каквото и да ни вменявате, всичко това го правим за гражданите“, каза Йорданов. По думите му, теренът е бил занемарен, когато от фирмата поискали да го наемат. „Беше решено от Общински съвет, беше пуснат на търг и беше спечелен от човека, който е дал най-висока цена. Теренът беше отдаден под наем с идеята да се разчисти“, посочи кметът.

В отговор на поставени въпроси заместник-кметът Елка Димова съобщи, че Общината е дала разрешение на наемателя да извършва подобрения в имота, които са на стойност 113 000 лева. „Това е сума, която той е вложил в имота. Тези средства са подплатени с документи, с количествено-стойностна сметка и протокол за свършена работа“, каза още тя. И поясни, че при прекратяване на договора наемателят би имал право да си ги търси. Затова Общината трябвало да има всички документи, доказателства и факти, че фирмата нарушава договора и има виновно поведение, преди да пристъпи към прекратяване на договора.

„Това, че са правени подобрения на имота със съгласието на Общината и то за сумата от 113 000 лева е заобикаляне на закона и на договора. Ако няма анекс се учудвам как така решаваме да дадем възможност за такава огромна инвестиция. И второ, да чакаме институциите да кажат, че там нормите на запрашеност и на шум са завишени. Тук не виждам Общината да е активна. През септември в ПК по териториално селищно устройство гледахме тази жалба и поискахме строга проверка на място – служители на общината в присъствието на граждани, да проверят дали част от имота на парковата зона е обсебен от строителната фирма“, каза общинският съветник Детелина Николова. Тя предложи ПК по общинска собственост, заедно с представители на гражданите, да проверят дали част от този имот неправомерно е завзет. „И, ако са извършени подобрения точно върху него, това означава изключително голямо нарушение и основание за прекратяване на договора. Но, ако ние носим отговорност за направените инвестиции без анекс, това ще струва пари на Общината“, добави тя. И настоя при проверките на контролните институции да присъстват и граждани. 

„В рамките на следващия месец всички материали с протоколите от РЗИ, РИОСВ, договори и т.н. да бъде представено на постоянните комисии, които в рамките на един месец да излязат със становище“, предложи общинският съветник Нежля Амди-Ганева.

На базата на получените резултати Община да вземе решение в полза на гражданите си, призоваха съкварталците. Те са категорични, че местната власт трябва да мисли не само за бизнеса в града, но и за гражданите си, за да има баланс. „Защото всъщност гражданите на Добрич правят Добрич. И, ако няма граждани на Добрич, няма да има добрички фирми. Ще се изнесат за Варна, за София, за Пловдив, за Бургас“, заявиха те.  

„От всичко, което чуваме в момента, ситуацията изглежда много тъжна, което ми дава право да кажа, че вие явно нямате никакви права да защитите вашите граждани. Това е изключително тъжно и отчайващо за нас, обикновените граждани“, каза в залата потърпевшите граждани. И призоваха при сключване на договори Общината да включва и клаузи, с които да защитава гражданите на Добрич.

Живеещи в квартала предоставиха запис на средата, в която те живеят през последните месеци.

Related Posts

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.