Четвъртък, 28 март 2024

28.03.2024

Последвайте ни

Публичност и прозрачност при обществените поръчки в общините от област Добрич

В рамките на проект „Гражданите и бизнесът – гарант за по-ефективно местно управление“, финансиран от Фондация „Америка за България“ бяха извършени изследване и анализ на допълнително набрана информация относно публичността и прозрачността на процесите, свързани с провеждане на процедури за възлагане на обществени поръчки в общинските администрации от област Добрич, и по-конкретно в осемте общински администрации: Община Балчик; Община Генерал Тошево; Община Добрич; Община Добричка; Община Каварна; Община Крушари; Община Тервел и Община Шабла.

Изходната точка на проведения анализ се базираше както на обстойния анализ на българската съдебна практика, така и на редица решения на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), които подсказват, че за да бъдат спазени целта и принципите на публичност и прозрачност при провеждане на обществени поръчки, „… е необходимо да присъства съществена информация при описанието на предмета на обществената поръчка, необходима за подготовката на офертите на участниците с цел депозиране на конкурентноспособни оферти, които да отговорят на действителните нужди на възложителя[1]. Законодателят, чрез разпоредбите в Закона за обществените поръчки (ЗОП) и Правилника за неговото прилагане, е направил усилие да се обхванат максимален брой възникващи въпроси, а тяхното решение следва да създаде повече условия за публичност и прозрачност в тази сфера от огромен обществен интерес.

Обобщаването на публичната информация от Националната платформа за електронно възлагане на обществени поръчки - Централизирана автоматизирана информационна система „Електронни обществени поръчки“ (ЦАИС ЕОП) за осемте общини включени в област Добрич, при провеждането на проучването и анализа на правната среда, релевантна към конкретната тематична проблематика с оглед осигуряването на прозрачност и отчетност на конкретната публична институция или институции бе приета за достоверна, но не гарантира необходимото ниво на изчерпателност. Това е така, защото е необходимо европейският опит, натрупан чрез добри практики, при които цялостната информация оповестявана за местната общественост е публична, лесно достъпна, навременна, проследима и разбираема, да се реализира и у нас. Българските общини, във всички възможни случаи на обществени поръчки следва да осигурят високо ниво на прозрачност, чрез:

  • качество на процеса по възлагане на обществените поръчки;
  • текуща информация за тяхното изпълнение;
  • вътрешно-организационната информираност трябва да бъде обвързана и с пряка отговорност;
  • информационната организация да изпреварва евентуалния момент на възникване на конкретна нужда от прозрачност и публичност и др.

Разбира се, това не следва да се разглежда като арена на сблъсък между страните, а като поле на колаборация, сътрудничество и взаимен интерес, поради следните причини:

  • За всеки гражданин и за цялото общество е важно да се разгръщат условията и предпоставките за повишаване на отчетността в разходването на публични средства и формиране на увереност, че публичните институции на всички нива участват в създаването, функционират и поддържат прозрачна среда;
  • Доброто управление и създаване на благоприятна среда за развитие на частния сектор у нас не се случват автоматично, или чрез заявяването на намерения, а са корелативно свързани с повишаването на гражданската активност на областно ниво;
  • Гражданското общество е най-ефективният инструмент за подобряване на капацитета на обслужващите го администрации, а допълнен с активността на местния бизнес, този инструмент се проявява и в конкретни теми, като тези свързани с проблемите в обществените поръчки;
  • Достъпът до местната администрация не е самоцел на гражданите и бизнеса, а необходимост, за чието задоволяване в повечето случаи е достатъчно да бъдат използвани правилно инструментите на информацията и комуникацията.

Следвайки тази логика и с оглед засилване експертизата на проведения анализ беше разширен кръга на търсената и обследвана информация относно подходите към планиране и разходване на бюджетни средства, чрез възлагането на обществени поръчки в осемте общински администрации на територията на област Добрич в рамките на основния контекст – постигането на прозрачност и отчетност. Изготвена бе заявка към осемте общински администрации, като отправените допълнителни въпроси бяха определени след първоначалния преглед на наличните официални изходни данни и публично достъпна информация, обект на анализ в рамките на проект “Гражданите и бизнесът - гарант за по-ефективно местно управление“. Информацията, чието обезпечаване чрез попълване на анкетни карти беше необходимо, бе адресирана до всички общински структури, като тя беше стандартизирана в пет групи от въпроси от А до Д. Получената допълнителна информация беше обработена и систематизирана в табличен вид, като беше извлечена конкретно отнасящата се такава за изследвания период – от 01.04.2020 до 01.04.2021 година.

Проектът “Гражданите и бизнесът - гарант за по-ефективно местно управление“ на „Про Нюз Добрич“ ЕООД се финансира от Фондация „Америка за България“ по програма „Следващите 10 – в подкрепа на значими идеи през следващите десет години“


[1] Официална електронна страница на КЗК - https://www.cpc.bg

c