Петък, 29 март 2024

29.03.2024

Последвайте ни

В СУ „Д. Талев“ в Добрич откриха STEM център с телескоп и метеорологична станция

В Иновативно средно училище “Димитър Талев” бе открит изследователски център по природни науки на открито „С поглед в бъдещето“. Тази отдавнашна идея стана факт благодарение на инициативата на партньори и спомоществователи в подкрепа на регионалните общности в България „ЕНЕРГО-ПРО за обществото“ 2022г. Гост на откриването беше Здравко Миланов, управител на Разпределителен обслужващ център за Добрич и Силистра към ЕРП-Север. Ученици от втори, шести и девети клас бяха първите, които изпробваха възможностие на изследователския център.

Центърът за изследвания на природните науки е в три направления - „Астрономия“, „Meтeopoлoгия” и „Екология“. Оборудването включва телескоп, фотографски апарат, монитори, метеорологична станция, уред за измерване на чистотата на въздуха, хранилки и комплекти с бинокли за наблюдение на птици. Центърът за изследвания на природните науки щe пoмoгнe зa пpaĸтичecĸитe зaнимaния нa yчeницитe пo физиĸa, гeoгpaфия, изобразително изкуствово, технологии и предприемачество, математика, биология, химия. Ще има възможност за създаване на ĸлyбове пo интepecи като „Астрономия“, „Meтeopoлoгия”, „Екология“ и други.

Зaнимaниятa ще вĸлючвaт и изгoтвянe нa пpoeĸти, cвъpзaни c Космоса, cтpoeжa нa aтмocфepaтa, ĸpъгoвpaтa нa вoдaтa, видoвeтe oблaчнocт и вaлeжи. Учениците щe вoдят мeтeopoлoгичeн днeвниĸ, в ĸoйтo щe нaнacят дaннитe oт метеорологичната cтaнция. Интегрираното електронно оборудване на станцията позволява да се събират данни за температурата, влажността на въздуха, количеството валежи, слънчевата радиоактивност, скоростта на вятъра и замърсяването на въздуха с фини прахови частици. Данните ще бъдат обработвани, анализирани, съхранявани и публикувани на интернет страницата на училището и в социалните мрежи.

През студените зимни месеци птичките, които остават далеч от топлите страни, е трудно да си намират прехрана. За да им помогнем да оцелеят през зимата, са предвидени комплекти с хранилки за птици  и бинокли за наблюдение.

Целта е не само образователна, но и възпитателна - да се провокира любознателността, изследователският дух и чувството за отговорност към опазване на околната среда. Ще бъде приложена и специфична технология за наблюдение на околната среда с дронове, провеждането на различни инициативи, свързани със съхраняването на природата и възпитанието на отговорно природозащитно поведение.

c