Водещи новини Добрич Култура

За счупените плочки на един юбилей или заслужава ли Добрич псевдо празници

На 1 декември миналата година се навършиха 125 години от рождението на академик Петко Стайнов (01.12.1896-26.06.1977) – виден български композитор, публицист и общественик. Град Добрич е един от градовете, които ще почетат делото и паметта му. На 12 януари 2022 г. от 18.30 часа в Огледална зала „Нели Божкова“ ценителите на класическата музика в нашия град ще имат възможността да присъстват на официалния концерт, с който и в Добрич  ще се отбележи тази годишнина и който е едно прекрасно начало на тазгодишните концерти на камерния ни оркестър, гласи съобщение от Община град Добрич за предстоящото утре културно събитие. В програмата са включени: Георг Фридрих Хендел – „Музика на водата“, Сюита № 3; Волфганг Амадеус Моцарт – Концерт за цигулка и оркестър № 4, ре мажор – солист Божидар Бенев – цигулка; Жорж Бизе – Музика за драмата „Арлезианката“, Сюита № 1; Петко Стайнов – „Ръченица“ из сюита „Тракийски танци“, аранжимент Емил Янев.

По този повод в социалната мрежа едно от големите имена на музикалната сцена, не само в Добрич, но и в България, а и отвъд пределите й, Мария Славова излезе с пост, в който анализира не само съдържанието на това предстоящо културно събитие, но и постави множество реторични въпроси за културния живот в града, и не само…

С нейно разрешение публикуваме поста на известната органистка и музикален педагог Мария Славова, която написа:

За счупените плочки на един юбилей

В сряда предстои концерт на БКО по повод юбилея на Петко Стайнов. Отпечатани са чудесни афиши, направена е разгласа, интервюта, т.е. наглед всичко е нормално.
НО при малко по-внимателно вглеждане изскачат не едно и две възражения.
Преди всичко Петко Стайнов НЯМА камерно творчество. Дали е дан на времето, дали заради южната му натура, а може би ранната трагедия, сполетяла го в детството му и лишила го от зрение, него винаги го е привличала ярката багра, многоцветието, той твори с едри мазки, оркестрира богато, щедро, използвайки троен симфоничен състав плюс немалко ударни. Няма как платно, мислено за грамаден състав, да се изпълни от десетина души, т.е. да се превърне в някакъв вид салонна музика, защото това е абсолютно чуждо на Стайновата менталност.
Какъв е смисълът да се отбеляза юбилей с една единствена част, траеща около 4 минути и извадена от контекста на произведение, което е базово за нашата музикална култура, при това в аранжимент, направен изключено с педагогическа цел за нуждите на детските оркестри. Да, в някакъв момент би могъл да се използва и такъв вариант, да речем за образователен концерт, но за такъв повод е напълно неприемлив. Това е все едно на изложба на Владимир Димитров Майстора вместо негово платно да висне монохромна репродукцийка.
Как е възможно да се програмира, отново подчертавам, юбилеен концерт, в който като че ли нарочно се цели именно честваният композитор да изглежда меко казано не на място и дори напълно излишен, след като в центъра на програмата е цигулков концерт на Моцарт, започва се с барокова пиеса, а за капак е набутан и Бизе. Каква е концепцията на подобна манджа с грозде? Съвсем ясна – да се напълни някакси изискуемото време с каквото и да е, та да си вземем заплатата, като при това не пропуснем да си направим и самореклама.
Заслужава ли националният ни композитор такова профанизирано отношение? Заслужава ли добричката публика, възпитавана от личности като Константин Илиев и Йордан Дафов, подобни ерзаци и псевдо празници? Неслучайно в заглавието съм асоциирала с потрошения ни център, защото за съжаление безхаберието, нежеланието да се работи съвестно и с отговорност властват във всички области на обществото ни и резултатите са видими…

***

Мария Славова

Мария Славова е добре позната на публиката като концертиращ органист, пианист, корепетитор, музикален педагог и преподавател по пиано. Завършила е АМТИИ гр. Пловдив. Специализирала е орган при проф. Нева Кръстева. Участвала е в майсторски класове по орган на професорите: Карин де Пастел – Австрия; Рудолф Юнгвирт – Австрия; Кристоф Богон – Германия; Мартин Бьокер-Германия; Саймън Хардън – Великобритания; Ернст Вали – Австрия и др.Във възходящата й кариера има реализирани многобройни самостоятелни органови рецитали, както и участия в съвместни концерти със световноизвестни музиканти. През 2017 г. специално е поканена за церемонията по инаугурацията на органа в гр. Сливен съвместно със Симфоничен оркестър – Сливен. Активно участва в културния живот на родния си град Добрич с участия в музикални спектакли, тържествени церемонии и други събития под егидата на Община гр. Добрич.

Про Нюз Добрич открива дискусия, за да представим различните гледни точки относно настоящето и бъдещето на културния живот в града.

Мнения и позиции можете да изпращате и на имейла ни: pronews.dobrich@gmail.com

Follow Me:

Related Posts

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *