Четвъртък, 28 март 2024

28.03.2024

Последвайте ни

Община град Добрич - прозрачност и отчетност на административните услуги

В рамките на проекта на „Про Нюз Добрич“ ЕООД „Гражданите и бизнесът – гарант за по-ефективно местно управление“, финансиран от Фондация „Америка за България“, беше извършен анализ на административните услуги и влиянието върху бизнес средата в общинските администрации на територията на област Добрич в контекста на прозрачност и отчетност. Обхватът на проучването включваше оценка на текущото състояние на общините в областта в контекста на изследване на прозрачността на конкретната публична институция или институции,  процедурите и регулациите на общинско ниво и мерките свързани с   хипотези като възможни индикатори за злоупотреби, нарушения и корупционни практики. По-конкретно, за община Добрич – град предприетите мерки в тази насока са:

  • Изискуемата информация е налична на интернет страницата на общината, като същата е актуална, предоставя се в достатъчен обем и съдържание.
  • Заявените искания за достъп до обществена информация, относими към дейността на общинската администрация в рамките на последните 3 години, както и съответните отговори, предоставени от администрацията, са публично достъпни.
  • През последните три години няма постъпили сигнали за корупция в общината. Осигурена е адекватна защита на личните данни на лицата, подаващи сигнали за корупция.
  • В рамките на общинската администрация действа комисия за проверка на служителите, заемащи публични длъжности.
  • Подадените декларации, съгласно Закона за противодействие на корупцията и за отнемане на незаконно придобитото имущество, както и списък на лицата, които не са подали декларация, се публикуват в сайта на общината.
  • Общината извършва ротация на служителите, които участват в комисии, чувствителни към корупционен натиск.
  • Областите от дейността на общината, в рамките на които изрично се декларира отстрана на общински служители  наличието/липсата на конфликт на интереси са - обществени поръчки; проекти и програми; човешки ресурси.
  • По отношение на вътрешния контрол за противодействие на корупцията,  за разкриване на нарушенията и налагането на съответни санкции, се прилага Системата за финансово управление и контрол.

В заключение екипът, извършил анализа, констатира много добро ниво на нормативна обезпеченост от гледна точка на налични, действащи и актуални подзаконови актове, съответно вътрешни правила, процедури и заповеди, посредством които се регулира достъпа до информация, прозрачността в работата на институцията и предприемането на адекватни мерки за разкриване на корупционни практики и защита  и превенция на злоупотреби и измами. Голяма част от релевантните процедури са обединени в рамките на системата за финансово управление и контрол.

Липсва изрична уредба по отношение на относими обществени отношения, като например - за мониторинг и контрол на проекти в общинска администрация, борба с корупцията и корупционния риск; работа на дисциплинарен съвет; предотвратяване, разкриване, съобщаване, регистриране и разрешаване на нередности в контекста на изпълнение на проекти финансирани  от ЕС.

Проектът “Гражданите и бизнесът – гарант за по-ефективно местно управление“ на „Про Нюз Добрич“ ЕООД се финансира от Фондация „Америка за България“ по програма „Следващите 10 – в подкрепа на значими идеи през следващите десет години“

c