Новата матура Образование

Тема 4: „Животът и смъртта в българската литература” – Животът бит и животът жертвоготовна борба в ст. ”До моето първо либе” на Христо Ботев

            „ … и смъртта  й  там мила усмивка, а хладен гроб сладка почивка”

Атанаска Георгиева
  1. АВТОРЪТ

  а/ Революционното му творчество в поезия и проза е от последния период на Българското възраждане – 60-те и 70-те години на 19 век;

  б/ Разработва двуполюсния тематичен модел „робство-борба за свобода” в неговата триаспектна същност: национална, социална и духовна; Тираничната робска власт е упражнявана от Османската империя, от консервативното чорбаджийство, от духовенството и нереволюционната интелигенция, и е примирено понасяна от робите по дух;

  в/ Единственото спасение за поробените е „ незабавна, радикална и отчаяна революция”, която ще промени жалкия, оцеляващ, битов живот  в достоен борчески живот през и след смъртта и ще надари Героя с памет и  безсмъртие;

  г/ Ботеви цитати и перифрази за неделимата връзка между живота и смъртта:

  • Свободните умират, робите остават живи.
  • Няма сила, която да спре една глава, решила да се отдели от раменете си.
  • Аз ще направя ръцете си на чукове, кожата си на тъпан и главата си на бомба, пък ще изляза на борба със стихиите.
  • „Да изпълним дума заветна, на смърт,братко, на смърт да вървим.”/”Делба”/
  • „Ще викнем ние: „Хляб или свинец!””/”Борба”/
  • „ Свобода и смърт юнашка!” /”На прощаване”/
  • „Пътят е страшен,но славен, аз може млад да загина…” /”На прощаване”/
  • „Тоз, който падне в бой за свобода, той не умира!”/”Хаджи Димитър”/

2. „ДО МОЕТО ПЪРВО ЛИБЕ”

  а/  Жанр – елегия; изповед пред любимата след направения борчески избор; молба за разбиране и духовна подкрепа;

  б/ Анализ на заглавието – Обръщение,задочен, мислен диалог с „първо либе”, който откроява нейното специално присъствие в емоционалния свят на влюбения; Първата любов е най-красива, най-ценна, най- запомняща се, най- трудна е раздялата с нея , тя олицетворява романтичния интимен живот, активира всички сетива, покорява човека, мисли със сърцето, а не с разума, но от нея има по –висши ценности;

  в/ Основна тема – Изборът и мотивацията на избора между:

  • Любимата с нейния „ поглед мил”,”въздишка”,”усмивка”  и Родината,в която  всичко е

 „ в кърви облено” ;

  • нежното чувство и отечествения дълг;
  • женския „глас чуден”  и плача на „ сиромаси …на сиротна вдовица”;
  • песента на жената и стенанията  на” гора и шума”, екота на „ бури вековни”;
  • робското минало, виновно, че е „сърце зло в злоба обвито”  и борческото настояще в родната земя, която „гърми и тътне от викове страшни и злобни и предсмъртни песни надгробни”;
  • личния самосъхраняващ  егоизъм  и  всеотдайността на освободителната идея;
  • живота в тясната орбита около двама  и смъртта в името на народната общност;

г/ Основна идея

  • Любовта е ценна и необходима, но не е достатъчна, за да осмисли изцяло един живот;
  • Щастието се открива не в самосъхраняващия живот бит, а в себеотрицателния живот борба;
  • Интимното чувство не може  да съществува само за себе си, а трябва да се извиси и да се съизмери с родолюбието;
  • Истинската любов има нужда от свобода и свободата изисква самоотвержена любов;

д/ Сюжет и композиция – Следи въображаемия разговор с любимата , в който категорично прозвучават  подканите „ Остави таз песен любовна” ,”Забрави ти онез полуди”, „О, махни тез думи отровни”, „…изгоро, свести се!” и  многократно са изречени призивните глаголи „чуй” и „запей” , изискващи  безусловно приемане на избора на героичното „сърце ранено”;

 е/ Лирическа поанта – Там, в святото родно пространство, където е робството и борбата за свободен живот, е и смъртта „мила усмивка” и „сладка почивка”,заради която е последната „кървава напивка, от коя и любов немее”;

ОТГОВОРИ  НА   ЗАТВОРЕНИТЕ И  ОТВОРЕНИ  ТЕСТОВИ  ВЪПРОСИ  КЪМ  ТЕМА 3 „ОБЩЕСТВОТО И ВЛАСТТА”

  1. САТИРА   2. СОЛОМОН  3. РЕВОЛЮЦИЯТА  4. „АНДРЕШКО” Е СОЦИАЛНОРЕАЛИСТИЧЕН Р-З НА ЕЛИН ПЕЛИН  5. ОКСИМОРОН

6. ЦЕННОСТНАТА СИСТЕМА Е ПРЕОБЪРНАТА, РАЗМЕСТЕНИ СА КРИТЕРИИТЕ ЗА ДОБРО И ЗЛО;

7. СЪДИЯ – ИЗПЪЛНИТЕЛ;

8. УМИШЛЕНО ПРЕУВЕЛИЧАВАНЕ НА КАЧЕСТВА И СВОЙСТВА / ПРЕУМАЛЯВАНЕТО Е ЛИТОТА/;

9. ПРОДАЖНИЧЕСТВО /РЕНЕГАТСТВО/, ЛИЧНОСТНА ПОДМЯНА, ЧОВЕШКО ОБЕЗЛИЧАВАНЕ;

10. КОГАТО ВЛАСТТА Е СИЛОВА, ТИРАНИЧНА, ДИКТАТОРСКА, ПОТИСКА, ВСЯВА СТРАХ, НО И ПРЕДИЗВИКВА ОТПОР, СЪПРОТИВЛЕНИЕ, ПРОТЕСТ, БОРБА;

Следващия  петък  ни  очаквайте с  втората творба по тема 4 „Животът и смъртта” – Ст. ”Новото гробище над Сливница” на Иван Вазов.

Рубриката „Новата матура“ е в помощ на зрелостниците от випуск 2021/2022 г. – първите, които ще положат държавен зрелостен изпит по БЕЛ по новата учебна програма за 11 и 12 клас. Осъществява се от Про Нюз Добрич в партньорство с Атанаска Георгиева, преподавател по български език и литература

Follow Me:

Related Posts

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *